    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Tue, 16 May 2023 20:06:49 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1rwhvrisvyj4d.8m2gzl5xxr63$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <jc5br6646ofj$.zob6nr4ibtxe$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <lkhjrpltufyl$.o05ohwg72y1l$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1f4ctwf4frh6y$.14y9dbmkut1g5$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Tue, 16 May 2023 14:52:08 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > O który standard chodzi, PS, czy PDF?

    PS.

    > Tam gdzie w ogóle jakoś standard
    > był, był to PS. Inne języki opisu strony nie istniały. To tłumaczy
    > sukces (i monopol) systemów Apple w poligrafii. Tylko one w swoim
    > czasie wiedziały co to postscript.

    A reszta wcale nie wiedziała, i taki to standard.

    > Teraz "reszta ludności" nawet nie wie, że istnieje coś poza PDF.

    No i o tym mozna - Adobe udało sie zdobyć rynek.
    Choc darmowy, to co to za rynek :-)

    > Przecież to zupełnie co innego. PDF powstał jako format opisu
    > dokumentu *tylko do odczytu*, mogący zawierać wszystko. Jako
    > taki został zaprojektowany bardzo dobrze.

    No ale w czym trzeba było tresc przygotowac ... to mozna było ten
    program wypromować :-)

    Swoją drogą ... katalogi elementow elektronicznych, to w czym
    przygotowywano?
    Apple/Mac? chyba nie.

    > Po co na Windows?

    A na co?

    > Gdy były to jeszcze oldskulowe maski na kliszy fotograficznej,
    > to na pewno w PS.

    Bardzo oldskulowe maski to sie wycinało. Taka specjalna podwójna folia
    była, jedna czerwona.
    Wycinanie zapewniało "ostre" krawędzie.
    https://youtu.be/Pt9NEnWmyMo?t=88

    Wycinanie pasuje do plotera tnącego, ten do Corela, ale jezyk ... PS
    czy HPGL?

    > Ma, ale ambicje chyba sięgały wyżej. To coś jak zakup komputerów
    > Bull przez Ministerstwo Finansów w 1989 roku. Kupujmy szybko,
    > bo pewnie zdrożeją. A oprogramowanie sami sobie jakoś powolutku
    > będziemy pisać. Wszystkie poszły na złom przed pierwszym uzyciem.

    Tak jakos z ymi Bull bylo.

    > Tu nie trzeba teoretyzować, bo system do recept już jest. Działa
    > on-line w internecie, więc system operacyjny łatwo odgadnąć.
    > "Eksportu do e-recept" nie ma, bo to jest własność podstawowa.

    Hm moze sie myle, ale lekarz korzysta z jakiegos programu dla
    przychodni.

    > Opcji wydruku w ogóle nie ma, jest tylko możliwość generowania PDF.

    od lekarza dostaję recepę papierową, albo sam kod.
    PDF kompletnie niepotrzebny.

    > No właśnie, nie ma sprawy.

    > Jak ktoś pisze *poważne* programy, to *nigdy* nie używa Unicode
    > (w sensie zakresu obsługiwanych znaków). Owszem, dane są w UTF-8
    > (lub innym), ale ściśle definiowany jest zbiór możliwych literek.

    Hm, jak juz pisze program i stosuje w nim unicode, to sie raczej nie
    ogranicza.
    Owszem, potem może być problem z wydrukiem.

    > Jak napiszę "lpr plik.pdf" (żeby uniknąć nieokreślonych narzutów
    > czasowych pochodzących z GUI), to w chwili wciśnięcia <Enter>
    > drukarka zaczyna mruczeć, rozgrzewa się i po chwili wyskakuje strona.
    > Do najtańsza drukarka laserowa jaką znalazłem w MediaMarkcie. Dla
    > niej PDF jest chyba wewnętrznym formatem, gdybym zlecił wydruk
    > pliku w innym formacie, co CUPS by musiał wywołać program jego
    > obsługi i trochę dłużej by to trwało.

    No fakt, działa na Brotherze, ale dłuzszą chwile to trwa, i drukarka
    wypisuje "receiving data" w miedzyczasie, a przeciez 24kB pdf
    to sie długo nie transmitują.

    Jakies 12s do uruchomienia silnikow przez drukarke i 20s do wyplucia
    strony.
    W PS razem ~12s.
    Z acrobata przez Windows - podobnie.

    J.