  • Data: 2020-09-17 00:00:10
    Temat: Re: Części elektroniczne - sklep [offtop]
    Od: yabba <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 16-09-2020 o 09:22, Slawomir Uryga pisze:
    > Witam
    > Sasiąd nie ma następców i ma do sprzedania sklep z cześciami elektronicznymi.
    > Wszystko co kojarzy się z elektroniką i nie tylko.
    > Od elementów RLC przez diody, wzmacniacze lampy tranzystory układy scalone przewody
    itd.
    > Czyli to wszystko co nie udało mu się sprzedać przez ostatnie 30 lat.
    >
    > Mam tytuł technik elektronik czyli wiedzy na tyle żeby odróżnić kondesator od
    rezystora oraz doświadczenie handlowe ale niestety w innej bajce.

    > I stąd moje pytanie
    > Czy taki sklep ma w dzisiejszych czasach sens?

    Ma sens pod pewnymi warunkami, o których na końcu postu.

    > I kto mógłby być moim klientem?

    Drobni serwisanci, elektronicy pracujący w terenie, hobbyści i inni,
    którzy potrzebują części na już, a nie na jutro.

    > Bardzo mnie kusi pociągniecie tego tematu.
    > Ale mamie zepsuła się pralka po kilku latach.
    > Przyjechał serwisant i powiedział kupić nową.

    Stosunek kosztów roboczogodziny serwisanta, kosztów dojazdu, cen części
    zamiennych i zwykle braku ich dostępności "od ręki" wychodzą
    niekorzystne wobec ceny nowej pralki.
    Serwisant musi przyjechać raz i ocenić uszkodzenie, zamówić części i
    przyjechać ponownie po kilku dniach na końcową naprawę, a to są kolejne
    koszty. Klient zwykle nie chce czekać tygodnia na naprawę pralki i
    płacić 1/3 ceny nowej.
    Serwisant z kolei nie jest w stanie trzymać w samochodzie całego
    asortymentu części zamiennych do tysiąca typów różnych pralek, oprócz
    węży wodnych i kondensatorów odkłócających.

    > Wiec pytanie czy ma sens taki sklep w czasach gdzie się nie naprawia
    > tylko wymienia na nowe.

    Na pewno naprawia się urządzenia drogie, urządzenia niebędące
    elektroniką powszechnego użytku (RTV, AGD, komputery) oraz z
    natychmiastowym dostępem do części zamiennych.
    Przykład z mojej praktyki: naprawa urządzenia za 100 zł za 3 dni
    (zamówienie i dostawa części, wolna chwila na naprawę i ponowny dojazd
    do klienta) lub wymiana na nowe za 400 zł już dzisiaj (jest dostępne w
    hurtowni na miejscu). Większość klientów chce mieć sprawny system na już
    i naprawa odpada ze względów czasowych. Jakby części można było kupić po
    drodze do domu, naprawić sprzęt i tego samego lub następnego dnia
    zamontować u klienta, to niektórzy klienci chętnie by na to poszli.

    Podsumowując, to sklep musi być w większym mieście, z szybkim i wygodnym
    dojazdem (parking), z dużym wyborem części na miejscu. Nie chodzi tu o
    wymyślne oporniki 10M na 1 kV tylko części do szybkiego serwisu. Jak dla
    mnie są to: szeroki wybór bardzo dobrych kondensatorów LOW ESR, różne
    mikroswitche, przekaźniki, złącza, stabilizatory, Czyli to co można
    bardzo szybko zdiagnozować (nawet oganoleptycznie), łatwo się uszkadza i
    w prosty sposób można wymienić.
    Ostatnio poległem właśnie na zakupach elementów mechanicznych. W
    sklepach po drodze nie było mikroswitchy, złącz do druku i różnych
    wtyczek w wersjach, które były mi potrzebne "od ręki" lub nigdy. Było po
    20 różnych innych wariantów, ale poszukiwane elementy miały status
    "musimy zamówić, bo nam się jakiś czas temu skończyły". :)

    Niektórych urządzeń, jak na przykład zasilaczy małej mocy, nie opłaca
    się naprawiać, nawet jakby części były za darmo. Cena nowego z gwarancją
    jest czasem niższa niż minimalna płaca za roboczogodzinę.

    yabba