  • 51. Data: 2023-12-10 20:57:34
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    sobota, 9 grudnia 2023 o 19:23:17 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]

    - u komercyjnych operatorów nie ma już takiej.

    > Usługa "Miedziany kabel do centrali" jest. A czy centrala komutuje
    > druty, czy przepuszcza przez IP, to klientowi za jedno...

    I tu widzę, że "nie czujesz tematu".
    Drut idzie tylko do ONU (do centrali jest jeszcze daaaleko) i tylko na tym etapie
    jest "po staremu".

    Ircys

  • 52. Data: 2023-12-10 21:02:27
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    niedziela, 10 grudnia 2023 o 12:40:52 UTC+1 nadir napisał(a):
    > Kolej od "zawsze" miała swoje centrale i sieć, po PPTiT/TPSA
    > drugi największy operator w Polsce

    Pozwolę się nie zgodzić z tym drugim miejscem PKP.
    Resorty (choćby MON) miały większe zasoby.

    Ircys

  • 53. Data: 2023-12-11 02:55:53
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 10.12.2023 o 21:02, i...@p...pl pisze:

    > Pozwolę się nie zgodzić z tym drugim miejscem PKP.
    > Resorty (choćby MON) miały większe zasoby.

    No nie wiem, od osób związanych telekomunikacją na kolei słyszałem, że
    na początku lat 90' PKP miała coś koło 1mln abonentów. Przy czym kolej
    miała też własną sieć międzymiastową i dalekosiężną.
    MON raczej tylu abonentów nie miał, Milicja i WOP też nie, reszta
    resortów się w zasadzie nie liczyła, przy czym wszyscy oni razem i każdy
    z osobna wykorzystywali w dużej mierze zasoby PPTiT i właśnie PKP.
    No chyba, że liczyć wszystkie resorty jako jednego operatora, to może by
    się tego nazbierało?

  • 54. Data: 2023-12-11 10:30:15
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 10.12.2023 o 20:57, i...@p...pl pisze:
    > I tu widzę, że "nie czujesz tematu".
    > Drut idzie tylko do ONU (do centrali jest jeszcze daaaleko) i tylko na tym etapie
    jest "po staremu".

    Powymieniali wszystko w całym mieście w kanałach? I gdzie te "ONU" stoją?

    MJ

  • 55. Data: 2023-12-11 15:49:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "i...@p...pl" <i...@p...pl> writes:

    > Drut idzie tylko do ONU (do centrali jest jeszcze daaaleko) i tylko na tym etapie
    jest "po staremu".

    To bez większego znaczenia - a nawet lepiej.
    Ważne jest coś innego: czy od ONU idzie po G.711, czy po jakimś innym G :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 56. Data: 2023-12-11 16:34:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Dec 2023 11:57:34 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    - u komercyjnych operatorów nie ma już takiej.

    > I tu widzę, że "nie czujesz tematu".
    > Drut idzie tylko do ONU (do centrali jest jeszcze daaaleko) i tylko na tym etapie
    jest "po staremu".

    I gdzie te ONU stoją?
    W budynku starej centrali, w którym juz nie ma centrali?

    Centrum Wrocławia, oraz taka średnia odległość od centrum..

    J.

  • 57. Data: 2023-12-11 16:35:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 15:49:57 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > To bez większego znaczenia - a nawet lepiej.
    > Ważne jest coś innego: czy od ONU idzie po G.711, czy po jakimś innym G :-)

    Tylko jak to odróznić?

    Modem wyciagnąc i na 202122 zadzwonic? Chyba jeszcze działa w Orange.

    J.

  • 58. Data: 2023-12-11 16:38:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Dec 2023 12:02:27 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    > Pozwolę się nie zgodzić z tym drugim miejscem PKP.
    > Resorty (choćby MON) miały większe zasoby.

    Siec kolejowa sie chyba troche rozbudowała i miala abonentów
    "prywatnych".

    J.

  • 59. Data: 2023-12-11 19:32:33
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 11.12.2023 o 10:30, Michał Jankowski pisze:

    > Powymieniali wszystko w całym mieście w kanałach? I gdzie te "ONU" stoją?

    ONU to Optical Network Unit, po naszemu jednostka sieci optycznej, w
    zależności od producenta może mieć różne wykonanie. Najczęściej są to
    spore szafy wolnostojące, ale montuje też się to w budynkach czy
    kontenerach, a stamtąd dalej światłowód i/lub miedź do ludzi albo do
    następnego ONU.
    Na przykład tak to może wyglądać:
    https://www.google.com/maps/@52.4532164,14.8760414,3
    a,15y,73.97h,83.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1s16PYZ-eySJ3D
    Cxon7HYh6g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

  • 60. Data: 2023-12-11 19:37:30
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 11.12.2023 o 15:49, Krzysztof Halasa pisze:

    > To bez większego znaczenia - a nawet lepiej.
    > Ważne jest coś innego: czy od ONU idzie po G.711, czy po jakimś innym G :-)

    Rodzaj kodeka na ma znaczenia. Ważne jest czy zestawione połączenie jest
    komutowanie i w całości, od AbA do AbB, zestawione jest łącze rozmówne
    czy nie. Z tym, że obecnie nawet jak ktoś ma faktycznie POTS-a/ISDN-a,
    to gdzieś tam po drodze najczęsciej i tak trafia na VoIP-a i już nie
    jest to koszerne łącze komutowane.
    Samo ONU może być wyposażone w urządzenia/płyty do komutacji kanałów
    oraz VoIP, w zależności co tam sobie operator wymyśli.