-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.91.230.58.65!n
ot-for-mail
From: viktorius <v...@i...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Date: Fri, 26 Jan 2018 09:31:10 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <p4ep0c$qq5$1$viktoriu@news.chmurka.net>
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4dbnt$aju$1@dont-email.me>
<p4dcut$cbh$1@node2.news.atman.pl>
<4...@g...com>
<p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: 91.230.58.65
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 26 Jan 2018 08:31:08 +0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="viktoriu";
posting-host="91.230.58.65"; logging-data="27461";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.5.2
In-Reply-To: <p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623441
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-01-25 o 23:12, Marek S pisze:
> W dniu 25-01-2018 o 21:57, Yeti Siedzinski pisze:
>
>> Predkosc spada liniowo
>
> No właśnie nie. To w spostrzeżeniu ująłem. W trzecim przypadku jechałem
> 80km/h. Wyhamowanie z 80/40 zajmuje dużo więcej czasu niż z 40/0.
> Poczyniłem kilka powtórzeń. Za każdym razem identycznie było. Tak jak
> napisałem, wrażenie było takie jakby hamulce zaczynały działać przy ok
> 40km/h. Była wyczuwalna narastająca siła hamowania. Instruktor, który
> mnie szkolił celowo zjawisko zaprezentował.
>
Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
prędkość do kwadratu.
Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
temperaturą)
Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości "o
40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.
Wrażenie, że hamulce działają "pod koniec hamowania" to wynik bilansu
wydajności hamulców i aktualnej energii kinetycznej. W tej jednostce
czasu przy mniejszej prędkości początkowej więcej wytracą energii.
Byłem kiedyś pod jednym z marketów w "Laboratorium Skoda". Były tam
różne zabawki, była też równia pochyła z fotelem, prosty symulator
wypadku, siły uderzenia, na dole równi walisz fotelem w gumowy odbój,
zatrzymujesz się.
Wsiadasz, puszczają Cię dwa razy, z różnej wysokości, czyli różne
prędkości na końcu. Twoim zadaniem jest odpowiedzieć na pytanie: "Skoro
pierwsze uderzenie było z prędkości 5km/h to z jaką prędkością uderzyłeś
drugi raz?". Odpowiedzi były przeróżne: 30, 50, 10 bo pierdyknięcie było
odczuwalnie duuużo większe. Prawidłowa odpowiedź to 6km/h. Tylko jeden
km/h więcej. Bo energia kinetyczna nie była 25 tylko 36, a to jest ~50%
więcej.
I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?
--
viktorius
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 12:47 Marek S
- 26.01.18 13:20 Marek S
- 26.01.18 13:29 Marek S
- 26.01.18 13:46 Marek S
- 26.01.18 13:50 v...@g...com
- 26.01.18 15:29 viktorius
- 26.01.18 16:06 T.
- 26.01.18 19:50 Tomasz Pyra
- 26.01.18 20:15 Marek S
- 26.01.18 20:21 mk4
- 26.01.18 20:47 Marek S
- 26.01.18 20:51 Shrek
- 26.01.18 21:03 Marek S
- 26.01.18 21:06 Marek S
- 26.01.18 23:21 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
- Kolega Mastera z Konfy, a jakże :D
- Re: 3 km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli ewolucję
- Reklama: "Oferujemy samochód bez konieczności ładowania"
- Elektromobilność lewel haj.
- Kolejna ofiara elektryczności
- mija rok jeżdzenia po lewej
- Elektryki jednak są NIEBEZPIECZNE
Najnowsze wątki
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-23 Warszawa => Starszy inżynier DevOps (AWS) <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-23 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-23 Wrocław => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-07-23 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-07-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Lublin => ERP Implementation Consultant (AP Module) <=
- 2025-07-23 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-23 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-23 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-23 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-07-23 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=