  • Data: 2022-09-06 16:10:36
    Temat: Re: Dwie cewki
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

    > W dniu 2022-09-06 o 13:44, Paweł Pawłowicz pisze:
    [...]
    > Tak czytam na wiki i jakoś nie mogę zrozumieć czym się różnią.
    >
    > "Cząsteczki chiralne występują w formie dwóch izomerów optycznych -
    > enancjomerów"
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Chiralność_cząsteczek
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Enancjomery

    Jeśli cząsteczka (albo coś innego: krzesło, skarpetka, rękawiczka...)
    jest nieidentyczne ze swoim lustrzanym odbiciem, to jest chiralna. I tyle.
    A tak przy okazji. Niestety Wikipedia nie jest pisana przez fachowców, i
    przez to nie jest rzetelnym źródłem informacji. Z opisów w podanych
    linkach można wywnioskować, że polaryzacja liniowa to polaryzacja kołowa
    prawo lub lewoskrętna, co jest ewidentną bzdurą. Albo że wszystkie
    własności fizyczne są dla obu enancjomerów niemal identyczne (oczywistym
    zaprzeczeniem jest skręcalność właściwa). Albo że tylko "odpowiednio
    podstawione alleny" mogą być chiralne bez węgla asymetrycznego w
    cząsteczce. A spirany? I znowu: nie wszystkie alleny, tylko kumuleny.

    Pozdrawiam,
    Paweł