    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Date: Wed, 8 Jul 2020 10:48:41 +0200
    <re1k86$cjr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <re1m0l$hm9$1@dont-email.me>
    <3...@t...no1>
    <re1vim$e5v$1@dont-email.me>
    <5f048ccc$0$17353$65785112@news.neostrada.pl>
    <re26ov$u63$1@dont-email.me> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <re2n18$bf3$1@dont-email.me> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <re3li2$3rc$1@dont-email.me> <5f058025$0$517$65785112@news.neostrada.pl>

    On 08/07/2020 10:13, J.F. wrote:
    > Chyba nie calkiem - scholastyka byla blisko zwiazana z religia,

    Za blisko. To raczej parodia nauki.

    > teologia to proba wyciagania logicznych wnioskow z niekoniecznie
    > logicznych dogmatow.

    Jeśli wyciągasz logiczne rzeczy z nielogicznych założeń to co z tego
    dostaniesz?

    Przykładowo, wyciągam logiczny wniosek że 2*2=4 oraz 2*3=4 tylko
    zakładając dogmat że 2=3 w czwartek.

    Czy mój logiczny wniosek ma jakąkolwiek wartość, nawet jutro?

    Logiczny tok rozumowania z nielogicznych dogmatów nie jest wiele wart.
    Może bardziej jako ćwiczenie dla studentów, jak tego *nie* robić.

    > W wersji zydowskiej znacznie starsza i dluzsza - do dzis istnieja szkoly
    > rabinackie.

    Ależ istnieją takie szkoły w każdej religii i każdym miejscu na świecie.
    Co z tego, albo inaczej, co osiągneli w kierunku naukowym? Bieganie
    dookoła dogmatów nic nie dawało przez tysiaclecia. Dopiero uwolnienie
    się od tego łańcucha doproawdziło nas do poznania.

    Arabskie uczelnie do dzisiaj wykładają o stacjonarności ziemii. I robią
    to całkiem serio, badając ten temat metodami czystej logiki, bazując na
    pewnej książce. Ich wnioski są cos warte?

    > A ze powstaja paradoksy ... w matematyce tez powstaja.

    Paradoks to nie sprzeczność.

    > A jednak gdzies od niej sie ta nowozytna nauka wywodzi ...

    Z czegoś trzeba było. Nie da się zacząc nauki od pustej kartki, albo do
    wybory są aksjomaty, albo dogmaty. Z resztą w tamtych czasach było by to
    niebezpieczne aby wywodzić poznanie z obserwacji a nie świętej księgi.

    > Bo empirie trzeba ubrac w matematyke.
    > Inaczej wiekszosc budowli bylaby taka sama.

    A nie jest? Style architektoniczne pokazują że jak nauczono się budować
    kościół/katedrę taką a siaką to robione je potem taśmowo. Nie robiono
    kosciołów w kształcie grzyba bo się przewracały. Obecnie już takie
    potrafimy robić, ale może lepiej że nie robimy.

    > No, z tego juz wynika, ze wie od jakiego rozmiaru potrzebna jest grubsza
    > belka.

    Ale nie wie jakiej ma być grubości *dokładnie*. Dzięki dostosowaniu
    ewolucyjnemu i pionierom cienkich belek, takich jak Franek, udało mu się
    wykształcić w sobie intuicyjne podejście do doboru belki odpowiednio
    wytrzymałej, choć nie optymalnej. To tworzy iluzję wiedzy, choć to tylko
    dopasowanie ewlucyjne, a powszechnie nazywa się to "doświadczeniem".
    Możesz to spotkać dzisiaj, np wśród hudraulików. Nic nie wiedzą o
    mechanice płynów ale rura 1" styka na ogródek.

    > Glowy nie dam, mozliwe ze rok pozniej obalono wszystkie posagi Peruna
    > ... przynajmniej te na widoku :-)

    Już nie pamiętam dokładnego szacowania [1], ale "pogaństwo" ogniem
    wypalano przez następne setki lat zanim można było w miarę rozsądnie
    uznać że większość społeczeństwa *naprawdę* jest już katolicka,
    przynajmniej od frontu, w niedzielę.

    > Kosciol dostal nadania ziemskie zaczal sie rozwijac ... i musial jakos
    > miejscowych przekonac/naucac nowej religii.

    Nie musiał. Po co? Kościół nie nauczał religi, czego doskonałym
    przykładem jest odprawianie mszy, teksty pisane w języku niezrozumiałym
    dla większosci wspólnoty. Nie rzecz w tym aby szeregowy wyznawca religii
    rozumiał w co wierzy. Mógłby się jeszcze przerazić pustką.

    > No, po takim stwierdzeniu, trudno, zeby nie trafil :-)

    Dlatego "Kościół wspiera[ł] naukę". Pod warunkiem że tematyka, forma i
    wnioski właściwe.

    [1] Proszę nie pytaj o źródło, nie pamiętam już autorów z nazwiska
    czytanych 20 lat temu w temacie który mnie średnio interesował.