    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    <re1k86$cjr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <re1m0l$hm9$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <re1v4n$bdm$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <re287l$8cu$1@dont-email.me>
    <re2k67$p57$1@dont-email.me> <re2nrn$gmn$1@dont-email.me>
    <20200708095439.6281820d@mateusz> <re3v6j$jcs$1@dont-email.me>
    <5f05843a$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
    <re41nd$1dg$1@dont-email.me> <5f05b807$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <re4fnr$n2o$1@dont-email.me> <5f05eccd$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <re4teu$lue$1@dont-email.me> <re75er$844$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <re79eg$6mi$1@dont-email.me> <re9b61$nps$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <re9de1$116$1@dont-email.me> <re9g18$rm4$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5f084e00$0$17359$65785112@news.neostrada.pl>
    <re9ltj$734$1@dont-email.me> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5f08656e$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 10 Jul 2020 18:19:48 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Dobrze trafiles.
    > Czesc koledzy na studiach trafili do zakladow Polar czy Wrozamet,
    > gdzie robili na tasmie kuchenki czy pralki.
    > Komus sie chyba pomylila praktyka robotnicza (byla w poprzedniej
    > dekadzie, ale juz zniesli) z zawodową.

    Na studiach też miałem praktyki robotnicze. I też dobrze trafiłem
    -- roboty we fabryce dużo nie było, czy kto chciał, czy nie chciał,
    musiał działać w myśl zasady, "czy się stoi, czy się leży, trzy
    tysiące się należy".

    > Uuu - a nie umozliwialy one podsluchiwania transmisji ... chyba nie
    > tajnych, ale co najmniej poufnych ? :-)

    Pewnie umożliwiały. Ale trzeba by było mieć gdzie nasłuchiwać. Wszystko
    to były przeważnie kwarce do filtrów (lub nawet całe filtry) na linie
    przewodowe, częstotliwości kilkadziesiąt kHz. Wyższe częstotliwości też
    były, ale te kilohercowe najfajniejsze, wielkie, w szklanych obudowach.

    > Czy po prostu - co wyszlo, to nadrukowali uczciwie.
    > Jak zgodnie z tolerancja - to poszlo do klienta, a jak nie ... na
    > deputaty, albo do Bomisu :)

    To nie była produkcja seryjna. Każdy opornik strojony indywidualnie,
    dopiero potem opisany na obudowie, a czasem tylko na dołączonej kartce.
    To samo z kwarcami. Zakładam, że opisane było uczciwie to, co wyszło
    w pomiarach.

    --
    Jarek