  • Data: 2020-08-10 01:10:53
    Temat: Re: Gwara kolejowa, słownik z 1919
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan WM napisał:

    > Autor dobrze znał niemiecki, bo był sam uznanym autorem słownika
    > niemieckiego.
    > Potrafił rozpoznać przekręcone słowa niemieckie, o czym też wspomina.

    Ja też potrafię rozpoznać przekręcone, mimo że niemieckiego nie znam.

    > Na koniec ubolewa, że nie może opublikować wielu słów, które ma w
    > bazie, bo brak mu odpowiedników polskich i czeka na wyniki pracy
    > grona profesorów szukających odpowiednich swojskich nazw.
    > Chyba nie doczekał, albo wygasł mu patriotyczny zapał, bo wstrzymano
    > wydawanie następnych tomów.

    Może zrozumiał, że to utopia? Choćby przyszło tysięc profesorów,
    to nie wymyślą żywego języka. Wymyślą na przykład, że skoro
    "śrubstak" to "imadło", więc "śrubstak do rur" to będzie
    "obejmadło". Pogięło ich? Ktoś tak mówi? Albo mówił?

    > Skąd się wzięły germanizmy w gwarze śląskiej?
    > Ile w tym efektu agresywnej polityki germanizacyjnej Prus,
    > a ile dobrowolnych zapożyczeń?

    A skąd się wzięły polonizmy w gwarze śląskiej?
    Ile w tym efektu agresywnej polityki polonizacyjnej,
    a ile dobrowolnych zapożyczeń?

    Przecież żadna gwara nie powstała w ten sposób, że był
    "czysty język", a potem został zdeformowany przez coś
    obcego. Powstał na styku, kształtowali go ludzie tak
    pochodzenia słowiańskiego, jak i germańskiego. Potem
    wspólnie używali.

    --
    Jarek