  • 1. Data: 2020-08-09 16:26:05
    Temat: Gwara kolejowa, słownik z 1919
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    http://bc.pollub.pl/dlibra/publication/1014/edition/
    952/content?ref=desc

    Dotyczy terenów dawnej Galicji, gdzie wprawdzie język polski w 20 wieku
    był już od dawna jednym z urzędowych, ale nie na kolei.

    Niektóre słowa nadal są popularne mimo wysiłków polonistów.
    Blat, bejca, bufor, cug, cyband, fracht, kran, mufa, rygiel, szpindel,
    szpic,s srubsztak, sztanca, itp.

    --
    WM

  • 2. Data: 2020-08-09 17:13:08
    Temat: Re: Gwara kolejowa, słownik z 1919
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >http://bc.pollub.pl/dlibra/publication/1014/edition
    /952/content?ref=desc
    >Dotyczy terenów dawnej Galicji, gdzie wprawdzie język polski w 20
    >wieku był już od dawna jednym z urzędowych, ale nie na kolei.

    Paranoja :-)
    Najpierw wymagamy znajomosci niemieckiego, aby przyjac do pracy, potem
    nieuki spolszczaja fonetycznie, a potem chcemy do wyplenic :-)

    >Niektóre słowa nadal są popularne mimo wysiłków polonistów.
    >Blat,

    sie przyjelo, i nawet nie wiadomo skad :-)

    >bejca,

    bejcę i bajcę oni tlumaczą na "wytrawa" ... a u nas to jakas farba do
    drewna ..

    >bufor, kran, mufa, rygiel, szpic,

    Sie przyjelo tak, ze chyba troche zmienilo znaczenie.

    >cug, cyband, fracht, szpindel, srubsztak, sztanca, itp.

    J.

  • 3. Data: 2020-08-09 17:30:18
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-08-09 o 16:26, WM pisze:
    > http://bc.pollub.pl/dlibra/publication/1014/edition/
    952/content?ref=desc

    Kopalnia *haseł* wszelakich.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2020-08-09 17:31:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

> [...]
    > Blat, bejca, bufor, cug, cyband, fracht, kran, mufa, rygiel,
    > szpindel, szpic,s srubsztak, sztanca, itp.

    Pradziadek był galicyjskim kolejarzem. Nie zdążyłem go poznać, ale
    to słownictwo nie jest mi całkiem obce. Oczywiście dobrze wiem,
    co to brechsztanga, ale nie wiedziałem, że można na to też mówić
    "łamulec". Tak samo by mi do głowy nie przysło, by zwykłą holajzę
    nazywać "piesznią".

    Jarek

    --
    W Galicji była rozpowszechniona nieznajomość języka niemieckiego,
    ale nie znajomość.

  • 5. Data: 2020-08-09 17:50:45
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-09 o 17:13, J.F. pisze:
    (...)
> [...]
    > drewna ..

    > Sie przyjelo tak, ze chyba troche zmienilo znaczenie.

    Autor ten napisał wielotomowy słownik gwary rzemieślniczej różnych dziedzin.
    Tu jest tom pierwszy, który dotyczy działu drzewnego.
    https://polona.pl/item/slownictwo-rzemieslnicze-1-dz
    ial-drzewny,NzMxMzIwNjg/0/#info:metadata

    WM

  • 6. Data: 2020-08-09 18:00:40
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-09 o 17:30, PeJot pisze:
    (...)
    > Kopalnia *haseł* wszelakich.

    Niestety nie wszystkich.
    Szukałem do tego tekstu i niektórych nie znalazłem.
    http://wiersze.doktorzy.pl/slusarz.htm

    WM

  • 7. Data: 2020-08-09 18:05:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Niestety nie wszystkich.
    > Szukałem do tego tekstu i niektórych nie znalazłem.
    > http://wiersze.doktorzy.pl/slusarz.htm

    A co tam takiego niezrozumiałego? Przecież na koniec
    wszystko zostało dokładnie wyjaśnione.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2020-08-09 18:30:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > co to brechsztanga, ale nie wiedziałem, że można na to też mówić
    > "łamulec". Tak samo by mi do głowy nie przysło, by zwykłą holajzę

    Mój pradziadek był kolejarzem w Kongresówce.
    Nie ma nawet porównania ze swobodą jaka była wtedy w Galicji.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Apuchtin

    WM

  • 9. Data: 2020-08-09 18:46:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Mój pradziadek był kolejarzem w Kongresówce.
    > Nie ma nawet porównania ze swobodą jaka była wtedy w Galicji.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Apuchtin

    Akurat porównanie pradziadunio mógł mieć dobre, gdyż przyszło
    mu wekslować cugi ledwie kilkanaście kilometrów od Trójkąta
    Trzech Cesarzy. Musiał zdawać sobie sprawę z tego, że całkiem
    dobrze mu się trafiło.

    Jarek

    --
    Boże wspieraj, Boże ochroń
    Nam Cesarza i nasz kraj,

  • 10. Data: 2020-08-09 19:52:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-08-09 o 18:00, WM pisze:
    > W dniu 2020-08-09 o 17:30, PeJot pisze:
    > (...)
    >>

    > Niestety nie wszystkich.
    > Szukałem do tego tekstu i niektórych nie znalazłem.
    > http://wiersze.doktorzy.pl/slusarz.htm

    Chodziło mi o hasła dostępowe. Zamiast posługiwać się generatorem haseł,
    wystarczy np. sięgnąć do gwary śląskiej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem