    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Date: Wed, 5 Aug 2020 23:49:06 +0200

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Dobra, chyba czas spytać inaczej: co w praktyce dałaby taka
    > normalizacja położenia fazy? Bo nie widzę większych zysków
    > dla użytkowników. Samozadowolenie instalatorów mnie nie
    > interesuje, pytam o powody obiektywne.
    >
    > Obecny sprzęt musi być zaprojektowany tak, by sobie poradził
    > w obu przypadkach, a uzyskanie tego jest stosunkowo proste.
    > Jak sobie nie radzi, to jest wadliwy i zasadniczo nie powinien
    > uzyskać dopuszczenia do obrotu handlowego. Załóżmy, że od
    > jutra mogę projektować zasilacze tak, by nie działały przy
    > przeciwnym podłączeniu fazy. Co zyskaliśmy?

    Zyski w sumie niewielkie i o niczym nie przesądzające. Ot, tam
    czy tu by mogło być nieco bezpieczniej -- kiedyś telewizory
    miały masę na jednym z przewodów zasilających, więc losowo był
    to zerowy lub gorący. W oprawce żarówki też lepiej jak gwint
    nie kopie. Wyłącznik na kablu do lampki też fajnie żeby nie był
    na zerze. Oczywiście bez tego żyć się da. Do tego dochodzą te
    tóżne ustrojstwa, jak kotły, które przy takim założeniu łatwiej
    zaprojektować -- i tak się robi, bo kocioł nie jest przenośny.

    Mnie przekonuje argument taki: skoro coś może być przewidywalne,
    to dlaczego nie zrobić, by takim było? No i tak zrobino -- w
    kablach zasilających do komputerów oznaczenie kolorów jest, jeśli
    nawet nie według normy, to według ogólnie przyjętej konwencji.
    Natura horret vacuum -- nasi miszczowie śrubokręta, którzy mają
    słaby pęd do pozyskiwania wiedzy, też sobie wykombinowali własny
    przesąd, jak to podłączać.

    Jarek

    --
    -- Cicho! Pani Pelagio, eee, tutaj widzę ma pani napisane tutaj
    na karteczce, eee, brygadzist... brygadzistka oraz miszcz zmia...