    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Jak działa zawór antysyfonowy?
    Date: Sun, 13 Jun 2021 00:40:47 GMT

    On 2021-06-12, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Cześć.
    >
    > W nocy miałem małą przygodę z klimatyzacją, mianowicie po wyłaczeniu,
    > wylała się z niej woda. Klima nowa, pierwszy raz użyta przez kilka h.
    >
    > Pierwsza myśl: brakuje zaworu zwrotnego na odprowadzeniu skroplin (są
    > wysysane jakis 1m w górę ale kilka w bok) i zawartośc rurki wróciła.
    >
    > Oglądam więc schemat podpięcia pompki:
    >
    > https://www.aspenpumps.com/sites/default/files/en-in
    t/aspen-pumps/manuals/4052-6-mini-maxi-orange-manual
    -REV08-0919.pdf

> [...]
    >
    > Na schamacie widać "bąbelki powietrza".
    >
    > Przyszło mi do głowy, że może to coś jest napowietrzaczem i działa tak,
    > że bąble uciekajac w górę wypychają wodę z rurki do przelewu?
    >
    > Jak to ma działać, ktoś ma pomysł?
    >
    > Producent sam chyba nie wie. Na filmie, nie dośc że podpięty jest
    > inaczej niż w instrukcji, to ma słuzyć jako urządzenie zapobiegajace
    > zatarciom pompy (!).
    >
    > https://vimeo.com/403503476
    >
    > Korci mnie, aby wstawić tam zwykły zawór jednokierunkowy, z akwarium.
    > Ale z jakiegoś powodu producent dodaje to dziwne coś. Co to daje lepiej,

    Jak dochodzi do opróżnienia zbiornika z kondensatem efektem syfonowym, to
    ciężar słupa cieczy za pompą zasysa wszystko co jest w rurach i pompie
    opróżniając całość instalacji z kondensatu. Ten zawór antysyfonowy ma to
    przerwać, tak że to co poniżej niego (tu odnoszę się do wideo) lub
    powyżej (tu do instrukcji, str. 12, górny rysunek) poleci rurami do
    odpływu ale pompa pozostanie zalana. To musi siłą rzeczy być zawór
    jednokierunkowy, bo inaczej, jeśli pompa jest powyżej zbiornika z
    kondensatem, to też z niej by wyleciało.

    --
    Marcin