  • Data: 2021-03-23 19:57:25
    Temat: Re: Jaka stal na projekt DIY
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > IBM, Cisco, Sun, HP, SGI, ... :-)

    # whois sgi.com | grep Creation
    Creation Date: 1994-05-10T04:00:00Z

    Ci akurat się nie śpieszyli.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/.ca
    > Introduced: 1987
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/.uk
    > 1985
    [...]

    Tak, to mi się w pamięci pomieszało. Domeny jednak wcześniej.
    Nasza w 1990 roku. Ale ostatnie kraje faktycznie w połowie 90
    (chyba że kraj powstał jeszcze później).

    > A wczesniej co - adres numeryczny ?

    Po prostu żaden.

    > EARN to jednak European Academic ...

    Ale kawałek BITNETu. Zresztą na początku dostęp był tylko do Europy.
    Zaraz po podłączeniu Wałęsa był z wizytą w USA, wytłumaczono mu, że
    w tej sprawie powinien zrobić awanturę -- zrobił, i blokadę zdjęto.

    > Tak miedzy wierszami mozna wyczytac, ze w Bitnecie tez glownie/same
    > uczelnie byly, ale czy to byl jakis formalny wymog ?

    Może był, ale to jednak średni sens dla firmy podłączaś się do
    takiej sieci.

    > Jak oni w ogole do tego Internet podlaczali, aby tego TN3270 uzyc?

    Sam żem im to uczynił, ministerialną koncesję na takie fanaberye
    w garści mając.

    > Bo tam mi sie zdaje, ze koncepcja byla poczatkowo dla IBM bardzo
    > obca - jak widac nie ma to jak linie dzierzawione :-)

    Był diwajs dający dostęp do systemu przez TCP/IP. Tak samo funkcjonował
    w internecie węzeł PLEARN z CIUW.

    > No i ten ebcdic ...

    To już żadem problem, sprawa emulatora terminala tn3270 (w sensie softu).

    > Na poczatku zapewne, choc ... IBM raczej tani nie byl.
    > Ale hosty byly drozsze :-)

    Jak instalowali IBM 3090 w CIUW, to mówili, że to najdroższy mainframe
    świata. Dali za darmo. Ale kupować już mało kto chciał.

    > Ale bardziej o mozliwosci mi chodzi - moze mial mozliwosc obsluzenia
    > personelu duzego uniwerystetu.

    Jakoś sobie radził. Przed IBM 3090 krótko w tej samej roli był
    komputer BASF. Na wykonanie polecenia czekało się czasem pół minuty.

    --
    Jarek