eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)? › Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
  • Data: 2021-03-01 13:58:45
    Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Droższe w zakupie, ale czy w użytkowaniu?
    Nigdy w życiu nie naprawiałem tłumika w żadnym z zachodnich samochodów (pewnie sporo
    szczęścia ale jednak nigdy), a w Maluchu czy
    Poldolocie raz na 9 miesięcy wizyta u tłumikarza.
    Podobnie z klockami, olejami, prowadnicami foteli, aparatami zapłonowymi,
    "ustawianiem" rozrządu czy wieloma innymi pierdołami.
    Gdy na jeżdżeniu zarabiałem (bo kilometrówka w czasach Poldolota była jak dziś, sporo
    km w delegacjach) to serwisowałem w fabrycznym
    przy Towarowej (już nie chcieli Poldków przyjmować na przeglądy, ale mi się udawało
    bo co 10 tys. km w książce serwisowej był
    stempel więc z sentymentu "starego klienta" obsługiwali (nawet do 2000 r.?), bywało
    że za taki przegląd 1400 zł pękło a to przeglądy
    co 10 tysi).
    Co do wyposażenia prywatny Poldek miał więcej niż służbowe zachodnie (ale dyrektor to
    nie prezes ;)), do dziś mnie fascynuje że za
    przeciwmgielne przednie trzeba zawsze dopłacać (opcją lub pakietem).
    A gdy po prywatnym Dużaku pierwszym służbowym Kadetem przejeżdżałem przez warszawskie
    torowiska to zawsze myślałem, że ten Opelek z
    blaszek od konserw za chwilę się rozleci.
    Technologia technologią, ale u nas jakość pracy kulała, potrzeba było tych 30 lat na
    wymianę software'u w główkach klasy
    robotniczej.
    I w dzisiejszym okienku historycznym mamy szczęście, że sąsiadujemy z Niemcami
    (pomiędzy Wisłą a Bugiem nieco insza inszość).

    Co do kosztów to na studiach mnie uczyli, że koszt materiału to średnio 7% ceny
    produktu (lub kosztu, już nie pamiętam).
    Co więc tyle kosztuje, jeśli nie robocizna?
    Amortyzacja sprzętu?
    Może być spora, branża bardzo kapitałochłonna.

    -----
    > W latach 90. najtańszym autem u nas był Polonez, bo cała produkcja była u nas.
    > Niestety sprzedaż spadła, - ludzie woleli droższe, ale lepiej wyposażone auta (była
    to też kwestia "zachłyśnięcia się" Zachodem).