  • 11. Data: 2020-06-30 18:27:31
    Temat: Re: Koniec z rasistowskimi scalakami
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Dla nas na przykład określenie "serwer" jest dość neutralne,
    > natomiast widziałem kiedyś zmieszanie, niedowierzanie i niesmak
    > w oczach dorosłej osoby angielskojęzycznej, która pierwszy raz
    > się spotkała z tym określeniem.

    Komercyjne systemy uniksowe sprzedawane w Australii (jak jeszcze
    były i były sprzedawane), nie miały konta "root". Zamiast tego
    był użytkownik "avatar". Bo "root" to przecież brzydkie słowo.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2020-07-01 01:04:29
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 30/06/2020 16:49, Marek wrote:

> [...]
    > widziałem kiedyś zmieszanie, niedowierzanie  i niesmak w oczach dorosłej
    > osoby angielskojęzycznej, która pierwszy raz się spotkała z tym

    Ale occo chodzi? Przecież to nie jest polskie tylko angielskie słowo.
    Nie wymyśliliśmy go w Polsce tylko bezmyślnie zaakceptowaliśmy (za
    wyjątkiem klasycznego MacOSa) to co angielskojęzyczni kiedyś wymyślili..

  • 13. Data: 2020-07-01 01:26:40
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-07-01 01:04, Silver Dream ! wrote:

    > Ale occo chodzi? Przecież to nie jest polskie tylko angielskie słowo.
    > Nie wymyśliliśmy go w Polsce tylko bezmyślnie zaakceptowaliśmy (za
    > wyjątkiem klasycznego MacOSa) to co angielskojęzyczni kiedyś wymyślili..

    Weź przeczytaj to co zacytowałeś (ze zrozumieniem).

    W.

  • 14. Data: 2020-07-01 06:56:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jun 2020 18:27:31 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Komercyjne systemy uniksowe sprzedawane w Australii (jak jeszcze
    > były i były sprzedawane), nie miały konta "root". Zamiast tego
    > był użytkownik "avatar". Bo "root" to przecież brzydkie słowo.

    Dokładnie, kulturowe pejoratywy są bardzo ważne.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2020-07-01 08:22:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Jul 2020 01:04:29 +0200, Silver Dream !
    <s...@n...net> wrote:
> [...]
    > Nie wymyśliliśmy go w Polsce tylko bezmyślnie zaakceptowaliśmy (za
    > wyjątkiem klasycznego MacOSa) to co angielskojęzyczni kiedyś

    Je wiem jakie pejoratywy w mózgu osoby wychowanej w kulturze
    anglojęzycznej to słowo generuje.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2020-07-01 08:33:19
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 01/07/2020 01:26, Włodzimierz Wojtiuk wrote:

    > Weź przeczytaj to co zacytowałeś (ze zrozumieniem).

    Próbując nie odpowiadać w tym samym stylu:

    Mówimy o angielskim słowie, używanym powszechnie od dziesięcioleci, na
    które praktycznie nie ma w danym kontekście alternatyw, przynajmniej w
    języku _angielskim_. I dorosła osoba _angielskojęzyczna_ jest z tego
    powodu zmieszana tudzież zniesmaczona. To trochę tak jakbyśmy spotkali
    _dorosłą_ osobę polskojęzyczną, która jest zmieszana tudzież
    zniesmaczona nielogicznym polskim słowem ,,samochód"[*] kiedy pierwszy
    raz się z nim spotkała (jako dorosła osoba)[**].

    * - pomijając to, że w potocznym j. polskim funkcjonuje (obrzydliwa bo
    obrzydliwa) kalka z niemieckiego jako alternatywa

    ** - Fakt - ,,samochód" w j. polskim funkcjonuje dłużej niż "server" w j.
    angielskim, ale o ile rzeczone zmieszanie nie nastąpiło (,,kiedyś")
    jakieś powiedzmy co najmniej trzydzieści lat temu to zasada pozostaje ta
    sama

  • 17. Data: 2020-07-01 08:41:32
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 01/07/2020 08:22, Marek wrote:

    > Je wiem jakie pejoratywy w mózgu osoby wychowanej w kulturze
    > anglojęzycznej to słowo generuje.

    Może to [był] jakiś szczególny przypadek. Np. zagorzały wielbiciel
    tenisa ;-)

  • 18. Data: 2020-07-01 09:26:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Jul 2020 08:41:32 +0200, Silver Dream !
    <s...@n...net> wrote:
    > Może to [był] jakiś szczególny przypadek. Np. zagorzały wielbiciel
    > tenisa ;-)

    Nie wiem, ale spotkałem się z taką reakycja dwa razy. Pierwsza,
    osobista, o której wspominałem miała miejsce w połowie lat 90, druga
    to reklama mainframe IBM chyba z lat 2000-2005, gdzie jeden z aktorów
    grający policjanta miał podobną reakcje i zrobił wielkie oczy na
    usłyszane słowo "server" przy przesłuchiwaniu świadka. Więc coś jest
    na rzeczy.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2020-07-01 09:30:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Jul 2020 08:33:19 +0200, Silver Dream !
    <s...@n...net> wrote:
> [...]
    > _dorosłą_ osobę polskojęzyczną, która jest zmieszana tudzież
    > zniesmaczona nielogicznym polskim słowem ,,samochód"[*] kiedy

    Ależ takich przykładów jest mnóstwo w j. Polskim. Powiedz miłośnikom
    Matrixa że to macierz albo matryca a nie "matriks", będzie taka sama
    reakcja.
    Powiedz polskim miłośnikom StarWars , że rycerze Jedli używają
    szable świetlne (co jest zgodne z oryginałem językowym) a nie
    miecze. Co ciekawe angielskojęzyczni tak samo się obruszają jak im
    się powie, że to miecze a nie szable.

    --
    Marek

  • 20. Data: 2020-07-01 10:35:30
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > angielskojęzyczni tak samo się obruszają jak im się powie, że to miecze a

    Ciekawym przypadkiem jest słowo incepcja wymyślone przez dystrybutora filmu.
    Nie ma go w słowniku a ludzie dorobili do niego znaczenie, które jest
    zupełnie różne od oryginalnego inception. Jak im powiesz co znaczy
    inception, to robią wielkie oczy.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/