    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    Date: Thu, 9 Feb 2023 17:22:27 +0100
    <1028533597$20230209144426@squadack.com>
    <1l21bi2y7mdxa$.53b8fb835raq.dlg@40tude.net>

    Hello J.F,

    [...]

    >>>> Jeden związek? Musi mały zakład...
    >>> Jeden, czasy Mery 400 :-)
    >> Już było więcej w dużych zakładach.
    > Byly dwa, ale drugi zlikwidowali :-(

    Dwa były w 1980 roku. Oba skasowano w stanie wojennym. A potem
    stworzono nowe, milion nowych związków. Chodziło o rozbicie ruchu
    związkowego.

    7,polecenie-zaplaty-krok-po-kroku.html
    > Ty o 21 wieku, a kolega sie pytal co sie robilo w czasach Mery z
    > komputerami.

    Niżej.

    > a juz PPTT potrafil z polecenia zaplaty skorzystac.
    > No to moglo od razu tasiemke dla banku przygotowac :-)

    Tasiemka to nie dokument.

    > Mowimy o starych czasach. Gdy banki byly zasadniczo trzy - PKO,
    > Pekao i NBP.
    > Pracownik konto mogl miec w PKO :-)

    Albo w Banku Spółdzielczym. W Pekao można bylo mieć również rachunek
    złotówkowy. Naprawdę masz sklerozę.

    > Wiecej powstalo dopiero w 1988.
    > Choc jak czytam - to PKO wlaczono do NBP w 1975 i wylaczono w 1987,

    Na papierze. Fizycznie nic się nie zmieniało. Nawet numery rachunków.

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Powszechna_Kasa_Oszcz%
    C4%99dno%C5%9Bci_Bank_Polski
    > Wiec jeszcze mniej problemow :-)
    > Tzn on sie zaczynal jako Pocztowa Kasa Oszczędności w 1919.

    Zamierzchłe czasy. O Bank Pocztowy przez lata zabiegał mój były szef.
    W końcu odpuścił, zwolnił się, niedługo później, ktoś inny wykorzystał
    pomysł.

    > "Dekretem Rady Ministrów z dnia 25 października 1948 r. o reformie
    > bankowej (Dz.U. z 1948 r. nr 52, poz. 412) zlikwidowano dotychczasową
    > Pocztową Kasę Oszczędności, a jednocześnie powołano do życia nowy bank
    > państwowy - Powszechną Kasę Oszczędności"
    > Ale "książeczki PKO" nadal na pocztach obslugiwane byly.

    Tak samo, jak BS.

    > W zasadzie recznie.

    Wtedy wszystko było ręcznie. Pierwsze komputery, jakie pojawiły się na
    okienkach służyły do sprawdzania zastrzeżeń czeków i dowodów
    osobistych. Sam się przyczyniłem do postawienia terminali Mery
    (SeeCheck) i stworzenia programu na Merę do sprawdzania zastrzeżeń w
    Opole 1.

    > A w latach 1975-87 to byly maszyny NBP?

    Nie pamiętam. Ja się sprawami zainteresowałem w 1987 roku.

    > Ile tych maszyn bylo?

    Nie mam pojęcia.

    > Bo jeszcze w latach 90-tych "panienka z banku" obslugiwala
    > klientow na podstawie wydruku kont z drukarki wierszowej ...

    Smutne.

    > z Warszawy do Wrocławia chyba nie przysyłali?
    > A modemy raczej za wolne ...

    Opole miało własny ośrodek przy I oddziale.

    --
    Best regards,
    RoMan