    Date: Fri, 10 Feb 2023 19:03:32 +0100
    Subject: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <1...@4...net>
    <63e58570$0$19615$65785112@news.neostrada.pl>
    <9569499724$20230210090633@squadack.com>
    <1...@4...net>
    <63e6387d$0$9598$65785112@news.neostrada.pl>
    <1125487599$20230210142837@squadack.com>
    <63e675fc$0$19625$65785112@news.neostrada.pl>
    <7e05bbs0qodd$.10hoejkrq85j1.dlg@40tude.net>
    From: nadir <n...@h...org>

    W dniu 10.02.2023 o 18:11, J.F pisze:

    > Powszechnie moze nie, ale dzialalo lepiej niz później.
    > -kazdy mial prace, byl wyplacalny.
    > -byly tylko 2 banki, a kto wie czy nie 1, bo Pekao dla kont
    > złotowkowych ...

    Banków to było w sumie sporo, podobno ponad 100, niektóre istnieją do dziś.

    > -jak sie rozporzadzilo, to wszystkie sklepy panstwowe czeki
    > przyjmowały. A sklepow panstwowych bylo z 99% :-)

    A w tych sklepach pustych było 80% półek.

    > Miales pipidówke, nie miales banku, to nie zakladales konta, bo po co.

    U mnie akurat były dwa banki, PKO i spółdzielczy. W okolicznych
    miejscowościach też były banki spółdzielcze, w większych wsiach były
    czasem jakieś ajencje banków przy Poczcie Polskiej.

    > Przy czym czekami sie placilo raczej za wieksze zakupy - drobne
    > codzienne to gotówką.

    Ja kojarzę tylko gotówkę, choć wiem że ktoś tam czeków używał, to ja w
    żadnym sklepie, nawet na wyjazdach do innych, mniejszych lub większych
    miast, nie spotkałem się by ktoś płacił czekiem.

    > A inni nie chcieli grubszej gotowki ze sobą nosic, to placili czekiem.

    Jaka to była grubsza gotówka? Poza jakimiś dyrektorami, ministrami czy
    badylarzami wszyscy zarabiali mniej więcej chujowo równo. Ja pamiętam
    jakiegoś wuja/stryja z Wielkopolski co to kryształy produkował i srał
    hajsem, ale on też jakoś czekami gardził.
    Większe zakupy to był też zakup samochodu na giełdzie, kasa gruba, a tam
    nikt o czekach nie chciał słyszeć.

    > A przypominam, ze czasy byly takie, ze nigdy nie wiedziałes kiedy
    > trafisz na dostawe i towar w sklepie.

    Pamiętam, i pamiętam też że na wszystkie większe i droższe "gadżety"
    były zapisy albo jakieś komitety kolejkowe, spokojnie można było gotówkę
    ogarnąć.