  • 21. Data: 2017-03-15 14:01:05
    Temat: Re: Mikrofon niskoszumowy
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    > Miałem kiedyś w planach połączyć kilka szeregowo, a tu widać jak ludek
    > łączy szeregowo, tak czy siak powierzchnia zbierająca dźwięk powiększa się.

    Tzn. chciałem połączyć kilka szeregowo, a ludek łączy równolegle.

    Które rozwiązanie wprowadzi mniej szumów?

  • 22. Data: 2017-03-15 14:23:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "V.L.Pinkley" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Tzn. chciałem połączyć kilka szeregowo, a ludek łączy równolegle.
    >Które rozwiązanie wprowadzi mniej szumów?

    Tak ogolnie:
    -w pierwszym przyblizeniu wydaje mi sie, ze to bez znaczenia, stosunek
    sygnal/szum rosnie.
    -w drugim ... napiecie tam male, szeregowe zmniejszy wplyw szumow
    napieciowych wzmacniacza.
    -w trzecim ... trzeba by rachenek szumow przeprowadzic, a tego
    zapomnialem, zreszta troche magiczne mi sie to wydawalo.

    Szczegolnie natomiast - to mikrofony elektretowe, wymagajace
    zasilania. Szeregowo ich nie polaczysz, chyba, ze przez
    transformatory.
    No ... jakby tak kazdemu dodac osobna baterie, to moze by sie dalo.

    W dodatku one maja wbudowany wzmacniacz, wiec nie wiem czy
    przeskoczysz szumy uzytych tranzystorow.

    Teoretycznie tak, ale ten rozdzial o rachunku szumow to warto by
    przeczytac, ze zrozumieniem, bo polaczenie rownolegle moze niewiele
    dac.
    Napiecie nie wzrosnie, a prad ... dopiero trzeba jakos wykorzystac.

    Wzmacniacz Nortona mi sie przypomina, ale jak tam z szumami bylo ...

    Lekture masz do poduszki
    www.ti.com/lit/an/slva043b/slva043b.pdf

    J.

  • 23. Data: 2017-03-15 14:37:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
> [...]
    >transformatory.
    >No ... jakby tak kazdemu dodac osobna baterie, to moze by sie dalo.

    Pop* mi sie. Przeciez mimo zasilania one sa dwukoncowkowe.
    Da sie szeregowo.

    No coz, oprocz lektury ... sprawdzic obie wersje :-)

    J.

  • 24. Data: 2017-03-15 14:41:05
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Szczegolnie natomiast - to mikrofony elektretowe, wymagajace
    > zasilania. Szeregowo ich nie polaczysz, chyba, ze przez
    > transformatory.

    Niby to czemu 2-óch szeregowo połączyć się nie da?

    W ukł. pomiarowych widziałem wiele razy 2 x j-fety łączone szeregowo.
    http://s5.ifotos.pl/img/001jpg_asnerxw.jpg

    > Lekture masz do poduszki
    > www.ti.com/lit/an/slva043b/slva043b.pdf

    To jest dalszy stopień, sygnał z mikrofonu puszczamy parą różnicową.
    Tym się nie zajmujemy.

  • 25. Data: 2017-03-15 15:28:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "V.L.Pinkley" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    użytkownik J.F. napisał:

    >Niby to czemu 2-óch szeregowo połączyć się nie da?

    Sprostowalem, da ...

    >W ukł. pomiarowych widziałem wiele razy 2 x j-fety łączone szeregowo.
    >http://s5.ifotos.pl/img/001jpg_asnerxw.jpg

    Ale to inny uklad, dolny tranzystor robi za zrodlo pradowe jesli
    dobrze widze.

    W calosci wychodzi jednak trojnik - masa, zasilanie, wyjscie. No i
    wejscie.

    I jak teraz chcesz kilka takich trojnikow polaczyc szeregowo, aby
    dodac napiecia wyjsciowe ?

    Zapomnialem jednak, ze mikrofon jest dwojnikiem.

    Jak sie temu schematowi przyjrzec, to kilka takich gornych
    tranzystorow mozna by polaczyc szeregowo, a obciazyc je mozna jednym
    wspolnym zrodlem pradowym.
    Masy wejsc beda rozne, ale w mikrofonach to nie przeszkadza - mikrofon
    wlasciwy mozna polaczyc do zrodla i bramki kazdego tranzystora z
    osobna.

    Uwazaj z mikrofonami, bo ta ich obudowa polaczona z jednym z
    polaczen - dotykanie obudow spowoduje zwarcie (niegrozne, ale sygnal
    zniknie), a bez dotykania bedzie pojemnosc (niewielka).

    >To jest dalszy stopień, sygnał z mikrofonu puszczamy parą różnicową.
    >Tym się nie zajmujemy.

    Ale od tego zalezy co sie bardziej oplaca :-)

    J.

  • 26. Data: 2017-03-15 18:57:17
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-03-15 09:20, slawek wrote:

    > Zapytaj prawnika.

    Czyli nie wiesz i gadasz co wiesz.

  • 27. Data: 2017-03-15 23:41:48
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 15 Mar 2017 18:57:17 +0100, Pcimol <...@...com> wrote:
    > Czyli nie wiesz i gadasz co wiesz.

    Jesteś pewien że używanie mikrofonu kierunkowego i nagrywanie z 200
    metrów nieświadomych tego ludzi przez osoby takie jak np. kelnerzy...
    to jest full legal i ogólnie ok?

    Nie jestem prawnikiem. A ty jesteś?

  • 28. Data: 2017-03-16 01:00:38
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:

    > Jesteś pewien że używanie mikrofonu kierunkowego i nagrywanie z 200
    > metrów nieświadomych tego ludzi przez osoby takie jak np. kelnerzy... to
    > jest full legal i ogólnie ok?

    Chyba zaczyna do Ciebie docierać różnica między legalnością posiadania
    przedmiotu a jego użyciem.
    Przykład z siekierą był chyba zbyt trudny, to może inny:
    Można posiadać nóż, ale użycie go przeciw innemu człowiekowi to
    przestępstwo.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 29. Data: 2017-03-16 08:49:14
    Od: Yakhub <a...@a...aa>

    Dnia Tue, 14 Mar 2017 09:08:29 +0100, Pcimol napisał(a):

    > Jakim cudem mikrofon (czy jakiekolwiek urządzenie) może nie być zgodne z
    > prawem?

    Może.

    > Rozumiem, że użycie może nie być zgodne z prawem. Np. użycie siekiery do
    > rąbania czyjejś nogi niekoniecznie musi być zgodne z prawem, ale sama
    > siekiera raczej jest.

    Nie twierdzę, że mikrofon kierunkowy jest niezgodny z prawem (RACZEJ nie
    jest), ale są w prawie dosyć liczne przypadki, kiedy to samo posiadanie
    przedmiotu jest niezgodne z prawem.

    Tak jest na przykład z bronią palną, czy licznymi substancjami chemicznymi
    (co nas nie dziwi szczególnie). Ale niezgodne z prawem mogą być także kije
    bejzbolowe, czy... wytrychy (tak, ustawodawca zdelegalizował drewniane
    kije, i zagięte druciki!).

    Pozostając w temacie grupy - nielegalne są (a przynajmniej jeszcze do
    niedawna były) odbiorniki radiowe pracujące w pewnym zakresie
    częstotliwości.

    W świetle powyższego - Twój tok rozumowania ("nielegalne mogą być czyny, a
    nie rzeczy"), choć rozsądny - jest błędny. Ustawodawca nie kieruje sie
    rozsądkiem. Nielegalność mikrofonów kierunkowych nie byłaby dla mnie niczym
    zaskakującym.

    --
    Yakhub

  • 30. Data: 2017-03-16 08:58:38
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Mar 2017 00:00:38 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Można posiadać [...]

    Samo posiadanie też może być zagrożone karą.

    Ale skoro jesteś prawnikiem to pewnie wiesz to lepiej.