  • Data: 2022-05-10 08:52:41
    Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Atlantis wrote:

    > A skąd pomysł, że starych i prymitywnych elementów ten kryzys nie będzie
    > dotyczył?

    Z tego, że one nie wymagają najnowszego procesu 5nm TSMC i "każdy" je
    powinien umieć zrobić.

    > Poza tym poprawcie mnie jeśli się mylę, ale to chyba przecież nie jest
    > tak, że wciąż używane elementy z lat siedemdziesiątych (jak np.
    > popularne opampy) produkuje się na liniach produkcyjnych sprzed
    > kilkudziesięciu lat.

    Linia nie musi być stara, by produkować stare elementy. Znaczenie ma, co
    się na tej linii robi. I teraz są dwie główne ścieżki: albo proces jest
    ściśle utrzymywany (i wtedy w datasheet masz zaznaczone np. process
    P48), albo przeprojektowują układ i zmieniają jego parametry. Te z
    datasheeta są utrzymywane, ale pozostałe niekoniecznie i w
    zastosowaniach wyczynowych trzeba sprawdzać, czy dana rolka się nadaje
    do użycia. Przykład: MOSFET o niskim I_DSS@GS=0V. Większość datasheetów
    podaje 1uA max, ale to nie wynika z parametrów tranzystora, tylko z
    tego, że jest to często najmniejszy zakres automatycznych mierników, na
    którym pomiar przechodzi szybko. A czas to pieniądz. Rzeczywiste
    parametry to ~10nA (w przypadku czerwonych LED użytych jako przełącznik
    nawet ~100fA) -- tylko ich nikt w produkcji nie mierzy i trzeba mierzyć
    w miejscu użycia.

    Pozdrawiam, Piotr