    Subject: Re: PC bez x86_64
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Tue, 25 May 2021 08:50:42 +0200

    On 24.05.2021 22:43, Zdzichu500 wrote:

    > Jako, że grupa dyskusyjna to może taka dyskusja o przyszłości komputerów
    > PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną
    > architekturę?

    Myślę, że gdy pojawiła się jakaś płyta ATX z mocnym procesorem ARM
    (mocnym to znaczy co najmniej porównywalnym z i5/i7 sprzed kilku
    generacji) to z ciekawości złożyłbym sobie na tym system. Podejrzewam,
    że w większości zastosowań nie zauważyłbym nawet wielkiej różnicy -
    kolejny komputer z Debianem. Otwarte oprogramowanie można sobie w
    najgorszym razie skompilować ze źródeł, a zresztą spora część softu i
    tak działa na maszynie wirtualnej Javy...

    Samo słowo "pecet" zatraciło zresztą swoje oryginalne znaczenie,
    odnoszące się do architektury. Takie rozróżnienie miało sens trzydzieści
    lat temu, gdy istniało sporo różnych alternatyw, a soft działał naprawdę
    blisko sprzętu. Dzisiaj spora część zwykłych użytkowników myśli, że
    "pecet" to synonim desktopa. Ja lata temu przestałem wyprowadzać
    znajomych z tego błędu tłumacząc, że przeciętny laptop też jest pecetem ;)

    > Do tej pory byłem dość sceptyczny. W końcu x86 utrzymywane od wielu lat
    > wielkim kosztem. Wyparło inne, teoretycznie lepsze, architektury jak
    > Itanium, PowerPc, Sparc itp. Co prawda mam Malinkę z ARM ale wiadomo to
    > jest mało wydajny komputerek nie mający startu do czegoś z Intelem czy
    > AMD.

    Jeszcze nie, ale powoli idziemy w tym kierunku. Widać, że dokonał się
    postęp. Pierwsza "Malina" w 2012 roku miała wydajność porównywalną z
    komputerami w stylu Pentium II (plus bardziej współczesne GPU,
    umożliwiające sprzętowe dekodowania filmów). Dzisiaj procesor z
    Raspberry Pi 400 ma w PassMarku wynik w okolicy 1000 punktów, a to tylko
    4x mniej od budżetowych procesorów x86 w stylu Athlona 3000G. Do
    prostych desktopowych zstosowań to już wystarczy, a mówimy przecież o
    tanim SBC.

    W przypadku RPi największym problemem nie jest tak naprawdę słaby
    procesor czy mała ilość pamięci, ale kiepskie opcje co do dysku
    twardego. Trzeba albo liczyć się w możliwością awarii karty SD, albo
    kombinować z przelotkami do podpięcia SSD/HDD przez USB.

    Gdyby fundacja RPi wypuściła kiedyś coś w formacie mITX/mATX, ze slotami
    na pamięć RAM, złączem M.2 i przynajmniej jednym slotem PCI-E to myślę,
    że chętnie bym coś takiego kupił. ;)