    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Patent w Polsce przedwojennej na radioaktywne słodycze
    <rmmp41$olk$1$Adam@news.chmurka.net>
    Date: Tue, 20 Oct 2020 16:08:13 +0200

    Pan Adam napisał:

    > Przede wszystkim była z normalnym cukrem.

    Co to jest "normalny cukier"? Czy chodzi o sacharozę versus miesznka
    glukozy i fruktozy? Już w czasach polokoktowców konwersja sacharozy do
    dwóch składowych monocukrów była stosowana przy produkcji sztucznego
    miodu. Przemysłowo sztucznym miodem nie słodzono, bo to dodatkowy koszt.
    Naturalny miód pszczeli to też jest sacharoza (czyli "normalny cukier")
    enzymatyczne skonwertowana do syropu glukozowo-fruktozowego.

    Kompletnie nie rozumiem nagonki na monosacharydy. Kiedyś (ale już po
    okresie "cukier krzepi" i teoriach, że "cukier wzmacnia kości") były
    one zalecane jako zdrowsze. Może i są. Na pewno wiadomo tyle, że po
    skonwertowaniu sacharozy do monocukrów przybywa słodyczy. Więc żeby
    napój był równie słodki, potrzeba mniej tych węglowodanów. A przez
    to mniej kalori, czyli potencjalnie więcej zdrowia. Pewnie też więcej
    pieniędzy w kieszeni producenta -- ale co ja mu będą żałował.

    Nie, ja nie potrafię odróżnić smaku cukru buracznego, gronowego
    i owocowego. Na pewno nie w tym rzecz. Ułomna pamięć podpowiada mi,
    że kiedyś słodkości w coli było mniej, za to smaku więcej.

    --
    Jarek