  • Data: 2022-08-18 15:26:03
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: viktorius <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 10.08.2022 o 22:42, Adam pisze:

    > Bamki VoIP miewały ustawianie kodeka.
    > OIDP do głosu (czyli telefonu) to najczęściej się wybierało właśnie G711a,
    > natomiast do faksu G723.

    Do faksów/modemow są dwa i tylko dwa kodeki: G.711 czyli std strumień
    PCM 8bit, żaden bit nie wypada, zero kompresji, ale kosztem pasma, 64kbit/s
    Jest też drugi, dedykowany kodek do faksu, T.38
    Bramki voip można skonfigurować z opcją Pass-Through. Czyli w defaulcie
    idzie jakimś kodekiem z kompresją (żeby oszczędzić pasmo), a jak bramka
    wykryje piski faxu, to robi renegocjację (re-INVITE) połaczenia z T.38 w
    sekcji SDP. Można tez ustawić żeby w przypadku wykrycia transmisji robić
    re-INVITE ze zmianą kodeka do G.711.

    Każdy inny kodek jest dedykowany do głosu, bo robi kompresję stratną,
    czasem jest silece supression (jak cisza, to nie idzie żaden pakiet
    RTP). Faxy i modemy na takich kodekach nie przejdą.

    > Swego czasu bawiłem się w wysyłanie danych faksem. Program na komputerze
    > kodował coś, drukowało się to na papierze A4 (jedna kartka lub więcej) -
    > przypominało to QRCode całostronicowe. Wysyłało się faksem, a później
    > skanowało, aby zdekodować pierwotne dane.
    > Nawet nie wiem, czemu służyły takie kołomyje.
    >
    > W każdym razie mam na bramce faksowej ustawienie G723 (Cisco SPA 2102) a na
    > drugim porcie dla telefonu G711a.

    A bramka Cisco miała Pass-Through i robiła re-INVITE na G.711 albo T.38.
    Innej opcji nie ma.

    --
    viktorius