  • Data: 2022-08-23 23:35:12
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Modem DCE2 sie przestawia na odbior, tyle tylko, ze juz byl w trybie
    > odbioru.

    Nie ma czegoś takiego (w full dupleksie), że modem się przestawia na
    odbiór albo na nadawanie.

    > Zeby to zadziałalo, musisz mocno przedefiniowac sterowanie modemem,
    > bo to juz ani RS-232, ani V.24.

    Nic z tych rzeczy. Przyznaję, w RS-232 z 1960 r. tego nie było, ale
    później - bez przesady:

    V.24 circuit 133, RS-232 circuit CJ, DB-25 pin 4.

    Direction: TO DCE
    This circuit is used to control the transfer of data (flow control) on
    Circuit BB (Received Data) when an intermediate function such as error
    control is being used in the DCE.

    The ON condition on Circuit CJ (Ready for Receiving) indicates that the
    DTE is capable of receiving data.

    The OFF condition indicates that the DTE is not capable of receiving
    data and causes the DCE, or the intermediate function, to retain the
    data. In some DCEs the OFF condition on Circuit CJ (Ready for Receiving)
    also causes a signal to be transmitted to the distant DTE causing an OFF
    condition to be placed on Circuit CB (Clear to Send) extending the flow
    control to distant DTE.

    > 8250 byly IMHO wystarczająco szybkie - tam byl inny problem, OIDP -
    > nie bylo sygnalu dla procesora, ze wysyłanie sie zakonczyło,
    > wiec mozna juz zdjac sygnal RTS.
    > Typowym modemom nie przeszkadzalo, tylko jakims half-duples
    > (radiomodemy?) i do dzis RS-485.

    Nie, 8250 ani 16450 nie były "wystarczająco szybkie". To były scalaki
    podpięte do szyny ISA (a właściwie XT-BUS), czasy dostępu (zwłaszcza
    8250) typu setek ns, były w stanie "zbuforować" ok. jednego bajta
    danych, co oznaczało - przy np. szybkości 115200 bps - kilkadziesiąt,
    a przynajmniej kilkanaście tysięcy przerwań/sekundę. I to pod warunkiem,
    że opóźnienie obsługi nie przekroczy kilkudziesięciu us (dolicz do tego
    zależności czasowe generowane np. przez twarde dyski). To po prostu nie
    miało prawa działać, chyba że w systemie, który niczego innego w czasie
    transmisji nie robił.

    Praktyka była taka, że 16450 działały "od biedy" @ 38400 bps, natomiast
    8250 @ 9600 bps (albo i nie) - to ostatnie mogło być spowodowane nie
    tylko samym scalakiem, ale także konstrukcją karty wieloportowej, której
    używałem (jednakże 8250 były wolniejsze i mogły wymagać dodatkowych wait
    statów na ISA itp).

    Natomiast takiego czegoś, o czym napisałeś, to ja nie kojarzę.
    Nie żeby to miało związek z modemami, ale wszystkie te scalaki miały
    flagi (sprawdzam: bit 5 w LSR) "Transmit Holding Register Empty" oraz
    (bit 6) "Transmitter Empty", i bez problemu można było ich użyć do
    sterowania (programowego) RTSem.
    Nie robiły tego sprzętowo, owszem. Takie np. Oxfordy (opcjonalnie)
    robią.

    "bit 6: This is the Transmitter Empty flag. It is 1
    when both the THR (or transmitter's FIFO) and
    the TSR are empty. Reading this bit as 1 means
    that no transmission is currently taking place in
    the txd output pin, the transmission line is idle."

    > 16550 problem mial wiekszy, bo kolejka dluzsza, ale to tylko
    > kilkanascie bajtow.

    NS16550 miał problem taki, że nie dało się skorzystać z jego FIFO.
    16550A i późniejsze były poprawione i działały.

    > Ale chodzi o DCE. Łatwo mozna GB transmitowac, a działało, bo:
    > -predkosc portu modemu wczesnie wzrosła, i z transmisją
    > modem->komputer nie bylo problemu,

    Ale gdyby była, to pecet zdejmował RTS, i wciąż nie było problemu.
    W szczególności z 16550A+, ze względu na FIFO.

    > -wąskim gardłem zrobiło sie polączenie modem-modem,

    To zawsze było wąskim gardłem raczej, nie?
    Połączenie DCE-DTE raczej nigdy nie było wolniejsze niż DCE-DCE.

    To działało, bo po prostu handshaking RTS/CTS działał.
    --
    Krzysztof Hałasa