    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <m...@i...localdomain>
    <1ej8oahwlyrtg$.1lzcqu1kgbb6r$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <bvy07t6laktq$.nmukvw00msee$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1vnj42rq670u8$.1jynz355sbw3n$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <1...@4...net><m...@i...localdomain>
    Date: Fri, 16 Sep 2022 06:52:09 +0200

    On Thu, 15 Sep 2022 21:56:41 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > To wiedzą pewnie głównie ludzie z WD.
    > Może miał małe narzuty na transfer sektora albo pamięć cache lepiej
    > działała, i wiele sektorów jednocześnie nic nie poprawiało. Kto wie.

    > Szczerze mówiąc, nie chce mi się już wnikać. Może potrzebny był
    > rezystor. Może tam był TTL na wejściu, z jego wewnętrznym pullupem.
    > To dalekie archeo.

    Jesli mnie skleroza nie myli, to byl pull-up na plycie glownej.
    A przerwanie zglasza sie stanem wysokim.
    Wiec trzeba 8259 zaprogramowac na wyzwalanie zboczem.
    Co teoretycznie pozwala na dzielenie przerwan, ale tez ulatwia ich
    gubienie..

    > Nic mnie to nie obchodziło.
    > Pamiętam, że wtedy wyszło NT 4 (może jakaś beta albo coś takiego),
    > i tego RASa chcieli odpalić (umowa z MS na promowanie itd). Ale NT się
    > wywalał, bardzo często niestety. Był spec z MS, ale niczego nie
    > wymyślił. Z drugiej strony, PPP (serwery) było robione na jakimś
    > *BSD (a może to był Linux)

    Bo taniej.
    Gdzies na swiecie jednak te RAS dzialaly, i wiecej modemow
    obslugiwaly.

    >, i o ile Trumpety z tym nie miały problemu,
    > o tyle wbudowany w Windows 95 PPP rozłączał sesję PPP. Spec znów nic nie
    > wymyślił, twierdził że mógłby to zdiagnozować używając NT (ale NT stało
    > obok). Zdiagnozowałem po stronie BSD (i tam zrobiłem workaround).
    > Pamiętam, że windowsowy klient nie potrafił nawet zrobić standardowego
    > logowania, typowego w tamtych czasach - trzeba było jakieś klawisze F*
    > wciskać w trakcie połączenia i ręcznie wpisywać login i hasło.

    A po co mialby sie "standardowo logowac", skoro wymyslili "lepszy RAS"
    ? :-)

    > Nikt normalnie niczego takiego nie używał, ale kto ich tam może
    > wiedzieć. Na dłuższe odległości były pętle prądowe, różne RS-422, 485,
    > oraz modemy.

    Ja tam uzywalem.
    Coz robic, jak serwer stoi w sasiednim budynku.
    A na dodatkowe wyposazenie nie ma pieniedzy, a RS-232 dziala.
    Petle pradowe nie byly drogie, a moglbym tez sam zrobic ...
    ale po co, skoro RS-232 dziala.

    Tym niemniej .. jesli tak "nikt nie uzywal", to jakie dlugosci oni
    mieli na mysli?
    Bo na pewno testowalem 115200 na ~10m kablu, i nie bylo zadnych
    problemow.

    P.S Wiele lat pozniej ... usiluje zainstalowac Windows na jakims
    komputerze, instalacja startuje, ale kawalek dalej sie zawiesza.
    I tym razem serwis telefoniczny byl dobry ... czy ma pan 80 drutowy
    kabel do CD-Rom ?

    instalator wlaczal jakies szybsze drivery, i ATA stawalo.
    40 cm kabla ... kto by pomyslal ...

    > Z drugiej strony, może jacyś fascynaci "przewieszek" itp. mogli próbować
    > zrobić taki poor man's link do np. laplinka albo pewnie bardziej retala.

    > Coś takiego pewnie było. Terminale w tamtych czasach nie były szybsze
    > niż 9600 bps, więc nie było potrzeby wspierania niczego szybszego.

    2 sekundy na wyswietlenie calego ekranu ... moze to i "znosnie".
    W czasach modemu 2400, a moze jeszcze 1200, przeprosilem sie z vi,
    bo "nowoczesne" linuxowe edytory za wolno dzialaly ...

    > Szybkości portów (#define) kończyły się na B9600, później dopiero dodano
    > EXTA i EXTB dla 19200 i 38400 bps. Jak CPU czy co tam trzeba było
    > wyspecyfikowane dla max 5 MHz, to pracowało @ 5 MHz, i nikogo początkowo
    > nie obchodziło, że jakby tak zaprogramować nietypowo rejestry SIO, to
    > mógłby transmitować (do drugiego takiego samego? Przecież nie było obok
    > drugiego takiego samego) szybciej.

    Pewnie jakos tak bylo.
    ale zobacz - tani pecet lepiej zrobiony.

    > Czy coś w tym stylu. Wtedy kwarce były drogie, jak można było nie dawać,
    > to nie dawano.

    IMO juz nie takie drogie.

    > Pecet był przede wszystkim znacznie później. Nawet pierwszy VAX był
    > kilka lat przed IBM PC, a przecież VAX to było jakieś tam rozwinięcie
    > PDP-11 (który był jakimś tam rozwinięciem, albo redukcją innych PDPów).
    > Pecet był zrobiony od zera, w innych realiach technicznych
    > i np. ekonomicznych. Mimo tego pecet wcale nie wspierał większych
    > szybkości niż 9600 - owszem, scalaki potrafiły więcej, ale BIOS (i DOS)
    > nie. Niektóre pecety nie potrafiły ustawić nawet 9600 bps.

    Dziwne rzeczy piszesz.
    Tak czy inaczej - BIOS sie do niczego nie nadawal, kazdy programowal
    wlasną obsluge portu.

    > Natomiast jak dokładnie działał UART w VAX to nie mam pojęcia.
    >
    > To były inne czasy, 9600 to była oszałamiająca szybkość, do uzyskania
    > tylko na lokalnych linkach.

    Kablach miedzybudynkowych? :-)

    > Ekran odświeżał się prawie natychmiast.

    2s to tak ... "prawie robi różnice".
    No chyba, ze sporo spacji na tym ekranie, nie wysylanych, bo krótkie
    linie.

    > Nic szybszego praktycznie nie istniało.

    Ale widzisz - komu sie 19200 spodobalo :-)

    J.