  • Data: 2021-04-27 14:46:21
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 27/04/2021 14:18, Marek wrote:
    > Może i dobrze. Jestem w stanie sobie wyobrazić jaka skala dziur czy
    > nawet braku jakiekolwiek ACL byłaby w takich przemysłowych urządzeniach.

    Miałem (niemiecki, a i owszem) miernik izolacji, sterowany modbusem,
    tyle że przez RS232. Taki do badania izolacji na lini produkcyjnej
    ręcznie. Dotyka się sondą obudowę i nastepny.

    Całkiem spoko. Ustawiasz parametry, wysyłasz coś do rejestru i strzela
    napięciem, potem czytasz wynik, ładnie zautomatyzowane i bangla.

    Wszystko super, do momentu kiedy dłubie przy sofcie sterującym i
    nieopacznie wysyłam 4 do rejestru który przyjmuje 0-3. Zawiesił się.
    Pomyslałem sobie że nie mozna być aż takim idiota, ale ... trzeba sprawdzić.

    Po godzinie wiedzialem jak go posmerać po modbusie, coby generował na
    stałe setki V na próbniku (normalnie odpalanym tylko na milisekundy).
    Wystarczyło do rejestru określającego czas w ms wysłać wartośc ujemną (w
    U2)... natomiast dodatnie grzecznie ograniczał do bezpiecznych ;) W
    efekcie miernik migał czerwonym światełkiem, przestawiał kolor na
    zielony i można było razić ludzi sondą pod napięciem.

    Morał z tego taki że znacznie bardziej przerażają mnie idioci w embedded
    od modbusów robiący wszystko od zera na 8051 sami, niż ludzie biorący
    gotowe webservery z prostym api, stosowane w embedded i przetestowane
    juz przez kogoś.

    PS. Historia ma również zakończenie: po zgłoszeniu w firmie buga
    dostałem zwrotnie skan kartki z zakreślonym na czerwono opisem, że
    akceptowane są tylko dodatnie wartości. I duży, czerwony wykrzyknik
    obok. Prawdopodobnie cobym następnym razem nie robił z siebie idioty. Po
    niemiecku nie umiem, więc pokazali mi obrazkowo gdzie moje miejsce.

    > Z dużym prawdopodobieństwem taki "bardzo ważny szkielet sieci
    > produkcyjnej" często stykał by się (przez przypadek lub nie) mniej lub
    > bardziej z publiczną siecią i dopiero byłyby cyrki.

    To już problem infrastruktury, higienty i białka. Wirówki w Iranie
    zupełnie się nie stykały z internetem i padły.

    > Potem producenci by
    > musieli  lataćb te dziury (a tego nie lubią) np. w tokarce, bo jakiś
    > "haker" przerpogramował i operatorowi łapy urwało. Tak dzięki takiemu
    > modbusowi or co. mają jakąś tam separację technologiczną....

    Nic nie pomaga. Do tych modbusów są podpięte dziurawe sterowniki, często
    z absurdalnie niskimi poziomami zabezpieczeń. Co z tego że dziura jest
    po drugiej stronie modbusa. Dziura to dziura.

    Nie wiem co sie stanie, jak zacznę grzebać po moim falownieku, po
    nielegalnych wartosciach rejestrów. Może nic, a może wybuchnie.

    > Wystaw sobie dowolny (nawet świeżo uzyskany z IANA) IP i monitoruj na
    > interfejsie co do niego przychodzi, przecież to już obłęd jakiś. Skaner
    > skanera skanerem pogania. Tego w latach 90 nie było.

    Ale jest dzisiaj i wiemy jak się przed tym chronić. Napisanie prostego
    webapi bez bugów jest w zasięgu przeciętnego programisty, byle by
    świadomego.