    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Przetwornica na kilkanaście transformatorów
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 16 Nov 2021 15:31:48 +0100

    On Tue, 16 Nov 2021 14:42:26 +0100, Piotr Wyderski wrote:
    > Zwłaszcza po wtórnej. Zastosowania tego sygnału będą różne (wzmacniacze
    > magnetyczne, sterowniki izolowane bramek itp.), ale w kilku miejscach
    > trzeba będzie zrobić 20V z izolacją w postaci drutu TIW. Duża
    > przekładnia na rdzeniu mi się może fizycznie nie zmieścić, a wtórnych
    > będzie 4 -- stąd kombinacje.

    > Problem jest z wtórnymi. A po pierwotnej -- przekładnię opisuje
    > zależność liniowa, ale indukcyjność uzwojeń już kwadratowa. Przy nieco
    > większej liczbie zwojów znacznie spada więc prąd magnesujący.

    Roman moze lepiej napisze, ale na moj gust - po pierwotnej stronie
    okreslone pole magnetyczne wywołują amperozwoje,
    a po wtornej - to pole magnetyczne z rdzenia wywoluje skutki.

    Wiec oczywiscie nizsze napiecie to wiekszy prad, ale bez jakis
    drastycznych skutkow, chyba ze miedzi malo, a lakieru duzo.

    A indukcyjnosc w transformatorze to malo istotna, chyba ze na jałowym
    biegu.

    > Eksperymenty na półmostku zbudowanym z GaN (bo był pod ręką) pokazują,
    > że całkowity prąd jałowy (mostek, sterowniki kluczy, straty w
    > transformatorze) i jednym transformatorze to 12mA@300kHz, co uważam za
    > fantastyczny wynik, przy tym uzyskany bez żadnej optymalizacji.

    sredni prąd zasilania polmostka przy 9V?
    Dosc fantastyczny ... ale co - boisz sie, ze w pelnym mostku bedzie
    wiecej?

    > Tak to wychodzi: 4 tranzystory i 2 drivery w FB, 3 tranzystory + 2
    > drivery w boosted HB. Ale się zastanawiam, czy ten półmostek nie może
    > sam sobie podnieść napięcia zasilania i czy nie wystarczą 2 klucze.

    Godne przemyslenia i moze opatentowania potem ... ale IMHO nie -
    przypominaloby to wyciaganie sie z bagna za wlosy :-)

    > Tranzystor kluczujący z wypełnieniem 50% do masy już w HB jest, a to
    > połowa boosta. ;)

    Tylko ze Ty chcesz miec wieksze napiecie do przenoszenia mocy na
    wtorną strone, a podnosic bedzie jakas pasozytnicza energia.
    No chyba, ze moc transmitowana ma byc niewielka, a pasozytnicza duza
    :)

    > Stabilizacja jest po pierwotnej, a spadki napięcia na jednym obciążonym
    > transformatorze nie powinny się objawić na drugim, jeśli rezystancja
    > kluczy będzie sensownie niska. Kolejna zaleta łączenia równoległego,
    > poza dramatyczną redukcją pojemności między niezwiązanymi funkcjonalnie
    > uzwojeniami. A kondensator szeregowo z pierwotnymi i tak trzeba dać, nie
    > mam miejsca na luksusy w postaci wyrównywania pola w każdym rdzeniu z
    > osobna poprzez skracanie impulsu sterującego.

    A moze jednak kondensatory, po jednym na trafo?
    I nie chodzi mi tu o luksusy, tylko wielkosc i jakosc duzych
    kondensatorow.

    Z drugiej strony ... jesli pobor mocy z uzwojen zmienny,
    to jeden kondensator moglby byc mniejszy niz suma,
    zakladajac, ze nigdy nie bedzie pelnego poboru mocy po wtornych
    stronach.

    J.