    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 4 Jan 2021 09:59:28 -0800 (PST)
    Subject: Re: Spieszmy się kochać Windows
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Soft łatwo przekompilować.

    Sam sobie teraz zaprzeczyłeś. Właśnie najważniejszym powodem, dla którego ciągniemy
    te złogi technologiczne już którąś dekadę, jest to, że softu (w ogólności) nie da się
    przekompilować. I nawet te nowe ARMowe procki, które Apple sobie wystrugał, dalej
    muszą umieć puścić Intelowy soft. Bo nie da się go przekompilować.

    > Przy robieniu nowego softu to nie jest
    > argument.

    Z dużą dokładnością można powiedzieć, że nikt nie pisze nowego softu. Nawet (!) w
    embedded, gdzie na oko wydaje się, że warunki do tego są najlepsze, bo najłatwiej się
    odizolować. To jest dramat, wcale się nie nabijam. Wszyscy tylko dopisują nowy shit
    do starego shitu.

    > Apple ma dośc pieniędzy aby rozmawiać z ARMem. Mniejsi producenci mają dość.

    Mniejsi producenci pójdą ścieżką wytyczoną przez tych większych. Zawsze tak było.

    > Jeśli liczą się pojedyncze $ to koszt licencji ARMa jest poważną przeszkodą.

    OK, jest to źródło presji. I jednocześnie pokazuje natychmiastowe rozwiązanie
    problemu. Kto ustala te koszty? Kto je może zmienić, nawet z dnia na dzień? Gdyby
    perspektywa utraty kawałka rynku stała się realna, to racjonalnym rozwiązaniem dla
    ARMa byłoby nawet wydzielenie całkiem darmowych licencji na jakiś dolny segment
    oferty, np. do jakiejś wydajności, taktowania, mocy, itp. Zupełnie na tej samej
    zasadzie, jak są darmowe (ale limitowane) konta na YouTubie albo GitHubie, itd.
    Jeżeli problemem jest cena licencji, to jest to najmniejszy problem. I jeżeli
    "rewolucja" RISC-V się tylko na tym problemie opiera, to nie będzie żadnej rewolucji.

    > Jeśli startujesz nowy projekt może sie okazać że kompletnym
    > nieporozumieniem jest embedowanie ARMa do SoC. Zamiast tego można
    > wsadzić darmowego RISC-V

    A jak ten ARM do embedowania będzie darmowy? To po co ryzykować z czymś innym?

    > Z resztą, może dzięki RISC-V uda się urwać i choć trochę rynku x86.

    Jeśli jakiś kawałek rynku x86 jest do urwania, to ARM go urwie wcześniej, na kilka
    sposobów, rozciągających się szeroko od RaspberryPi po Apple'a. RISC-V będzie musiał
    konkurować o ten już urywany kawałek.

    > To że w mało istotnych komputerach do oglądania porno marki Apple będzie
    > się je dalej stosować, to nie wiem czy promil rynku jest.

    Nie kapujesz. Ten promil jest nierozerwalnie sprzężony z całym rynkiem mobile.