  • Data: 2021-01-03 16:45:58
    Temat: Re: Spieszmy się kochać Windows
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 03/01/2021 16:19, Maciej Sobczak wrote:
    > Znowu?

    Tak. Po pierwsze przecieramy oczy ze zdumienia w kwestii wydajności/W
    [1], po drugie trwa wyścig zbrojeń kto zrobi pierwszy cpu wywalający ARM
    z embedded, na dobre.

    > Znaczy - znowu zatrzęsły, i znowu nic z tego nie wynika?

    Wręcz przeciwnie. Wynika to że na rynku EDA trwa własnie przetasowanie w
    kwestii podejścia do projektowania embedded i masa firm udostepnia
    narzedzia do RISC-V. I to wszystko stało się "nagle". 2-3 lata temu
    każdy kto mówił o zmierzchu ARMów był traktowany jak świr, a obecnie nie
    wygląda już to tak śmiesznie.

    > Reszta obsługuje cały działający na świecie soft. To całkiem nieźle, jak na
    "leżenie i kwiczenie".

    Soft łatwo przekompilować. Przy robieniu nowego softu to nie jest
    argument. Choć oczywiscie może być tak że firma ma tak żałosny kod że
    przekompilowanie jest równoznaczne z pełnym refaktoringiem, ale to
    miejmy nadzieje, tylko żałosne firmy.

    Pamiętaj że RISC-V jest rewolucją w embedded a nie desktopach. Na razie.

    > Tak bardzo mają dość, że najcenniejsza firma w branży postanowiła cały swój
    ekosystem na to przestawić?

    Apple ma dośc pieniędzy aby rozmawiać z ARMem. Mniejsi producenci mają dość.

    > Bez przesady.

    Jeśli liczą się pojedyncze $ to koszt licencji ARMa jest poważną przeszkodą.

    Jeśli startujesz nowy projekt może sie okazać że kompletnym
    nieporozumieniem jest embedowanie ARMa do SoC. Zamiast tego można
    wsadzić darmowego RISC-V, który *prawdopodobnie* będzie lepszy pod
    każdym względem, od wydajności, przez pobór mocy, po licencje (i z dnia
    na dzień widać, że to nie są obietnice bez pokrycia).

    > Gdybyś powiedział, że świat ma dość Intela, to by to przynajmniej pasowało do
    reszty Twojego posta (o złogach z czasów DOSa).

    Nie, zło jest dziełem nie Intela w całości (oni tylko zrobili obleśnie
    dziadowski klon 8080 dodając coraz to więcej śmieci w kolejnych
    generacjach). Winę ponosi wiele firm, w tym IBM i MS. To ta trójka w
    główne mierze wybrała architekturę pecetów opartą o tekture i dykte
    zaczynając od czegoś zbliżonego do ZX-Spectrum jeśli chodzi o poziom
    komplikacji i ciągnąć tą idityczną kompatybilność przez nastepne 50
    genaracji cpu.

    Z resztą, może dzięki RISC-V uda się urwać i choć trochę rynku x86.

    https://venturebeat.com/2020/10/29/sifive-unveils-pl
    an-for-linux-pcs-based-on-risc-v-processors/

    > Ale że ARM? Odwołam się do klasyka: pogłoski o śmierci ARM są mocno przesadzone.
    Pojeździmy tym pewnie jeszcze dekadę.

    Ale nikt tu nie mówi o śmieci ARMa w tej chwili. Na razie ścinamy drzewa
    na trumny, bo koniec może być bliski, głównie w embedded/SoC. Indutry
    przeciera oczy ze zdumienia a inzynierowie w ARMie biegają w popłochu bo
    wystarczyła chwila nieuwagi i ktoś im udowodnił że mają kiepski produkt.
    To że w mało istotnych komputerach do oglądania porno marki Apple będzie
    się je dalej stosować, to nie wiem czy promil rynku jest.

    Istotne jest jak zareaguje embedded + mobile.

    [1]
    https://arstechnica.com/gadgets/2020/12/new-risc-v-c
    pu-claims-recordbreaking-performance-per-watt/