    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Stal na nóż
    Date: Tue, 19 Oct 2021 13:21:58 +0200

    robot napisał:

    > Chciałem sobie kupić plasterek dobrej stali i zrobić z niego nóż kuchenny.
    > Cały proces wykonania noża jest możliwy do wykonania w moich warunkach
    > domowych, oprócz hartowania.
    >
    > I pytanie moje jest takie (pewnie głupie): czy są stale które nie
    > wymagają hartowania żeby były twarde? Stale proszkowe się hartuje?
    > Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.

    O ile się znam na nożownictwie, chodzi o to, by ostry przemiot nie
    był jednolity w środku. Na ogół dążono do tego, by stal była miękka
    i elastyczna wewnątrz, a twarda z wierzchu. Do tego miał prowadzić
    proces kucia i wymyślnego hartowania na zmianę z odpuszczniem przy
    produkcji miecza ze stali damasceńskiej czy innej katany. Najnowsze
    pomysły to asymetryczne harowanie cienkiej warstwy noża z jednej
    strony -- ta miękka strona przy krojeniu się wyciera, pozostaiając
    cienkie ostrze. Więc z pozoru tępiąc się, nóż staje się ostrzejszy.
    Z twardej stali robi się na przykład pilniki. Niby można taki pilnik
    przerobić na nóż, ale czy on taki fajny będzie, to ja nie sądzę.

    Jarek

    --
    Główna rzecz obliczyć sobie dokładnie, kiedy taki pan będzie przechodził.
    Tak samo, jak ten pan Luccheni, jeśli pani jeszcze pamięta, co to poszedł