    Subject: Re: Światłowód między budynkami
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: yabba <...@...pl>
    Date: Sun, 10 Jan 2021 22:20:40 +0100

    W dniu 09.01.2021 o 16:09, Atlantis pisze:
> [...]
    > kabli na zewnątrz.
    >
    > Połączenie będzie służyło do podłączenia jednej-dwóch kamer IP oraz
    > okazjonalnego podpięcia komputera w tamtym pomieszczeniu, może też
    > zainstaluję jakieś własne czujniki. Teoretycznie 100 Mbps byłoby więc
    > wystarczającą szybkości, ale mając taką możliwość wolałbym puścić
    > Gigabit Ethernet.
    >
    > Mam jednak kilka pytań związanych z techniczną stroną projektu:
    > 1) Za jakim typem światłowody powinienem się rozglądać? Czy za rozsądne
    > pieniądze mógłbym kupić coś z większą ilością włókien do przyszłego

    Za 2 zł za metr są światłowody 12 włóknowe ziemne jednomodowe.

    https://www.dipol.com.pl/oferta-instalacje-swiatlowo
    dowe-kable-doziemne,6867.htm

    > 2) Wskazane jest raczej zakopanie światłowodu, czy wystarczy
    > przewieszka? Skłaniałbym się ku pierwszemu rozwiązaniu z uwagi na
    > zastosowanie tego do kamer - zmniejszenie ryzyka przecięcia kabla.

    Jak się uda to zakopać. Ładniej to wygląda.

    > 3) Jeśli chodzi o zakopanie światłowodu, to mogę to zrobić bezpośrednio,
    > czy konieczna będzie jakaś rurka/peszel? Czy fakt, że po tym miejscu
    > będą jeździły samochody i (od czasu do czasu) sprzęt rolniczy nie
    > stwarza ryzyka uszkodzenia światłowodu? > 4) Jeśli zakopać, to na jakiej
    głębokości?

    Światłowody ziemne można układać bezpośrednio w gruncie, ale ...
    Kable powinno się zakopywać na głębokość 80 cm. Jest to związane z
    przemarzaniem gruntu i rozkładem nacisku od ciężkich pojazdów. Na tej
    głębokości ruchu gruntu są już bezpieczne dla kabla. Kabel powinien być
    otoczony piaskiem, żeby nie ulegał uszkodzeniu. Na pewno nie gruzem, ani
    ziemia z kamieniami, które mogą przeciąć izolację. 20 cm nad kablem
    powinno zakopać się pas folii ostrzegawczej - do kupienia w hurtowniach
    elektrycznych. Jak za kilka lat ktoś będzie tam kopał i trafi na folię,
    to będzie wiedział, że poniżej jest kabel.
    Jeśli nie chce ci się bawić z piaskiem, a w ziemi jest dużo kamieni, to
    kabel trzeba włożyć w rurę: kanalizacyjną, wodną, rurę arota itp.

    > 5) Czy taki światłowód ma jakiś "okres przydatności do użytku", po jakim
    > ulegnie degradacji i trzeba będzie go wymienić?

    Nieuszkodzony ziemny kabel światłowodowy jest praktycznie wieczny.
    Brudzą się złącza.

    Są spawy mechaniczne:

    https://www.dipol.com.pl/spaw_mechaniczny_ultimode_f
    ast-ms1_l925b_5szt__L5550.htm