    From: io <i...@o...pl.invlid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Date: Thu, 23 Mar 2023 15:58:59 +0100

    W dniu 22.03.2023 o 21:28, titanus pisze:
    > Witajcie,
    >
    > Czytając posty kilku adv userów, chciałbym zapytać czy ktoś myślał na
    > zrobieniem sobie systemu HA, ale całkowicie od podstaw.

    Myślę, że bardzo wielu i nawet wielu zrobiło jakieś podwaliny. Ja np w
    poprzednim wieku napisałem pracę dyplomową "system sterowania
    oświetleniem dla celów mieszkaniowych" w której zbudowałem programowalne
    karty transmisyjne do ówczesnego peceta jako taki zaczątek systemu.
    Dotąd nie udało mi się zrealizować takiego systemu w jakiejś istotnej
    części. Ale coraz bardziej dojrzewam :-) i stopniowo rozwijam co mam.
    Coraz bardziej realne to jest. Mam przeróżne składniki takiego systemu i
    ostatnio właśnie mnie bardziej wzięło na ogarnięcie tego jako całości.

> [...]
    > - NA RAZIE możliwości kontroli jako OPCJI przez sieć internetową w
    > formie dostępu zdalnego, rejestrowanego jako P2P lub vpn, ale to nie wymóg.
    > - Możliwości połączeń klientów w formie bez i przewodowej.
    > - Identyfikacji klienta i jego możliwości w formie prostej tablicy.
    > - reakcji obustronnej na zdarzenia typu fail, oob, czy tl.
    >
    > Jednostka centralna nie musi mieć - póki co - wyszukanego menu czy
    > super-duper wyświetlacza - najważniejsze jest stabilne działanie i
    > stosunkowo prosta i szybka konfiguracja zarówno klientów jak i samego CU.

    A po co jakaś jednostka centralna? Żeby się mogła zepsuć?

    System powinien być możliwie rozproszony by nieuchronne awarie
    komponentów nie czyniły go bezużytecznym na krótszy lub dłuższy czas.
    Ludzie np stawiają HA na RPi, który kosztuje obecnie coś 700zł a który
    może się uszkodzić jak każdy inny komputer nie tylko sprzętowo. I
    instalują tam jeszcze jakieś komponenty typu MQTT od których zależy
    sterowanie wszystkiego. To jakiś obłęd jest.

    > Do czego chcę go zaprząc:
    > - kontrola zużycia prądu w domu, globalnie i lokalnie - najlepiej
    > bezprzewodowo - w sumie licznik w rozdzielnicy i 4 gniazdkowe.
    > - proste sterowanie 3 pompami lub integracja zerojedynkowa z prościutkim
    > systemikiem opartym na LOGO!. (0BA6)
    > - odczyt temperatur w domu - 4 punkty, i na zewnątrz - 2 punkty.

    To tylko mogę zasugerować, że lepiej mieć dużo prostych czujników
    zewnętrznych z których określa się temperaturę. Można wyeliminować
    wadliwe pomiary wynikające z wpływu nagrzanych ścian itp itd.

> [...]
    > niekoniecznie kodowane)
    > - możliwością nieskomplikowanego dołożenia czegoś jeszcze w przyszłości
    > głównie np. prostego s-on/off'a
    >
    > To co powyżej musi być widoczne w CU jako CL i ustawiane przez CU
    > bezpośrednio w CL. Aktualne parametry CL dostępne mają być po odpytaniu
    > przez CU i zapisywane w pamięci CU jako lista aktywnych CLi.
    >
    > Jeśli chodzi o CU to sam procek może być jakiś bardziej wyszukany, PIC,
    > ATMEGA czy cokolwiek innego 32 lub 16 bitowego. W CLach wystarczy coś
    > energooszczędnego 8 bitowego ale z portem LAN lub wifi.

    Jak wyżej, zamiast jednej jednostki centralnej wiele sterowników
    obiektowych np jeden na pomieszczenie.

    > Jest to w miarę logiczne ?
    >
    > Macie jakieś doświadczenia ?
    >
    > P.S. - Tak domyślam się, że to może być całkowicie nieekonomiczne, ale 2
    > inne takie nieekonomiczne projekciki sobie zrobiłem i na razie jestem z
    > nich zadowolony.

    No ale to Tobie chodzi głównie o integrację którą akurat bardzo trudno
    samodzielnie zrobić bo np trzeba napisać apkę na smartfona co ma wiele
    aspektów, których nie ogarniają nawet programiści tych apek. Użyj po
    prostu HA. Jest otwarty.