-
Data: 2020-10-18 10:44:18
Temat: Re: ZX Spectrum
Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 18/10/2020 01:57, r...@k...pl wrote:
>> Nie, to często jedyne wyjście aby mieć więcej pamieci. Ekran Atari mógł
>> zając kilkadziesiąt bajtów z prostym napisem i to była *oszczędnośc* w
>> stosunku do podstawowego trybu graficznego.
> Ale tutaj oszczędności nie były potrzebne, bo i tak w przypadku gier w końcu
> trzeba było uruchomić tryb graficzny.
Nigdy taki, jaki miał system operacyjny w trybie BASICa czy DOSa.
Nie pamiętam ani jednej poważnej gry pracujące w trybie gr0.
>>> I ponieważ nie zawsze system od razu przełączał się na nowy ekran, to czasem
>>> ten nowy ekran pokazywał się z opóźnieniem -- za każdym ładowaniem w innym
>>> momencie :)
>> Zasze przełączanie było natychmitowe, kod się wywoływał, tworzył display
>> list, i ramkę pźniej było go widać na ekranie. Nie spotkałem gry na
>> Atari która robiła by machloje z ekranem w sposób randomiczny.
> Nie trzeba było uruchamiać kodu, wystarczyło przy ładowaniu wpisać się w
> odpowiednie komórki.
To powoduje że nie kontrolujesz gdzie jest ekran. To poważny problem
podczas pisania własnych programów ponieważ w środku RAMu masz dziurę na
bufor pamięci gfx.
Co z resztą łatwo zauważyć: cześc gier bez podmiany bufora ekranu w
trakcie ładowania niszczyła display list antica powodując chaos na
ekranie do ukończenia ładowania.
>> Nie, to jest nieskończenie bardziej skomplikowane. Na Atari nie ma
>> czegoś takiego jak "ekran". Jest display list Antica który okresla jak
>> dma ma pobierać i jak interpretować zawartośc RAM. To jest zdecydowanie
>> wiecej pamieci niż 2 bajty, powiedzmy że minimum kilkadziesiąt aby
>> wyświetlić jeden duży napis.
> Jak przez mgłę pamiętam, że jednak adres RAM-u z tą "zawartością dla Antica"
> wystarczyło wpisać w dwie komórki, aby Antic wiedział co ma wyświetlać.
ALe najpierw należało stworzyć stosowne display list i zawartość RAM
gdzieś na boku. W kilku sekcjach. To jest kilkadziesiąt bajtów co
najmniej + overheat sekcji.
>> Można oczywiście załadować jakiś napis wprost w domyślną lokalizację
>> pamieci gr0, ale to jest jechanie po bandzie i nie kojarze ani jednej
>> gry/programu robiącego coś tak niebezpiecznego.
> To w ogóle nie było niebezpieczne, a oszczędzało uruchamianie zbędnego kodu.
> Niestety, pamięć ulotna nie pozwala mi sobie przypomnieć jakie cuda można było
> z tym zrobić.
Mamy więc rózne doswiadczenia. Na kilkaset gier kaseta/dysk nie pamiętam
ani jednej ładującej cokolwiek w pamięc zastanego ekranu [1]. Za to
setki uruchamiające kod zestawiajacy antica albo przynajmniej tworzące
display list używajac mechanizmu sekcji.
Uruchamianie kodu było niezbędne również po to aby odzyskać RAM
przykryty ROMem lub robić relokacje w czasie rzeczywistym.
Jeden z kompresorów (kiepskich) po każdej sekcji zerował następny blok
pamięci ponieważ jego działanie polegało na szatkowaniu pliku tak aoby
ominąć framenty z zerami. Zerowanie odbywało się właśnie poprzez wołanie
kawałka kodu robiącego to podczas ładowania, dziesiatki razy.
[1] Za to na C64 powszechne było wciskanie decrunchera w pamiec ekranu.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.10.20 12:25 Silver Dream !
- 18.10.20 13:39 r...@k...pl
- 18.10.20 20:18 RadoslawF
- 18.10.20 20:31 heby
- 19.10.20 10:39 K
- 19.10.20 13:36 RadoslawF
- 19.10.20 15:13 J.F.
- 19.10.20 15:19 J.F.
- 19.10.20 15:22 J.F.
- 19.10.20 15:54 Cezar
- 19.10.20 18:44 heby
- 19.10.20 18:56 heby
- 19.10.20 20:19 Artur Stachura
- 20.10.20 01:14 Silver Dream !
- 20.10.20 14:46 RadoslawF
Najnowsze wątki z tej grupy
- w czasach LED komary mają ciężko
- walizka z kodami
- Rejestrator temperatur - termopara, siec
- Router LTE z możliwością zmian MTU
- Fajny film widziałem...
- Jaka ładowarka sieciowa do Iphona?
- Taśma izolacyjna do prac elektrycznych
- Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Wkrętarki, wiertarki...
- Zasilacz impulsowy 12V 10A, coś godnego uwagi jako zamiennik akumulatora wkrętarki
- Mouser - koszt wysyłki
- [OT] Jak wycinac ksztalt w piance lub styropianie?
Najnowsze wątki
- 2025-07-17 Warszawa => Senior IT Recruitment Consultant <=
- 2025-07-17 Warszawa => IT Hardware Specialist - Wsparcie i Konfiguracja <=
- 2025-07-17 Warszawa => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-07-16 deltaT w pompie ciepla
- 2025-07-16 dron na granicy polsko niemieckiej
- 2025-07-16 Warszawa => Senior IT Recruitment Consultant <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2025-07-16 Warszawa => BI Developer <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-16 chroń PESEL dziecka
- 2025-07-16 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-07-16 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-16 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=