eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaZX Spectrum › Re: ZX Spectrum
  • Data: 2020-10-18 01:57:49
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Sat, 17 Oct 2020 21:48:58 +0200, w <rmfhrb$dop$1@dont-email.me>, heby
    <h...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > On 17/10/2020 20:31, r...@k...pl wrote:
    > > Albo chyba profesjonalnie było umieścić gdzieś w pamięci nowy ekran, a potem
    > > tylko (z poziomu ładowania) umieścić wskazanie do nowego ekranu.
    >
    > Nie, to często jedyne wyjście aby mieć więcej pamieci. Ekran Atari mógł
    > zając kilkadziesiąt bajtów z prostym napisem i to była *oszczędnośc* w
    > stosunku do podstawowego trybu graficznego.

    Ale tutaj oszczędności nie były potrzebne, bo i tak w przypadku gier w końcu
    trzeba było uruchomić tryb graficzny.

    > > I ponieważ nie zawsze system od razu przełączał się na nowy ekran, to czasem
    > > ten nowy ekran pokazywał się z opóźnieniem -- za każdym ładowaniem w innym
    > > momencie :)
    >
    > Zasze przełączanie było natychmitowe, kod się wywoływał, tworzył display
    > list, i ramkę pźniej było go widać na ekranie. Nie spotkałem gry na
    > Atari która robiła by machloje z ekranem w sposób randomiczny.

    Nie trzeba było uruchamiać kodu, wystarczyło przy ładowaniu wpisać się w
    odpowiednie komórki.

    > > Coś mi tam właśnie zaświtało, że były dwie komórki, które wskazywały gdzie w
    > > pamięci jest ten nowy ekran.
    >
    > Nie, to jest nieskończenie bardziej skomplikowane. Na Atari nie ma
    > czegoś takiego jak "ekran". Jest display list Antica który okresla jak
    > dma ma pobierać i jak interpretować zawartośc RAM. To jest zdecydowanie
    > wiecej pamieci niż 2 bajty, powiedzmy że minimum kilkadziesiąt aby
    > wyświetlić jeden duży napis.

    Jak przez mgłę pamiętam, że jednak adres RAM-u z tą "zawartością dla Antica"
    wystarczyło wpisać w dwie komórki, aby Antic wiedział co ma wyświetlać.

    > > Ale, żeby go pokazać, nie musiano nic uruchamiać.
    >
    > Aby pokazać coś innego niż ekran domyślny podczas ładowania wymagane
    > było uruchomienie kodu.
    >
    > Można oczywiście załadować jakiś napis wprost w domyślną lokalizację
    > pamieci gr0, ale to jest jechanie po bandzie i nie kojarze ani jednej
    > gry/programu robiącego coś tak niebezpiecznego.

    To w ogóle nie było niebezpieczne, a oszczędzało uruchamianie zbędnego kodu.
    Niestety, pamięć ulotna nie pozwala mi sobie przypomnieć jakie cuda można było
    z tym zrobić.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: