-
Data: 2020-10-18 01:57:49
Temat: Re: ZX Spectrum
Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Sat, 17 Oct 2020 21:48:58 +0200, w <rmfhrb$dop$1@dont-email.me>, heby
<h...@p...onet.pl> napisał(-a):
> On 17/10/2020 20:31, r...@k...pl wrote:
> > Albo chyba profesjonalnie było umieścić gdzieś w pamięci nowy ekran, a potem
> > tylko (z poziomu ładowania) umieścić wskazanie do nowego ekranu.
>
> Nie, to często jedyne wyjście aby mieć więcej pamieci. Ekran Atari mógł
> zając kilkadziesiąt bajtów z prostym napisem i to była *oszczędnośc* w
> stosunku do podstawowego trybu graficznego.
Ale tutaj oszczędności nie były potrzebne, bo i tak w przypadku gier w końcu
trzeba było uruchomić tryb graficzny.
> > I ponieważ nie zawsze system od razu przełączał się na nowy ekran, to czasem
> > ten nowy ekran pokazywał się z opóźnieniem -- za każdym ładowaniem w innym
> > momencie :)
>
> Zasze przełączanie było natychmitowe, kod się wywoływał, tworzył display
> list, i ramkę pźniej było go widać na ekranie. Nie spotkałem gry na
> Atari która robiła by machloje z ekranem w sposób randomiczny.
Nie trzeba było uruchamiać kodu, wystarczyło przy ładowaniu wpisać się w
odpowiednie komórki.
> > Coś mi tam właśnie zaświtało, że były dwie komórki, które wskazywały gdzie w
> > pamięci jest ten nowy ekran.
>
> Nie, to jest nieskończenie bardziej skomplikowane. Na Atari nie ma
> czegoś takiego jak "ekran". Jest display list Antica który okresla jak
> dma ma pobierać i jak interpretować zawartośc RAM. To jest zdecydowanie
> wiecej pamieci niż 2 bajty, powiedzmy że minimum kilkadziesiąt aby
> wyświetlić jeden duży napis.
Jak przez mgłę pamiętam, że jednak adres RAM-u z tą "zawartością dla Antica"
wystarczyło wpisać w dwie komórki, aby Antic wiedział co ma wyświetlać.
> > Ale, żeby go pokazać, nie musiano nic uruchamiać.
>
> Aby pokazać coś innego niż ekran domyślny podczas ładowania wymagane
> było uruchomienie kodu.
>
> Można oczywiście załadować jakiś napis wprost w domyślną lokalizację
> pamieci gr0, ale to jest jechanie po bandzie i nie kojarze ani jednej
> gry/programu robiącego coś tak niebezpiecznego.
To w ogóle nie było niebezpieczne, a oszczędzało uruchamianie zbędnego kodu.
Niestety, pamięć ulotna nie pozwala mi sobie przypomnieć jakie cuda można było
z tym zrobić.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.10.20 10:44 heby
- 18.10.20 12:25 Silver Dream !
- 18.10.20 13:39 r...@k...pl
- 18.10.20 20:18 RadoslawF
- 18.10.20 20:31 heby
- 19.10.20 10:39 K
- 19.10.20 13:36 RadoslawF
- 19.10.20 15:13 J.F.
- 19.10.20 15:19 J.F.
- 19.10.20 15:22 J.F.
- 19.10.20 15:54 Cezar
- 19.10.20 18:44 heby
- 19.10.20 18:56 heby
- 19.10.20 20:19 Artur Stachura
- 20.10.20 01:14 Silver Dream !
Najnowsze wątki z tej grupy
- Znów czary (albo niewiedza) - tym razem fotowoltaika
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- przeźroczyste koszulki
- Re: Win 10/11 nie lubi OKI
- Programator czasowy TUYA.
- Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
- twardy dysk stuka
- Oclenie alkalicznych akumulatorów
- Powerbank jednonapieciowy, a trzynapieciowy
- Lustra w maszynie ASML
- DC blocker i buczące toroidy
- Problemy TSMC cd
- Detektor
- Może tutaj się uda: [NTG] Elewacja / dziurawa Churka
Najnowsze wątki
- 2024-05-08 Osoby które znają informacje tajne
- 2024-05-08 doprowadzenie przymusowe świadka
- 2024-05-08 Opel? Ale jaki Opel?? A może nie Opel?
- 2024-05-08 Znów czary (albo niewiedza) - tym razem fotowoltaika
- 2024-05-08 Chess
- 2024-05-08 Gruby pasożyt nasyła tajną policję na aktywistę z Rzeszy działającego w SZAP!
- 2024-05-08 Chess
- 2024-05-08 IZERA - A może jedna Tusk nie ZDOŁA tego ZAORAĆ
- 2024-05-08 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-08 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-08 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-08 Koniecznie potrzebuję kampera...
- 2024-05-08 Gorzów Wielkopolski => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-08 => Solution Architect (secure communication and IoT solutions) <=
- 2024-05-08 Warszawa => Junior Rekruter <=