eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaZX Spectrum › Re: ZX Spectrum
  • Data: 2020-10-19 15:13:53
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:is0nof5pe9potmnmn6agd1pe9nbi1tei56@4ax.
    com...
    Sat, 17 Oct 2020 21:48:58 +0200, w <rmfhrb$dop$1@dont-email.me>,
    heby<h...@p...onet.pl> napisał(-a):
    > On 17/10/2020 20:31, r...@k...pl wrote:
    >> > Albo chyba profesjonalnie było umieścić gdzieś w pamięci nowy
    >> > ekran, a potem
    >> > tylko (z poziomu ładowania) umieścić wskazanie do nowego ekranu.
    >
    >> Nie, to często jedyne wyjście aby mieć więcej pamieci. Ekran Atari
    >> mógł
    >> zając kilkadziesiąt bajtów z prostym napisem i to była
    >> *oszczędnośc* w
    >> stosunku do podstawowego trybu graficznego.

    >Ale tutaj oszczędności nie były potrzebne, bo i tak w przypadku gier
    >w końcu
    >trzeba było uruchomić tryb graficzny.

    W przypadku Atari niekoniecznie - wiele gier bylo w trybie tekstowym -
    choc wygladal jak graficzny ...

    >> > I ponieważ nie zawsze system od razu przełączał się na nowy
    >> > ekran, to czasem
    >> > ten nowy ekran pokazywał się z opóźnieniem -- za każdym
    >> > ładowaniem w innym
    >> > momencie :)
    >
    >> Zasze przełączanie było natychmitowe, kod się wywoływał, tworzył
    >> display
    >> list, i ramkę pźniej było go widać na ekranie. Nie spotkałem gry na
    >> Atari która robiła by machloje z ekranem w sposób randomiczny.

    >Nie trzeba było uruchamiać kodu, wystarczyło przy ładowaniu wpisać
    >się w
    >odpowiednie komórki.

    Przy "bootowaniu" systemu byc moze - bo konfiguracja Antic'a byla
    okreslona.
    Inaczej gwarancji nie bylo - wyswietlanie w atari bylo bardzo
    elastyczne,

    >> > Coś mi tam właśnie zaświtało, że były dwie komórki, które
    >> > wskazywały gdzie w
    >> > pamięci jest ten nowy ekran.
    >
    >> Nie, to jest nieskończenie bardziej skomplikowane. Na Atari nie ma
    >> czegoś takiego jak "ekran". Jest display list Antica który okresla
    >> jak
    >> dma ma pobierać i jak interpretować zawartośc RAM. To jest
    >> zdecydowanie
    >> wiecej pamieci niż 2 bajty, powiedzmy że minimum kilkadziesiąt aby
    >> wyświetlić jeden duży napis.

    >Jak przez mgłę pamiętam, że jednak adres RAM-u z tą "zawartością dla
    >Antica"
    >wystarczyło wpisać w dwie komórki, aby Antic wiedział co ma
    >wyświetlać.

    Pewnie wlasnie adres tej "display list".
    A jej zawartosc okreslala jakie sa tryby wyswietlania i gdzie jest
    "pamiec ekranu".

    >> > Ale, żeby go pokazać, nie musiano nic uruchamiać.
    >
    >> Aby pokazać coś innego niż ekran domyślny podczas ładowania
    >> wymagane
    >> było uruchomienie kodu.
    >
    >> Można oczywiście załadować jakiś napis wprost w domyślną
    >> lokalizację
    >> pamieci gr0, ale to jest jechanie po bandzie i nie kojarze ani
    >> jednej
    >> gry/programu robiącego coś tak niebezpiecznego.

    >To w ogóle nie było niebezpieczne, a oszczędzało uruchamianie
    >zbędnego kodu.
    >Niestety, pamięć ulotna nie pozwala mi sobie przypomnieć jakie cuda
    >można było
    >z tym zrobić.

    Bezpieczniej jednak przygotowac wszystko samemu, a w przypadku Atari
    to nie bylo duzo pamieci.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: