    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ZX Spectrum
    Date: Thu, 22 Oct 2020 19:01:59 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup
    > [..]

    > Ten P-codowy powinien byc dobry, ale ... tez go musi ktos posadzic na
    > nowej maszynie.

    P-kod jest mniejszy, ale czas wykonania dluzszy. Choc UCSD
    Pascal byl czesto uzywany...

    > A tu ani dyskietek, ani portu szeregowego, ani kompatybilnego
    > magnetofonu :-)

    No, jak zajmujesz sie przenoszeniem kompilatora to nie
    powinien byc problem. Port szeregowy mozna zrobic
    w software. Albo jakis banalny protokol rownolegly.
    Podpinasz inna maszynke do szyny ZX81 i dane leca.
    Jak checesz uzywalny kompilator to w ktoryms momencie
    tak czy siak trzeba rozpracowac wspolprace z ROM ZX81
    czyli potrzebujesz albo dobra dokumentacje albo
    disassembler.

    Alternatywa: robisz modul z bateryjnie podtrzymywanym CMOS,
    zapisujesz co trzeba i podpinasz jako rozszerzenie pamieci
    do ZX81.

    > i mogly byc troche szybsze.

    > No, juz nie pamietam interpretera w Spectrum ... moze i "nastepna"
    > linia byla bez narzutu, ale jakies skoki, to niestety szukanie "gdzie
    > ta linia".
    > Choc petli FOR to moze nie dotyczylo.

    Pisalem o Pascalu (ktory produkowal kod maszynowy). Interpretowany
    Basic mial narzuty i kowersja do assemblera mogla dac
    te dwa razy dla kodu numerycznego...

    > Ale tak gdzies od 85 przestalem widywac ZX81.
    >
    > Nie wiem - moze jakis potrzebujacy pracownik mial w pokoju.

    > A tu ani dyskietki, ani seriala, ani kompatybilnego magnetofonu :-)

    Serial to prawie sam soft, latwo to dodac. Nie wiem jak
    wyglada format tasmowy ZX81, ale jak masz ZX81 i disassembler
    to mozna zdeasemblowac procedure odczytu, poprawic timing
    i uruchomic na Spectrum. Ja podobna rzecz zrobilem
    przenoszac dane z tasm Spectrum na PC.

    > Tamten Basic byl kodowany tokenami, i cos mi chodzi po glowie, ze
    > calkiem inne to bylo.

    Ale latwe do tlumaczenia.

    > Jak dobra procedura, to czemu nie.

    > A to w jednym instytucie, a ja bylem w innym :-)

    > Na Karlowicach ?

    Na koniec tak. Zaczelo sie w matematyce (chyba na Szewskiej),
    potem plac Grunwaldzki. Po 1981 na Karlowicach (na Przasnyckiego).

    > Znajomosci nie miales :-)

    > Albo i mniej, bo CO im na cito tez nie robilo, a jeszcze sie pytalo o
    > jakies konta, pewnie pieniadze chcialo od macierzystego instytutu :-)

    Jak instytut potrzebowal obliczen na szybko to pewnie mial
    fundusz na czekoladki dla operatorek...

    --
    Waldek Hebisch