  • Data: 2020-11-13 15:38:19
    Temat: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Zakladam ze temperature i dusznosci ma, skoro trafil do szpitala.
    > To co za problem powiedziec "pan powie ze stracil smak, bo inaczej nie
    > moge testu zrobic".

    No pewnie niektórzy tak robili. Ale raczej nie można opierać statystyk
    na tym, że tak robili (prawie) wszyscy.

    > Albo podejrzanych w stanie ciezkim bylo mniej.

    Już się zgubiłem. Mniej niż teraz? No pewnie tak, biorąc pod uwagę
    wygląd naszej funkcji wykładniczej. To, że mamy przyrost, widać gołym
    okiem. Wcześniej "nikt nie znał" nikogo, kto miał COVIDa albo
    przynajmniej potwierdzonego wirusa. Teraz "wszyscy" mają takie
    przypadki w swoim bezpośrednim otoczeniu.

    > tylko nie zrzucisz wakacyjnego spadku na brak testow.

    W ogóle nie wiem czy ten spadek zaistniał. Równie dobrze byłoby rzucać
    kostką. Nie ma wiarygodnych danych.
    Wiadomo, że były tzw. "nieprawidłowości" w liczeniu zakażonych, różne
    (także w różną stronę) w różnych okresach.

    Jedyne dane, które wydają się dość wiarygodne, to statystyka zgonów
    (wszystkich, nie tylko covidowych. Ale tu widać dopiero duże sprawy, ze
    względu na duży poziom tła.

    > Zakladam, ze ilosc testow jednak stale rosla.

    Ale co z tego? Tak czy owak było ich zdecydowanie za mało, i w ogóle ta
    metoda testowania raczej średnio przydaje się do statystyki. Nie można
    stwierdzić, że liczba zakażonych była zawsze zaniżana przynajmniej
    w podobnym stopniu (co umożliwiłoby jakieś względne porównania).

    > Patrze jednak, ze byl spadek po pierwszej fali.
    > Moze po prostu latem wirus slabnie, a jesienia nabiera mocy - jak to
    > chocby grypa co roku.

    Podobno nie. Przykład krajów z cieplejszym klimatem przeczy tej teorii.
    Może klimat ma jakiś wpływ na epidemię, ale to jest wpływ mały -
    znacznie mniejszy niż np. wpływ "lockdownów", i w związku z tym trudny
    do zaobserwowania.

    > Jakos tam ustalili ilu - ale moze po goraczce.

    To prawdopodobne. W końcu pasażerów np. na lotniskach też klasyfikowali
    pod tym względem. Tyle że według niektórych badań grubo ponad 90% osób
    zakażonych nie ma nawet przez chwilę podwyższonej temperatury.

    > Niby krzywa wykladnicza jakos tak dziala ... ale od marca miala duzo
    > czasu na narost.
    > Musialyby byc duze te szumy.

    Ależ są. Dopiero teraz liczba zgonów znacząco (np. o 100%) przekroczyła
    średnią z wcześniejszych lat. Przecież codziennie w Polsce umierało -
    przed COVIDem - z 1000 osób.

    > Kazdy z kazdym to raczej nie ...

    No może, zależnie od spożycia :-)
    Ale jednak trochę takich kontaktów jest. Zdecydowanie więcej niż
    w knajpie.

    > No, jak kazdy czuje obowiazek z panna mloda ... a akurat ona zarazona

    Różne są zwyczaje - z panną młodą (właściwie, to IMHO już z panią
    młodą), z panem młodym, z każdą osobą płci przeciwnej z drugiej strony,
    kto to może wiedzieć.

    > O ile nasz rzad bym o cos takiego podejrzewal, to WHO jakos mniej.
    > Chyba, ze ktos tam spekulacje gieldowa zaczal :-)

    No ale pamiętam że tak było i nie wątpię, że można to znaleźć na ich
    stronach. Motywacja była tam zresztą podana, to nie był jakiś spisek.
    Nasz rząd robił wtedy identycznie i akurat to, moim zdaniem, było ok.
    Gorzej, że potem polityka przesłoniła zdrowy rozsądek (i początkowy
    strach).
    --
    Krzysztof Hałasa