  • Data: 2020-08-06 16:39:18
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-08-06 o 14:16, m...@g...ze.ta.pl pisze:

    >A czy mierzy moc bierną "dwukierunkowo"?

    Chyba nie ma takiego pojecia - pojemnosciowa "w druga strone" to
    bedzie indukcyjna.

    Jeszcze moze byc pobor pradu odksztalconego, kiedy juz zupelnie nie
    wiadomo jak to liczyc i w ktora strone :-)

    Tym niemniej - tez mi sie wydaje, ze jakies nieumiejetne dostarczanie
    mocy do sieci moze sie na licznikach mocy biernej ciekawie odbic ...

    > Moim zdaniem krzyk się wziął z tego, że po zmianie licznika klient
    > został obciążony opłatami za coś, co miał w umowie, ale wczesniej
    > nie był obciążany, bo starego typu licznik tego nie wykazywał, albo
    > wykazywał sumę (w której ind/poj się wzajemnie zerowały), a nowe
    > liczniki pokazują osobno jedno i drugie.

    No nie sądzę że licznik bilansował moce bierne, ani teraz ani kiedyś.

    Jak byl tylko jeden licznik od mocy biernej, to musial jakos
    bilansowac.
    Chyba, ze zapadke mial, i krecil sie tylko w jedna strone. Ale to
    chyba dwa liczniki bierne powinny wtedy byc.

    Odbiorca firmowy ... mysle, ze juz wczesniej mial podobna taryfe, i
    licznik mocy biernej.
    Wiec czemu wczesniej nie placil ?
    Mieli tylko licznik energii indukcyjnej z zapadką ?

    Czy jakies zmienny charakter, indukcyjna miesci w dopuszczalnych
    granicach, wiec na fakturze nie ma, ale czasami dominuje
    pojemnosciowa, i to nowy licznik bezlitosnie zlicza.

    >Fajnie, ale jakie to ma znaczenie jeżeli do produkcji prąd musi
    >płynąć przeciwnie do napięcia sieci.
    >Załóżmy brak przesunięć, idealny sinus. Mamy tylko produkcję, zużycie
    >zero. Moc zużywana/czynna zero, moc całkowita = produkcja. Z tego
    >wynika że jak nie odejmiesz produkcji od mocy całkowitej to moc
    >bierna = produkcja.

    No nie, przy 0 przesunieciu fazy, to nie jest moc bierna, tylko
    czynna, ale ujemna ..

    Zaraz ... a jak noc jest i falownik nie pracuje ?

    Zaraz ... a ta bierna to jaka ? Moze klient zaplacil za dzialanie
    zgodne z IRiESD :-)

    >Powiem więcej - w przypadku naszych zaniedbanych sieci, zwłaszcza na
    >wsiach, okoliczne instalacje PV często znacznie podnoszą napięcie i
    >falowniki zgodnie z wymogami zaczynają >generować duze ilości mocy
    >biernej, aby ograniczyć dalsze podnoszenie napięcia w sieci.

    Hm, a co ma to dac ?
    Bo o ile zmniejszenie doplywu pradu w maksimum napiecia ma jakis tam
    ograniczajacy skutek, przesuniecie doplywu pradu na okres, gdy mniej
    go doplywa z elektrowni - tez, to jednak energie bierna trzeba potem
    odebrac. I co ma falownik z nia zrobic ?

    A moze reszta sieci sobie odbierze?
    Bo chyba nie chodzi o to, aby nadmiarową energie z PV zamienic na
    grzanie sieci stratami powstalymi przy przeplywie pradu biernego :-)

    J.