  • 11. Data: 2011-04-27 09:53:05
    Temat: Re: czym wiercicie PCB + płytka metodą fotochemiczną
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    Dlabink wrote:
    > Jakie konkretnie produkty Proxxona byscie polecili dla zastosowan
    > domowych?

    Ja mam tylko to co napisałem, więc niech inni posiadacze się wypowiedzą.

    > Moze ktos sie podzielic opinia odnosnie wykorzystania wlasnie MF70 do
    > celow wiercenia. Czy lepiej jakas wiertarke kolumnowa czy moze jeszcze
    > jakies inne rozwiazanie? Jestem na etapie poszukiwania jednakze
    > wlasnie obstaje przy MF70 ze wzgledu na mozliwosc wykorzystania do
    > innych celow.

    MF70 nie ma dźwigni do szybkiego opuszczania wrzeciona, więc trzeba
    kręcić. Jeden obrót to 1mm posuwu, więc średnio masz 2x3 obroty
    na otwór + kręcenie X-Y. Może nie jest to szczyt wygody, ale wolę to,
    niż łamanie wierteł innymi sprzętami.

    Główną wadą MF70 jest jej miniaturowość, a co za tym idzie niezbyt
    duży posuw stołu w osi Y (przód-tył): ok. 40mm.

    Do zalet zaliczyłbym możliwość prostego przerobienia urządzenia
    na wersję CNC. Nawet gdzieś w sieci widziałem filmiki. Można też
    pokusić się o zakup gotowej u producenta.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ ,,Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 12. Data: 2011-04-27 11:11:25
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Jacek Radzikowski" <j...@s...die.die.die.piranet.org>
    napisał w wiadomości news:ip7khu$rs6$1@inews.gazeta.pl...

    > Jak na fotochemię to chyba wyszła kiepsko. Lepsze płytki wychodziły mi
    > spod żelazka. Następnym razem wydrukuj z większą rozdzielczością i traw w
    > ciepłym chlorku.

    Mam wrażenie że mało kto z was kiedykolwiek zrobił choćby jedną płytkę
    fotochemicznie.
    Widzę że wszystko jest prawidłowe, wyszło dobrze, poza jednym szczegółem,
    mianowicie, o ile nie ma przeżerów a tylko krawędzie widac że są
    postrzepione to
    zauważ że to wydruk jest postrzępiony i to dokładnie ten wydruk został
    odzwierciedlony na laminacie. Nawet piny są lekko pokrzywione na wydruku i
    to też widac przeszło 1:1 na laminat.
    Więc czas naświetlania prawidłowy i proces jak najbardziej OK.
    Wystarczy drukować z większą rozdzielczością i będzie OK/

    Marek

  • 13. Data: 2011-04-27 11:31:21
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    W swojej wiadomości Dlabink napisał:

> [...]
    > jakies inne rozwiazanie? Jestem na etapie poszukiwania jednakze
    > wlasnie obstaje przy MF70 ze wzgledu na mozliwosc wykorzystania do
    Witam,
    osobiście używam od kilku lat zestawu

    Wiertarko-frezarki FBS 240/E
    ze statywem wiertarski Proxxon MB 140/S.
    Kosztowało to ok 500zł brutto jednak do amatorskich zastosowań czy
    półprofesjonalnych jest wystarczająch.
    MF70 wydaje mi się zbyt delikatne do obróbki metalu więc cena ponad
    1000zł dla mnie osobiście jest przesadzona.
    W tej cenie jestem w stanie kupić FBS 240/E z MB140/S oraz imadło
    krzyżowe 200x200mm i jeszcze zostanie sporo grosza.
    --
    pzdr, j.r.

  • 14. Data: 2011-04-27 11:34:41
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości

    > I jakie ładunki? mikrofalówka elektryzuje?

    Od czegoś te iskry powstają. W antenach te mV różnice potencjałów powstają,
    a mikrofala ma jednak te 1kW. W roztworze soli to chyba jednak ciężko coś
    wyindukować nawet w mikrofalówce.

    Bardziej do mnie przemawia kwestia oparów przytoczona przez Marcina Kulas.
    To faktycznie może spowodować, że kuchenka nie zniesie zbyt wielu takich
    akcji. Chociaż ja to do mikrofali wstawiałem tylko na 20-30 sek. i
    wyciągałem. Ale faktycznie płaszcz wodny zapewne dużo bezpieczniejszy jest i
    łatwiej stałą temp. utrzymać.

  • 15. Data: 2011-04-27 11:48:22
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marcin Kulas" <h...@k...net> napisał w wiadomości

    [...]

    Dzięki za cenne uwagi nt. wiercenia otworów.

    > Ja zaczynam od 7 g/litr i odrobinę dosypuję. Na oko wychodzi 9 g/litr.
    > Jeśli przesadzisz, rozpuści się cała emulsja. Ważne, by wywoływać
    > roztworem w temperaturze pokojowej i wypłukiwać rozpuszczającą się
    > emulsję, potrząsając płytką. Wychodzi idealnie. Po kilku razach
    > dojdziesz do perfekcji.

    Ja wyszedłem z założenia, że jeśli roztwór ma być 0,7%, a ten kret z
    TESCO ma około 50% NaOH, to należy dać tego 2x więcej niż wynika z
    przelicznika wagowego. Ale, że nikt z tego strzelał nie będzie, a proces
    wywoływania następuje bardzo szybko (w odniesieniu do czasu trawienia), to
    pewnie i w roztworze 0,1% by się to bez problemu wywołało.

    > Odradzam podgrzewanie wytrawiacza w kuchenkach mikrofalowych. Zwłaszcza
    > z płytką w środku. Po pierwsze prądy wirowe mogą poprzepalać ścieżki,
    > jeśli już jakieś się powytrawiały,

    Wydaje mi się, że w roztworze soli dobrze przewodzącym prąd raczej nic
    nie ma się prawa wyindukować,

    > a po drugie opary rozejdą się po kuchence i zacznie korodować od środka.

    A ten aspekt do mnie dość mocno przemawia...

    Aspekty spożywcze pomijam.

    Ja również, jak ktoś się bawił za młodu ruskim zestawem typu "Młody
    Chemik", to raczej niewiele go potrafi przerazić. ;)

  • 16. Data: 2011-04-27 15:22:12
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > Ja wyszedłem z założenia, że jeśli roztwór ma być 0,7%, a ten kret z
    > TESCO ma około 50% NaOH, to należy dać tego 2x więcej niż wynika z
    > przelicznika wagowego.

    Masz rację. Zapomniałem, że dzisiejsze krety to jeden wielki szajs,
    do którego dodają aluminium i inne śmieci, żeby bardziej się kotłowało
    w rurach. Ja mam jeszcze spory zapas sody kaustycznej (98,5% NaOH)
    i dlatego trzymam się proporcji, które podałem.

  • 17. Data: 2011-04-27 20:02:38
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A niby co ma się stać? Myślisz, że komora mikrofali to z plastiku jest?
    > Wg mnie jeśli metal jest w całości w cieczy to nic się nie ma prawa
    > stać. Gdyby był na wierzchu to pewnie od iskrzenia powypalały by się
    > ścieżki. Ale jak jest w roztworze soli to raczej żadne ładunki nie będą
    > się na nim gromadzić.

    Nic się nie stanie, obiad czasami podgrzewam z widelcem/łychą -
    normalka, zimne.

    > Nie no bez jaj. Ludzie naświetlają płytki po 30 minut ale pod zwykłymi
    > halogenami.
    > A to jest lampa ze świetlówkami UV. Biorąc pod uwagę, że przez tak
    > uzyskaną folię (z lasera) w ciemnych miejscach jednak sporo światła się
    > przedostaje, to pewnie po 30 minutach spłyneło by wszystko. Skoro po 2
    > minutach jest to w miarę dobrze naświetlony obraz. Może następnym razem
    > trochę poeksperymentuję, ale z czasami typu 1, 2 i 4 minuty.

    Są specjalne lampy metalohalogenkowe, ale inwestować chyba nie warto,
    trzeba dławik i zapłonnik... ale za to masz przykładowo 400W dokładnie w
    prążku czułości emulsji (w brew pozorom są podobnie czułe - przynajmniej
    te które widziałem)

    > Jak bym miał się bawić z lataniem do naświetlarni, to wolałbym to
    > zamówić w firmie i mieć gotowe powiercone PCB z soldermaską i opisami.

    Jak na wydruk wyszło fajnie, problemem będzie zrobienie większego
    _placka_, przydaje się preparat do zaciemniania (polecam Density Toner).

    > No jak ty to przez szybę naświetlasz to może i ci czasy rzędu 30
    > minut wychodzą.
    > Szyba chyba dość dobrze pochłania UV. Ja przykleiłem folię do płytki
    > taśmą klejącą. Ale do nast. eksperymentów postaram się o kawałek pleksy.

    Nie przejmuj się, szyba niby tłumi, ale nie na tyle żeby proces się nie
    udał. Może 20% wyjdzie Ci dłużej.... i tyle. Ja dociskam 3mm taflą z
    _kredensu_ :)

    Powodzenia.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2011-04-27 20:06:18
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie wiem czy łyżeczkę w szklance z wodą można uznać że jest w cieczy,
    > ale taki zestaw nie iskrzy.
    > Nie można wkładać obwodów zamknietych, np: złota linia na brzegu kubka,
    > talerza itp.

    Jak na talerzu będzie pasek, ale będzie też zupa - to nic się nie
    stanie, jak się zupa _wyschnie_... będzie gorzej.
    Do mikrofalówek są czasami sprzedawane talerze (alu) pokryte gumą od
    dołu (więc dużej odległości od dna mikrofalówki nie ma). Guma pochłania,
    więc grzeje - a całość udaje wtedy zwykłą patelnie :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 19. Data: 2011-04-27 20:20:52
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Proxxon MF-70, acz to jest mikrofrezarka. Celowałem w FF-230, ale cena
    > mnie przerosła, a zależało mi bardziej na frezarce niż tylko wiertarce.
    > Głównie chciałem móc frezować w obudowach różne dziwne otwory. Wiercenie
    > w PCB to bonus, ale wychodzi perfekcyjnie.

    Taj jak pisali wcześniej, FSB240/E.
    Dlaczego?
    Jest mała, ma mocowanie metalowe (lichy pierścień na plastikowym
    kołnierzu, ale zawsze coś), ma futerko uniwersalne i nie potrzeba
    kluczyka/tulejek aby zmienić cokolwiek, ma regulację prędkości w
    wystarczającym zakresie, jest cicha (do momentu aż nie padnie łożysko na
    wałku) i bardzo niezawodna (5 w użyciu, z czego 2 przemysłowo były).
    Kosztuje poniżej 300 brutto o ile pamiętam w LM.

    > Przy dużych obrotach nie ma to większego znaczenia. Jeśli wiercisz
    > po wytrawieniu (ja tak robię), to zdecydowanie lepiej widzieć pady. :)

    Też wolę od strony miedzi, tylko otworki w padzie robię małe, żeby
    centrowały wiertło.

    > Dla fi<1mm daję 20k RPM. Szybkoobrotowe wiertła z węglika spiekanego.

    Pękają mi przy ręcznym wierceniu, polecam HSS ale koniecznie pokrywany,
    inaczej wiertło po kilkunastu-dziesięciu jest zniszczone i w zasadzie
    nie skrawa.
    Pokrycia są o rząd wielkości twardsze od węglika, więc wiertło
    wytrzymuje bardzo długo, a rdzeń z HSS-u zwalnia mnie z staranności
    wiercenia - i tak nie pękają, mogę nawet _owala_ zrobić.
    Obroty nie tak duże znowu, ja wiercę przy 5-7k.

> [...]
    > W moim przypadku trochę się pomylił, bo miałem ze 3-4 podejścia,
    > zanim zdecydowałem się wydać więcej, by koszmar się skończył. Warto było.

    Bicie bardzo przeszkadza, ale tragedią jest dopiero przy próbach
    grawerowania. Zdecydowanie polecam proxona - uchwyty raczej nie biją
    (tylko jeden miałem nieperfekcyjny) i są trwałe (tylko mocno dokręcać
    rękami - inaczej jak wiertło zablokuje to może szczęki w uchwycie
    wytrzeć i będzie biło).

> [...]
    > w temperaturze pokojowej i wypłukiwać rozpuszczającą się emulsję, potrząsając
    > płytką. Wychodzi idealnie. Po kilku razach dojdziesz do perfekcji.

    Potwierdzam, temperatura bardzo istotna.

> [...]
    > jeśli już jakieś się powytrawiały, a po drugie opary rozejdą się po kuchence
    > i zacznie korodować od środka. Aspekty spożywcze pomijam.

    Jak jest zalana to nic się z płytką nie stanie.
    Ja natomiast czasami suszę płytkę w mikrofali po zabezpieczeniu ścieżek
    roztworem kalafonii (lepi się skubana długo, podgrzanie znakomicie
    rozwiązuje problem). Należy tylko pamiętać aby włączyć falę na funkcję
    grila, inaczej w 1 sekundzie ścieżki _wybuchają_ :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 20. Data: 2011-04-28 01:56:50
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 04/27/2011 05:06 AM, Dlabink wrote:
> [...]
    > jakies inne rozwiazanie? Jestem na etapie poszukiwania jednakze
    > wlasnie obstaje przy MF70 ze wzgledu na mozliwosc wykorzystania do

    Mam proxxona IB/E ze stojakiem MB140 i sobie chwalę. Lekkie, wygodne i
    precyzyjne. Dremel niech się schowa ze swoimi narzędziami. Od czasu jak
    zacząłem używać Proxxona, dremelowa wiertarka zbiera kurz w szafie.
    Jest kilka rzeczy, które chętnie bym poprawił (np. przydała by się
    możliwość blokowania stojaka w określonej pozycji - przydatne do
    frezowania i kilka innych drobiazgów), ale do wiercenia jest super.
    Poszukaj w archiwum grupy, w zeszłym roku pytałem się o opinie. Jakbym
    już miał się czepiać to jedynie tego, że nie da się założyć normalnego
    uchwytu.

    Do cięcia płytek polecam piłkę z tarczą diamentową. Krawędzie wychodzą
    tak ostre, że można się pokaleczyć :)
    Do samych płytek wystarczy KS. Ja mam FKS/E i jedyne czego żałuję to to,
    że nie kupiłem wcześniej :)

    pzdr.
    j.