  • Data: 2023-01-14 22:28:36
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Bo spojrz na film - mnie to nie wyglada na 3x wieksze natezenie ... ze
    > 100 razy ?

    Facet pisze, że nawet 24 kcpm = 400 cps = 650 razy tło. Ale odległość to
    jest sprawa kluczowa - odległość znacznie mniejszą od średnicy soczewki
    i wymiarów detektora (G-M jak przypuszczam) możemy pewnie potraktować
    jako zero (wtedy nie ma efektu "źródła punktowego").

    Z tyłu ten aparat generuje 300 cpm = 5 cps, czyli jak rozumiem
    ok. 8 razy tło, albo ok. 1 uSv/h*. Musiałby robić zdjęcia przez
    6 tygodni w roku (ciągłej ekspozycji z głową = dozymetrem przy
    aparacie), żeby przekroczyć dawkę uznawaną za dopuszczalną - i to tylko
    dla osób, które nie zajmują się promieniowaniem zawodowo (dla tych
    nie ma tylu tygodni w ciągu roku). No i te dawki zakładają ekspozycję
    całego ciała, a nie tylko fragmentu twarzy, chociaż to wiele może nie
    znaczyć np. dla oczu.

    Jednakże promieniowania nie należy lekceważyć, nikt dokładnie nie wie
    jakie mogą być skutki i czego (mimo że ludzkość zajmuje się tym już od
    dłuższego czasu). W szczególności np. nie kładłbym sobie tych soczewek
    na oczy w nocy (żeby zobaczyć jak wygląda życie na stacji kosmicznej).

    * założyłem, że tło ma jak w Polsce, bo nie mam pojęcia jaka jest
    czułość tego urządzenia. Biorąc pod uwagę prawdopodobne rozmiary
    detektora, i czułość podobnych urządzeń, to pewnie tak jest.
    --
    Krzysztof Hałasa