  • 41. Data: 2010-05-15 18:39:03
    Temat: Re: sk?d ma?e srubki do plastiku (5mm, srednica 1 do 1,5).
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:rsptu555265i4cu4vomehodiq9qakejfm7@4ax.com...

    > No nie, flaszka obowiazkowo szklana :-)

    No jasne :-) A śrubka tylko taka do wkrętaka :-)

  • 42. Data: 2010-05-15 19:07:44
    Od: "d530" <d...@p...com>

    > Dalej nie rozumiem co chciałeś mi w ten sposób pokazać.
    > Może zamiast owijać w bawełnę czy wysyłać mnie do słowników
    > w pełen aluzji sposób napiszesz prosto z mostu o co Ci chodzi? :-)
    > Bo dla mnie to jest sprawa prosta - flaszka to z niemieckiego,
    > butelka z francuskiego. Dwa słowa mające TO SAMO znaczenie.
    >
    > Coś jak podkładka i szajbka - kolejne zapożyczenie z niemieckiego :-)

    No właśnie butelka i flaszka określają te same przedmioty, a śruba i wkręt
    to nie to samo.
    Dlatego analogia nietrafiona.

    Przy okazji i bez związku - w słowniku poprawnej polszczyzny flaszka
    określona jest jako regionalizm.

    Ale wracając do śrub i wkrętów.
    Sprawdziłem w "Poradniku warsztatowca mechanika".
    Śruby mają łby "pod klucz", kuliste, motylkowe, radełkowane - wymieniłem
    popularniejsze. Są też śruby dwustronne.

    Wkręty mają łby zawsze "pod wkrętak", lub nie mają łba (samo nacięcie).

    Nie ma zależności od rodzaju gwintu. Przykładowo norma PN-60/M-82208 podaje
    wymiary wkrętów z łbem stożkowym i gwintem metrycznym.
    Wprawdzie ta norma już została wycofana i zastąpiona normą PN-EN ISO
    7046-1:2001, ale myślę, że rewolucji w nazewnictwie nie było.

    Ewentualnie jeśli ktoś jest zainteresowany mogę zrobić skan strony z
    "Poradnika ...".

    Jak wspomniałem, staram się trzymać określeń pochodzących z wiarygodnych
    źródeł. To, że wszyscy umówimy się na coś na pl.misc.elektronika to za mało.

    pozdrawiam

  • 43. Data: 2010-05-15 19:28:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 May 2010 21:07:44 +0200, d530 wrote:
> [...]

    >popularniejsze. Są też śruby dwustronne.
    >Wkręty mają łby zawsze "pod wkrętak", lub nie mają łba (samo nacięcie).

    A imbus lub torx to jest klucz czy wkretak ? :-)

    A do drewna z lbem szesciokatnym to sruba czy wkret ? :-)

> [...]
    >Wprawdzie ta norma już została wycofana i zastąpiona normą PN-EN ISO
    >7046-1:2001, ale myślę, że rewolucji w nazewnictwie nie było.

    Mogla byc - majac zagraniczne pochodzenie moze wprowadzac nowa
    terminologie. Jak jest sruba i wkret po niemiecku, francusku i
    angielsku. No i moze jeszcze po amerykansku ..

    J.

  • 44. Data: 2010-05-15 20:11:04
    Od: "d530" <d...@p...com>

    > A imbus lub torx to jest klucz czy wkretak ? :-)

    A wpisz w Wikipedię "imbus" - dostaniesz jednoznaczną odpowiedź. Torx przez
    analogię.

    > A do drewna z lbem szesciokatnym to sruba czy wkret ? :-)

    Śruba.

    > Mogla byc - majac zagraniczne pochodzenie moze wprowadzac nowa
    > terminologie. Jak jest sruba i wkret po niemiecku, francusku i
    > angielsku. No i moze jeszcze po amerykansku ..

    Pewnie że mogła. Dlatego zamiast przypuszczać opierajmy się na konkretnych
    dokumentach.
    Stare normy często nie nadążają za postępem. Ale też nikt tutaj nie podał
    wiarygodnego źródła wg którego np. od roku 2009 nie ma wkrętów a są śruby.

    Można natomiast podać wiarygodne źródło wg którego (w uproszczeniu) w UE
    ślimak to ryba. Marchew zdaje się przestała już być owocem.

  • 45. Data: 2010-05-15 22:24:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wkr%C4%99tak

    >Śruba.

    Link ktory sie tu pojawil
    http://www.ferrodo-poznan.com.pl/twr02.htm
    Wkrety .. chyba ze cos pomylili.

    >Pewnie że mogła. Dlatego zamiast przypuszczać opierajmy się na konkretnych
    >dokumentach.

    http://www.goebel-schrauben.de/HTML/en/produkte/DIN_
    7971_ISO_1481_Flachkopf_Blechschrauben.html

    schrauben albo self tapping screw.
    Chyba ze nasi przy tlumaczeniu zaczeli ulepszac

    Stop - swiat angielskojezyzyczny ma ten sam problem
    http://en.wikipedia.org/wiki/Screw
    A nie, u nich rozsadniej - Bolt to sruba nie przewidziana do krecenia.

    >Można natomiast podać wiarygodne źródło wg którego (w uproszczeniu) w UE
    >ślimak to ryba. Marchew zdaje się przestała już być owocem.

    No wiesz, u nas juz w sredniowieczu bóbr to ryba :-)

    J.

    A ze by bylo elektronicznie: po polsku lica.
    Po angielsku Litz wire http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

    A po niemiecku http://de.wikipedia.org/wiki/Litze_(Elektrotechnik)
    zwykla linka .. choc lica tez

  • 46. Data: 2010-05-15 23:42:24
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:

    > Coś jak podkładka i szajbka - kolejne zapożyczenie z niemieckiego :-)

    Akurat tu nie. Podkładka to jest określenie odnoszące się o funkcji -
    coś co służy do kładzenia pod czymś. A szajbka (niem. Scheibe) to jest
    odniesienie do okrągłego kształtu - może to być podkładka pod śrubę czy
    nakrętkę ale równie dobrze może to być koło pasowe.

    --
    Darek

  • 47. Data: 2010-05-15 23:53:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik d530 napisał:
> [...]
    > to nie to samo.
    > Dlatego analogia nietrafiona.
    >
    > Przy okazji i bez związku - w słowniku poprawnej polszczyzny flaszka

    Germanizm dosyć młody.

    > Ale wracając do śrub i wkrętów.
    > Sprawdziłem w "Poradniku warsztatowca mechanika".
    > Śruby mają łby "pod klucz", kuliste, motylkowe, radełkowane - wymieniłem
    > popularniejsze. Są też śruby dwustronne.

    To jak zaklasyfikować element łączący gwintowany z łbem pod torx - śruba
    to czy wkręt? Bo w zależności od funkcji może pełnić różne role a
    narzędzie do krecenia tym może być zarówno wkretakiem jak i kluczem...

    > Wkręty mają łby zawsze "pod wkrętak", lub nie mają łba (samo nacięcie).

    Czyli robaczek imbusowy to śruba (lub wkręt, są wkrętaki imbusowe), ten
    sam robaczek pod wkrętak płaski to wkręt (lub śruba - patrz niżej...)

    Czyli wkręty tylko pod wkrętak płaski? Ale do klucza z grzechotką mam
    końcówki płaskie - nijak to na wkrętak nie wygląda, więc może i te z
    wycięciem są pod klucz, ergo - są śrubami? Chyba po prostu mechanicy
    mają lekki bajzel w nomenklaturze wywodzący się z epoki kiedy łby śrub
    były kwadratowe i sześciokątne, w porywach oczkowe a wkrętaki jedynie
    płaskie.

    --
    Darek

  • 48. Data: 2010-05-16 00:17:54
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik d530 napisał:
    > "J.F."<j...@p...onet.pl> wrote in message

    > A wpisz w Wikipedię "imbus" - dostaniesz jednoznaczną odpowiedź. Torx przez
    > analogię.

    > Śruba.

    Jedyna technicznie uzasadniona śruba do drewna musi mieć łeb poszerzony
    - zwykły sześciokąt, nawet typowa podkładką (szajbką?) podparty zbyt
    silnie na drewno naciska i powoduje szybkie wypracowanie luzów. Na ogół
    soczewkowo - płaski z przeciwobrotowym kwadratem na trzpieniu,
    przeciwobrotowymi piórkami pod łbem lub przeciwobrotowymi pazurkami -
    choć bywają śruby z łbem poszerzonym (do drewna) przeznaczone do
    blokowania obrotu przy uzycia klucza wewnętrznego (torx, imbus) a nawet
    z odsadzonym sześciokatnym chwytem pod klucz płaski... Ale bywaja tez z
    łbem soczewkowym i przecięciem/gniazdem (o ile rozumiesz różnicę) pod
    wkrętak płaski - i znów nie wiemy wkręt to czy śruba... Nawet nie wiemy
    czy do tego płaskiego gniazda używać będziemy wkrętaka czy klucza
    nasadkowego...

    Wszystko bierze w łeb jeśli dopuścimy nazywanie narzędzia pokręcającego
    z długim ramieniem bocznym kluczem mimo że wchodzi ono we wpust wewnatrz
    elementu pokręcanego/blokowanego. Dalej - czy klucz krzyżakowy do śrób
    mocujących koła to klucz czy wkrętak? Ma dla każdej końcówki dwa do
    czterech symetrycznych ramion. Jeśli to klucz - to czy wysokomomentowy
    wkrętak sztorcowy (taki z chwytem tworzącym z trzpieniem literę T) to
    wkrętak czy klucz?

    Raz jeszcze stwierdzam - mechanicy maja bajzel w nomenklaturze i problem
    śruba/wkręt bliski jest problemowi golono/strzyżono. Proponuję ową bajkę
    przeczytać ze szczególnym zwróceniem uwagi na finał (jak to w bajkach
    bywa - najważniejszy...)

    --
    Darek

  • 49. Data: 2010-05-16 07:44:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 May 2010 02:17:54 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:
    >Jeśli to klucz - to czy wysokomomentowy
    >wkrętak sztorcowy (taki z chwytem tworzącym z trzpieniem literę T) to
    >wkrętak czy klucz?

    Popularny chinski, gdzie poprzeczka T jest z plastiku, absolutnie nie
    jest wysokomomentowy :-)

    J.

  • 50. Data: 2010-05-17 05:50:04
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "d530" <d...@p...com> napisał w wiadomości

    > Przy okazji i bez związku - w słowniku poprawnej polszczyzny flaszka
    > określona jest jako regionalizm.

    Bo pewnie autor był z jedynie słusznego miasta na W.