    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Date: Sun, 20 Aug 2023 00:21:17 +0200

    On 19/08/2023 23:32, Shrek wrote:
    > Różni się tym, że piec od pizzy nie podłącza się zgodnie ze sztuką
    > przewodem od kosiarki a raczej połączeniem stałym.

    Piece do pizzy, w tekturowych budkach, wiszą sobie na zwijanych
    przedłuzaczach 1.5mm2.

    > No i producent pieca
    > od pizzy nie przewidział że gniazdo rozłączalne jego urządzenie powinno
    > być monitorowane na temperaturę. Pewnie dlatego, że go nie rozłączasz co
    > dzień więc się nie zuzywa mechanicznie.

    Ale gniazdka, które na codzień używam z farelką, są przewidziane do
    określonej ilości rozłączeń i maja wytrzymać parametry nominalne.

    Nie doceniasz budek z pizzą. Są podpięte do słupa i codziennie
    rozpinane. Takie 20m miedzi, to skarb.

    > Ale tu nie chodzi o bezpieczniki - bezpieczniki na uszkodzone gniazdo
    > nie pomogą.

    Nie pomogą. To ten promil sytuacji.

    Ten sam promil, który powoduje, że płoną dachy, bo ktoś podłączył na
    strychu spawarkę pod żarówkę i zapaliła się instalacja.

    Rozumiesz? *wyjątek*.

    > Skoro ktoś uznał że połączenia rozłączalne powinny być monitorowane to tak.

    Wiec czemu nie monitorują farelek? Moc wysoka, rozpinane co chwile. Rany
    boskie, pomyślmy o dzieciach!

    > Nie o druty chodzi a o gniazdka podobno.

    Czy ten problem występuje w przypadku farelek?

    > To mało słyszałeś. Bo i mało masz gniazdek obciążonych stale movcą
    > znamionową "pod opieką".

    Mam ich dość sporo. W tym kraju pewnie z pół miliona by się znalazło.
    Jakiś procent z nich, szczególnei na wsiach, gdzie wpina się różny
    sprzęt roliniczy, musiała by płonąć codziennie. Pewnie jakieś płoną. Ale
    czy dużo? I czy to w ogóle problem jest, który wymaga rozwiązania?

    > Hmmm. A jak odkrywają grzejące się łącze _przed_ ładowarką?

    Spadkiem napięcia. Grzejące się złącze powoduje spadek napiecia na
    odbiorniku. Jeśli napięcie spadnie o 10V, to masz 10V*16A=160W
    wydzielające się na śrubce w gniazdku. To jeszcze nie świeci na
    czerwono, ale niewiele brakuje. Mało tego, ładowarka może modulować
    obciążenie w celu diagnozy dlaczego widzi za niskie napięcie i w ten
    sposób stwierdzić, że rezystancja źrodła jest za wysoka. To są
    trywializmy stosowane w różnych urządzeniach od dziesięcioleci.

    > I to jest znacznie mniej niż co noc przez osiem godzin. Kwestia statystyki.

    No tak, ale zmieniłeś zeznania i nagle okazuje się, że to problem nie
    instalacji (przykład z kilkoma urządzeniami), ale gniazdek. Gniazdko,
    nawet gonione przez godzinę dziennie nominalnym prądem, nie widzi
    problemu. Od 10 lat. Rozpinane pewnie setkę razy. Bo ja wiem, może to
    dlatego że potrafię śrubką dokręcić, miałem jednak kiedyś uprawnienia SEP...

    > Ale nie działają ciągle godzinami.

    Zdecyduj więc czy:
    1) mówisz o zagrożeniu ciągłej pracy
    2) mówisz o zagrożeniu zużycia gniazdka

    Maja zupełnie inne przyczyny i różne rozwiązania.

    Ponadto farelka - tak, działa godzinami. I jest wypinana z gniazda.
    Zabawne, prawie ten sam przykład co samochód.

    > Wbrew pozorom jest coś takiego jak
    > cykl pracy i bierze się to pod uwagę przy projektowaniu urządzeń i
    > instalacji.

    Nie, instalacja ma wytrzymać ciągłą moc nominalną. I koniec. Jeśli nie
    wytrzymuje, to jest źle zaprojektowana.

    Akurat, w/g różnych mądrych głów, 2.5mm2 to w sam raz na ciągłe 16A.

    > Może, ale norma na gniazda rozłączalne do ładowania samochodów ma już
    > prawie dekadę.

    To to gniazdo o mocy wyższej niż 3.5kW?

    > Na pierwszy rzut oka racja. Na drugi rzut jednak nie. Chodzi o to że to
    > gniazdo jest rozłączalne i piec do pizzy podłączasz i rozłączasz raz na
    > ruski rok. Samochód z grubsza codziennie. I tu jest zdaje się pies
    > pogrzebany.

    Chyba nie widziałeś za dużo pieców do pizzy w tekturowych budkach nad
    morzem.

    Ja, z powodu skrzywienia zawodowego, czasami zagladam na tył. Polecam,
    ale sugerują brać wczesniej jakieś tabletki na uspokojenie.