  • 11. Data: 2021-07-29 12:53:40
    Temat: Re: Reakcja łańcuchowa
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 12:30, J.F. pisze:
    > Hi, hi - mialem tak kiedy na uczelni.

    A ja w szkole... sala komputerowa i przedłużacze ktoś za komuny zrobił,
    bo nie było.
    Tylko nie wiedzieć dlaczego na obu końcach były bolce. :-)
    Chyba łączyły stoły ze sobą. Dopóki były wetknięte było bezpiecznie.
    Gdyby to była szkoła humanistyczna, to można zrozumieć, ale to było
    Technikum Energetyczne. :-)

    Robert

  • 12. Data: 2021-07-29 13:18:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Piec kaflowy z wkładem, a teraz nawet już nie używany. Stoją
    >akumulacyjne. Ale czy ktoś wyżej korzysta z tych kanałów... chyba
    >nie,
    >bo w piwnicy te kanały zakończone są kratkami wentylacyjnymi.

    Moze od poczatku to byl kanal wentylacyjny, co moze go zabezpieczyc
    przed kominiarzem, ale tez kabel przed przypaleniem.

    J.

  • 13. Data: 2021-07-29 13:25:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]
    >wymieniałem przepaloną żarówkę to chwytanie za lampę delikatnie
    >'mrowiło'.
    >Ja tę lampę łapałem mocno ręką aby drugą dokręcić żarówkę. Mrowienie
    >było tak delikatne, że dopiero po 3..5 wymian żarówek przyszło mi do
    >głowy, że to może być pełna faza.
    >Jak już na to wpadłem i sprawdziłem, że lampa jest na fazie to nie
    >powstrzymało mnie to od dotknięcia jej jeszcze kilka razy aby
    >zapamiętać jak to 'się czuje'. To, czy wiem, czy nie wiem jak jest
    >podłączone ma znikomy wpływ na odczucia.
    >Niestety nie wiem gdzie jest drugi koniec tego kabla.

    Przy wylaczniku zapewne, albo w puszce nad nim.

    Taki byl kiedys zwyczaj, gdy chialo sie miec dwie rozne moce i
    podwojny wylacznik, a krajowy przemysl nie robil innych kabli.

    Tylko ... jesli masz pojedynczy wylacznik ... to moze ten kabelek
    nigdzie nie podlaczony?
    A mrowi, bo pojemnosciowe sprzezenie z drutem fazowym.

    J.

  • 14. Data: 2021-07-29 14:09:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 13:25, J.F. pisze:

    > Przy wylaczniku zapewne, albo w puszce nad nim.

    Gdyby nad wyłącznikiem była puszka to najpierw ją bym podejrzewał, ale
    nie ma, lub jest tak ładnie zatynkowana, że nie widać.

    > Tylko ... jesli masz pojedynczy wylacznik ... to moze ten kabelek
    > nigdzie nie podlaczony?

    Kuchnia. Wyłącznik podwójny, jeden włącza lampę na suficie, a drugi na
    ścianie (w planie było, że oświetlenie pod szafkami).

    > A mrowi, bo pojemnosciowe sprzezenie z drutem fazowym.

    Mrowiło tak samo, czy wyłącznik włączony, czy wyłączony. Jak wyłączony
    to w kablu nie ma fazy - nie byłoby się z czym sprzęgać.

    Jak sprawdziłem, że próbnik na tym kabelku solidnie świeci to drugą
    próbą było przepięcie drucików w lampie i jej zasilenie tym kabelkiem.
    P.G.

  • 15. Data: 2021-07-29 14:17:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 12:30, J.F. pisze:
    > Czyli poszlo zwarcie na linii faza na bolcu - konstrukcja drukarki - ten
    > "bezpiecznik" na plytce wyswietlacza -   masa zasilania drukarki - kabel
    > usb - masa komputera - bolec w gniazdku.

    Co do blaszaka, to zawiozłem go do serwisu, aby sprawdzili co padło.

    Zasilacz
    Płyta
    Procesor
    Pamięci
    Dysk
    CD

    Wpięte do USB WiFi i dongiel od myszy i klawiatury przeżył.

    Co obstawiacie, że przeżyło/umarło?

    Robert

  • 16. Data: 2021-07-29 14:38:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]

    >Kuchnia. Wyłącznik podwójny, jeden włącza lampę na suficie, a drugi
    >na ścianie (w planie było, że oświetlenie pod szafkami).

    I rozumiem, ze przy wylaczniku zolto-zielonego nie ma?

    To masz zagadke :-)
    Sa jakies wykrywacze kabli ..

    >Mrowiło tak samo, czy wyłącznik włączony, czy wyłączony. Jak
    >wyłączony to w kablu nie ma fazy - nie byłoby się z czym sprzęgać.

    Zgadza sie ... choc moglby gdzies dalej biec ...

    >Jak sprawdziłem, że próbnik na tym kabelku solidnie świeci to drugą
    >próbą było przepięcie drucików w lampie i jej zasilenie tym
    >kabelkiem.

    Czyli jednak podlaczony do fazy.
    Rece obcinac takim elektrykom ?

    J.

  • 17. Data: 2021-07-29 14:54:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Dysk
    >CD

    >Wpięte do USB WiFi i dongiel od myszy i klawiatury przeżył.

    Plyta padla.
    Reszta mogla przetrwac, ale gwarancji nie dam.

    J.

  • 18. Data: 2021-07-29 15:54:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 14:38, J.F. pisze:

    > To masz zagadke :-)
    > Sa jakies wykrywacze kabli ..

    Nie próbowałem, bo nie mam przekonania, że się uda. Poza tym ... przez
    lata żyrandole nie były uziemiane i było ok.

    Kable po suficie nie są prowadzone pod tynkiem tylko wchodzą do wnętrza
    płyt sufitowych (nie wiem jaka jest fachowa nazwa).

    > Czyli jednak podlaczony do fazy.
    > Rece obcinac takim elektrykom ?

    Sprężyłem trochę izolację i obciąłem odizolowaną końcówkę tak, żeby
    potem została z zapasem przykryta izolacją i nalepiłem ostrzeżenie.
    P.G.

  • 19. Data: 2021-07-29 16:31:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Nie próbowałem, bo nie mam przekonania, że się uda. Poza tym ...
    >przez lata żyrandole nie były uziemiane i było ok.

    Tak z ciekawosci bym ustalil ... a moze kiedys zaoszczedzi wstrzasu
    czy spalonego komputera ... bo kto wie, ile masz tak podlaczonych :-)

    >Kable po suficie nie są prowadzone pod tynkiem tylko wchodzą do
    >wnętrza płyt sufitowych (nie wiem jaka jest fachowa nazwa).

    Od wylacznika bym posledzil. Pewnie jest jakas puszka, dobrze ukryta.

    > Rece obcinac takim elektrykom ?

    >Sprężyłem trochę izolację i obciąłem odizolowaną końcówkę tak, żeby
    >potem została z zapasem przykryta izolacją i nalepiłem ostrzeżenie.

    P.S. a moze zostawic? Przyda sie do zasilania jakiejs automatyki :-)

    J.

  • 20. Data: 2021-07-29 20:06:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 16:31, J.F. pisze:

    > Tak z ciekawosci bym ustalil ... a moze kiedys zaoszczedzi wstrzasu czy
    > spalonego komputera ... bo kto wie, ile masz tak podlaczonych :-)

    Pozostałe oczywiście sprawdziłem - są OK.
    Nie uśmiecha mi się po poszukiwaniach cekolowanie i malowanie ściany.

    > P.S. a moze zostawic? Przyda sie do zasilania jakiejs automatyki :-)

    Uciąłem tylko odizolowaną końcówkę.
    P.G.