  • 1. Data: 2009-02-23 12:44:17
    Temat: Karta SD przez port drukarki lub tp.
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Witam wszystkich,

    W trakcie kopiowania zdjęć na PC (za pomocą adaptera USB) padła mi karta SD
    (z chyba 148 zdjęć skopiowało się 17 i dalej stop).
    Teraz aparat jej nie widzi, adapter USB włożony do PC zachowuje się z tą
    kartą tak samo jak bez żadnej karty.

    Nie wiem, czy musi to oznaczać fizyczne uszkodzenie karty, czy może tylko
    jakieś dane się zrypały i dlatego nie można jej zobaczyć jako dysk.

    Pytanie (bardziej z ciekawości niż z faktycznej potrzeby):
    Znacie może jakąś łatwo dostępną metodę bezpośredniego odczytania całego
    obrazu pamięci karty SD. Może jest jakiś programik wymagający jedynie
    odpowiedniego podłączenia karty do portu drukarki.

    P.G.

  • 2. Data: 2009-02-23 13:55:49
    Temat: Re: Karta SD przez port drukarki lub tp.
    Od: "h" <h...@h...he>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:49a29a86$1@news.home.net.pl...

    > obrazu pamięci karty SD. Może jest jakiś programik wymagający jedynie

    WinHex ?
    http://www.x-ways.net/winhex/index-m.html

  • 3. Data: 2009-02-23 14:37:10
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > obrazu pamięci karty SD. Może jest jakiś programik wymagający jedynie
    > odpowiedniego podłączenia karty do portu drukarki.

    Podlaczyc przez LPT mozna za pomaca konwertera poziomow, coby jej nie
    upalic. Ale niewiele ci to da. Skoro komputer nie widzi karty to znaczy,
    ze poszlo cos wiecej niz system plikow. Jesli karta jest sprawna to
    powinna sie normalnie pojawic w menadzeze dyskow. Odpal ew. pod linuksem
    i zobacz co sie pojawi w logach po jej podpieciu.
    Jesli zdjecia sa cenne to moze lepiej udac sie do jakiejs firmy
    zajmujacej sie odzyskiem danych. Ontrack niedawno mial promocje, ze za
    sama diagnostyke z powiedzeniem, czy da sie odzyskac dane czy nie nie
    brali nic, albo jakas symboliczna oplate.

  • 4. Data: 2009-02-23 15:12:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sie odzyskiem danych. Ontrack niedawno mial promocje, ze za sama
    > diagnostyke z powiedzeniem, czy da sie odzyskac dane czy nie nie brali

    Mam to szczęście, że akurat te zdjęcia dadzą się powtórzyć gdy będzie jakaś
    słoneczna sobota.
    Dlatego napisałem, że bardziej z ciekawości niż potrzeby się pytam.
    Aby wiedzieć ile by kosztowało, gdyby mi faktycznie zależało zapytałem
    Ontrack-a - 299 gdybym zrobił del, czy format i 599 jeśli coś padło
    fizycznie (a chyba padło).
    Najbardziej mnie dziwi, że padło w czasie czytania danych z karty. Gdyby po
    przełożeniu nie działała to ESD, a tak to dziwne.

    A myślałem, że dane zapisane na SD są bardziej trwałe niż na CD.
    P.G.

  • 5. Data: 2009-02-23 16:25:58
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message
    > Najbardziej mnie dziwi, że padło w czasie czytania danych z karty. Gdyby
    po
    > przełożeniu nie działała to ESD, a tak to dziwne.

    Jeśli chcesz sprawdzić czy to ten czytniczek SD/USB wali karty, to włóż doń
    inne, dobre (jeszcze ;-)))) karty...

    > A myślałem, że dane zapisane na SD są bardziej trwałe niż na CD.

    Raczej są - CD może zostać zadrapany, wygięty, użyty jak podstawka pod
    kawę etc. A SD to tylko łatwo gdzieś zapodziać, maleństwo....
    Inna sprawa, to że odłożyć CD za 0,70zł do szuflady to żaden koszt, a raczej
    nie będziesz sobie "zamrażał" zapisanych kart SD po kilkanaście zł jako
    archiwa.

    Roman

  • 6. Data: 2009-02-23 17:01:49
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Roman" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli chcesz sprawdzić czy to ten czytniczek SD/USB wali karty, to włóż
    > doń
    > inne, dobre (jeszcze ;-)))) karty...

    Używam go od roku. Było w nim z 10 różnych kart. Jak do tej pory pierwszy
    wypadek.

> [...]
    > raczej
    > nie będziesz sobie "zamrażał" zapisanych kart SD po kilkanaście zł jako

    I tu się mylisz ;-)
    Jak zobaczyłem karty 2G po 10 PLN (wrzesień 2008) to pomyślałem tak:
    Kiedyś zarchiwizowanie 36 zdjęć kosztowało mnie 25zł (klisza + wywołanie) i
    mnie to nie bolało to dlaczego ma mnie boleć 10zł za zarchiwizowanie ponad
    500 zdjęć.
    Skoro zapis Flash ma trwałość 100 lat to jest to wygodniejsze niż CD, które
    ponoć co kilka lat warto uznać za niepewne.
    Poza tym zdarza mi się poskanować jakieś stare negatywy i wtedy w moim
    porządku archiwum robią się pewne przetasowania. Na SD da się to zrobić, a
    na CD trzeba robić nowy komplet albo ginę w bałaganie.
    Jak trochę pogrzebałem po internecie to się okazuje, że to nie jest jakiś
    wyjątkowy przypadek, aby SD padało.
    Ciekawe co jest przyczyną ? Zapomnieli ;-) je zabezpieczyć diodami od ESD i
    niezabezpieczone nogi scalaków dotykamy paluchami czy jak ?
    P.G.

  • 7. Data: 2009-02-23 18:09:47
    Od: "h" <h...@h...he>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:49a2d69d@news.home.net.pl...
    > Jak trochę pogrzebałem po internecie to się okazuje, że to nie jest jakiś
    > wyjątkowy przypadek, aby SD padało.

    Częściej padają badziewa
    Jeśli to nie jest ostatni szajs (czytnik + karta) to zwykle się nie psują
    Czasami uszkadzają się od ogłupienia czytnika dane o partycji, dlatego
    winhex pomocnym jest.
    Skasowanie pierwszych bajtów daje efekt uszkodzenia - nie widać jej,
    sformatować się nie da w czymkolwiek "mądrzejszym".
    Upewnij się wpierw, że ci USB działa, że czytnik (pusty) wykrywa, że inną
    kartę wykrywa
    Otwórz twoją winhexem i skopiuj początkowe sektory z innej dobrej
    LPT łatwo się nie przyda

  • 8. Data: 2009-02-23 18:17:27
    Od: Mateusz Viste <m...@l...localhost>

    On Monday 23 February 2009 13:44, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > SD (z chyba 148 zdjęć skopiowało się 17 i dalej stop).
    > Teraz aparat jej nie widzi, adapter USB włożony do PC zachowuje się z tą

    Witam,

    Jeśli urządzenie pojawia się w /dev jako urządzenie blokowe, to nie wszystko
    stracone.
    Zdarzyła mi się taka sytuacja dwukrotnie, i za każdym razem wszystkie
    zdjęcia odratowałem przy pomocy PhotoRec.

    Jeśli jednak urządzenie nie zgłasza się w /dev, to wątpię by dało radę
    odzyskać cokolwiek "domowymi" sposobami...

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 9. Data: 2009-02-23 20:48:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Gałka pisze:

    > Skoro zapis Flash ma trwałość 100 lat to jest to wygodniejsze niż CD,
    > które ponoć co kilka lat warto uznać za niepewne.

    NAND flashe nie mają takiej trwałości. Parę miesięcy temu przeglądałem
    pod tym kątem dane katalogowe i większość pamięci MLC ma podany czas
    retencji danych _do_ 10 lat (czyli miesiąc też się mieści w tym zakresie).

  • 10. Data: 2009-02-24 09:10:59
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "h" <h...@h...he> napisał w wiadomości

    > Jeśli to nie jest ostatni szajs (czytnik + karta) to zwykle się nie psują
    EMTEC + czytnik za grosze.

    > Czasami uszkadzają się od ogłupienia czytnika dane o partycji, dlatego
    > winhex pomocnym jest.

    Przypuszczam (patrz niżej), że uszkodzenie jest poważniejsze, choć
    jednocześnie uważam, że czytnik (nie wiem jak źle zrobiony) nie powinien być
    w stanie uszkodzić karty elektrycznie.

> [...]
    > sformatować się nie da w czymkolwiek "mądrzejszym".
    > Upewnij się wpierw, że ci USB działa, że czytnik (pusty) wykrywa, że inną
    Z inną kartą jest OK.

    > Otwórz twoją winhexem i skopiuj początkowe sektory z innej dobrej
    Proces użycia przeze mnie nowego narzędzia jest ogólnie czasochłonny i
    denerwujący (czytaj: tępy jestem).
    Idąc ścieżką: Panel sterowania-narzędzia administracyjne-zarządzanie
    komputerem-zarządzanie dyskami znajduję mój czytnik z kartą z informacją:
    "Nieodczytywalny", a gdzieś w internecie (jeszcze zanim zadałem pytanie)
    znalazłem poradę, aby tą drogą założyć ponownie partycję.
    Z tego wyciągam wniosek, że gdyby były jedynie uszkodzone dane o partycji to
    tutaj miałbym możliwość jej założenia, a nie mam tej ani żadnej innej
    możliwości. Gdyby założyć, że Windows jest systemem bez błędów i wszystko co
    na ekranie wypisze to prawda to na pewno oznaczało by to, że uszkodzona jest
    karta, a nie tylko dane.
    Dlatego przypuszczam, że WinHex jest z góry skazany na niepowodzenie.

    > LPT łatwo się nie przyda
    Elektronik jestem. Myślałem, że:
    - ktoś coś takiego popełnił,
    - znajdę opis sterowania karty,
    - zapuszczę taki gotowy programik czytający,
    - obejrzę na oscyloskopie przebiegi i będę w domu.
    P.G.