  • 21. Data: 2022-11-22 10:57:22
    Temat: Re: Samochody elektryczne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Nov 2022 10:50:10 +0100, Cavallino wrote:

    > Dokładnie.
    > A nawet ładowanie w dzień nie jest specjalnym problemem, zwłaszcza jak
    > od 3 lat masz homeoffice....

    Homeoffice moze sie powoli konczyc/ograniczac.

    > Żeby średni dzienny przebieg samochodu osobowego (nie mój, tylko taki
    > ogólny), z pv odzyskać, w ciepłe miesiące wystarczy kilka godzin słońca
    > dziennie.

    No ale jeszcze przydaloby jakos funkcjonowac w poniedzialek po
    weekendowej/niedzielnej wycieczce.

    Duzo nie trzeba, ale jak ktos musi byc w pracy, to przydaloby sie
    gniazdko na parkingu.
    Daszek z solarow? Czemu nie ..

    J.

  • 22. Data: 2022-11-22 11:00:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Nov 2022 10:41:08 +0100, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > A jaki problem mieć offgrida? Przecież wielu nie ma i magazynuje w
    > energetyce, to co wyprodukuje się w dzień i latem i ładuje sobie kiedy
    > chce. OK, moc paneli tutaj ma kluczowe znaczenie bo to raczej srogo
    > powyżej 10kW. Jak się uprzesz to możesz zanabyć jakieś aku od rozbitka i
    > tam magazynować ale tylko latem bo zimą pizda jest.
    >
    > OK, blokerzy mają przesrane ale jak by się uprzeć, kiedy ceny prądu
    > wyjebią w kosmos, to zaczną się kręcić "garażowe" interesy, że u pana
    > Zenka w garażu, który zainwestował w 20kW PV, można sobie podładować za
    > mniejszą kasę :)

    Pan Zenek nie bedzie mial 20kW w duzym miescie.
    A jak bedzie mial, to dla siebie.

    No ale jakby na dachach hal postawic panele ...

    Wymienne baterie to by bylo cos, ale za drogie są, za ciezkie ...

    J.

  • 23. Data: 2022-11-22 11:07:48
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-11-2022 o 10:57, J.F pisze:

    > Homeoffice moze sie powoli konczyc/ograniczac.

    Albo wręcz przeciwnie.
    Część firm się nauczyła, że da się tak działać, a do tego wychodzi
    taniej, bo pracownicy swój tani prąd spalają, zamiast drogiego firmowego...

    > No ale jeszcze przydaloby jakos funkcjonowac w poniedzialek po
    > weekendowej/niedzielnej wycieczce.

    Sugerujesz brak podłączenia do prądu czy o co chodzi?
    Z naddatkiem przez noc uzupełnisz co trzeba.
    A przy homeoffice do poniedziałkowego popołudnia nawet bez dodatkowych
    opłat.

    > Duzo nie trzeba, ale jak ktos musi byc w pracy, to przydaloby sie
    > gniazdko na parkingu.

    Jest w garażu.

  • 24. Data: 2022-11-22 11:13:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Nov 2022 07:51:18 +0100, robot wrote:

    > Zabawki mnie w tej chwili nie interesują.
    > Ale możesz podać wliczając te z zabawkowego,
    > może się komuś przyda.
    >
    > To jaki to procent?

    Na swiecie malo, ale
    https://insideevs.com/news/614563/norway-plugin-car-
    sales-september2022/

    2.2% benzyna
    3.1% diesel
    5.6% hybrydy bez gniazdka
    10% - PHEV
    78% - BEV

    Trzeba dodac, ze Norwegia ma olbrzymie podatki na nowe samochody,
    ale elekryki sa zwolnione.
    Tesla jest tam niedrogim autem - tzn drogim, ale inne tez drogie.
    Na razie :-P

    Dalej trzeba dodac, ze Norwegia ma prad tylko OZE, tzn z elektrowni
    wodnych.
    I dalej trzeba dodac, ze ma sprzyjajace warunki do hydro.
    A my nie.

    J.

  • 25. Data: 2022-11-22 11:18:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Nov 2022 23:13:48 +0100, Adam wrote:

    > W czasie II Wojny Światowej to trochę aut i ciągników jeździło na holzgas.
    > Silnik benzynowy nie potrzebował jakichś większych przeróbek. Tylko trzeba
    > było się co jakiś czas zatrzymać, aby zebrać nieco gałęzi.

    Lasu dzis dla wszystkich nie starczy.

    Ale benzynowce jezdza tez na etanol i metanol, a diesle
    na biodiesel, a moze i olej rzepakowy i rycynowy :-)

    > Kilkanaście chyba lat temu widziałem gdzieś reklamę firmy sprzedającej
    > agregat do robienia paliwa z rzepaku. Stary dizel z pompą rotacyjną albo
    > jeszcze rzędową i można jeździć.

    Robienie biodiesla jest trywialnie proste ... przynajmniej takiego
    garazowej jakosci.

    Tylko znow - trzeba miec pole rzepaku.

    J.

  • 26. Data: 2022-11-22 14:59:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-11-22 o 10:18, T. pisze:
    > Google zamknęli?
    > Orientowałem się co do Polski i Niemiec - w Niemczech w połowie roku
    > było ok. 1,4 mln czystych elektryków, w Polsce - 51 tys.
    > T.

    Nie doczytałeś. Czystych elektryków w Polsce było niecałe 24 tys. w
    połowie roku. U Niemca zaś nieco ponad 600 tys.

    > Ps. Interesujący byłby temat - czy już się złomuje pierwsze egzemplarze
    > najstarszych elektryków. Czy w Polsce jest jakiś skup?

    Używane baterie schodzą na pniu jeśli o to pytasz :>

    L.

  • 27. Data: 2022-11-22 15:47:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Nov 2022 11:07:48 +0100, Cavallino wrote:

    > Albo wręcz przeciwnie.
    > Część firm się nauczyła, że da się tak działać, a do tego wychodzi
    > taniej, bo pracownicy swój tani prąd spalają, zamiast drogiego firmowego...

    Moze, ja tam jednak slysze tez "wracamy do biur".

    > Sugerujesz brak podłączenia do prądu czy o co chodzi?
    > Z naddatkiem przez noc uzupełnisz co trzeba.

    A przynajmniej do pracy i z powrotem. Ale juz na pradzie z wegla :-(

    > A przy homeoffice do poniedziałkowego popołudnia nawet bez dodatkowych
    > opłat.

    Nie da sie wyprodukowac np samochodu elektrycznego na home office :-)

    > Jest w garażu.

    No ale trzeba jechac do pracy :-(

    J.

  • 28. Data: 2022-11-22 16:12:47
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.11.2022 o 10:50, Cavallino pisze:

    > Żeby średni dzienny przebieg samochodu osobowego (nie mój, tylko taki
    > ogólny), z pv odzyskać, w ciepłe miesiące wystarczy kilka godzin słońca
    > dziennie.

    To jest raczej 40 do 50, w sensie że nawet latem (średnia) nie wypada
    tak, żeby świeciło 70% całe lato.

    Policzmy. 10kW na dachu daje nam przez godzinę 10kW w maxie słoneczka
    czyli przez 6h mamy 60kWh co jest średnią pojemnością baterii autka
    (60Kwh) i wystarcza na 300km co daje jedno ładowanie na 3 dni, licząc
    średnią przebiegu dziennie ~ 100km co w skali miesiąca daje nam 2500km
    czyli rocznie 30kkm, czyli akurat średnio 100% możliwości naszych paneli
    latem. Jest jeszcze jesień, zima i wiosna i tutaj nie styka i trzeba
    dokupić :)...bo to co zaoszczędzimy w te 2 dni bez ładowania, pompujemy
    do energetyki i odzyskujemy jesienią, zimą i wiosną.

    Tak w sumie nie jest i te 2 dni należy liczyć jako 30% możliwości
    (bezsłoneczne).

    Takie proste liczenie. Nie wiem czy wystarczy na domek ale na pompę
    ciepła ale raczej zabraknie, podobnie jak na inne energoprądowożerne
    wydziwy :)

    20kW w PV zmienia ten stan rzeczy a 30kW w PV daje w takiej konfiguracji
    niezależność w sumie od energetyki w sensie, że nie ma potrzeby kupować
    prądu. To proste/optymalne liczenie.

    30kW w PV już kosztuje sporo i nie każdy ma na to miejsce.

    Jeszcze rok temu, coś takiego było bzdurą ale obecnie, kiedy ceny
    opału/prądu/paliw rosną, to zaczyna być bardziej opłacalne. Ale tylko
    dlatego właśnie. Wystarczy jednak, że ceny za jakiś czas spadną to
    inwestycja wydłuży się w sensie poniesionych kosztów (zwrot), zakładając
    że nic się nie spierdoli a ubezpieczenie pokryje pożar czy gradobicie.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 29. Data: 2022-11-22 16:13:29
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 22.11.2022 o 14:59, Lisciasty pisze:

    > Nie doczytałeś. Czystych elektryków w Polsce było niecałe 24 tys. w
    > połowie roku. U Niemca zaś nieco ponad 600 tys.

    > Używane baterie schodzą na pniu jeśli o to pytasz :>

    Pytanie brzmi ile za baterię płacą?
    Bo jeśli wyceniają je tak jak wycenia się oficjalnie złomowane
    auta to współczuje sprzedającym.

    Pozdrawiam

  • 30. Data: 2022-11-22 16:24:29
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Tak w sumie nie jest i te 2 dni należy liczyć jako 30% możliwości
    > (bezsłoneczne).

    Znajomek z 15kW dzisiaj dzwonił, że coś mu się spierdoliło bo od 4 dni
    nie ma NIC :D...śnieg spadł a że mrozik trzyma to nie stopniał :D
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>