  • 1. Data: 2009-03-11 09:55:23
    Temat: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci
    Od: "Rufous" <r...@n...pl>

    Witam,

    szukam pewnego scalaka i nie moge sie cos doszukac w tym necie...chodzi o
    licznik, powiedzmy 8 bitowy, ktory bylby programowalny 8 pinami i sluzyl
    jako dzielnik czestotliwosci. Chodzi o to, ze na wejscia pinow
    programowalnych podaje jakas liczbe, np 219...on liczy do 219, resetuje sie
    i daje jeszcze na zewnatrz jakis sygnal reset (a idealny bylby jakby
    zmienial stan na jakims wyjsciu, powiedzmy taktujacym :). Istenieje cos
    takiego?
    Wiem, ze mozna wziac zwykly licznik, 8 bramek XNOR i jedna AND z 8
    wejsciami, moze jakis przerzutnik jeszcze (jako wyjscie taktujace), ale
    bedzie to malo kompaktowe :)

    Z gory wielkie dzieki za pomoc.

    Pozdrawiam!!

    -----------
    Rafal 'Rufous' Pyzel
    e-mai: rufous (rolmops) wp (kropa) pl
    www: http://www.rufous.prv.pl

  • 2. Data: 2009-03-11 10:20:34
    Temat: Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 11, 10:55 am, "Rufous" <r...@n...pl> wrote:

    > szukam pewnego scalaka i nie moge sie cos doszukac w tym necie...chodzi o
    > licznik, powiedzmy 8 bitowy, ktory bylby programowalny 8 pinami i sluzyl
    > jako dzielnik czestotliwosci.

    poszukaj licznika up/down z parallel load i wyjsciem zero. Z wyjscia
    taktuj load, na wejscie rownolegle daj ten swoj wymagany okres, doloz
    ew. R/S na dwoch bramkach, zeby hazardy ubic i masz. Oczywiscie
    latwiej zakapslowac to do jakiegos malego CPLD...

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 3. Data: 2009-03-11 11:28:31
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > szukam pewnego scalaka i nie moge sie cos doszukac w tym necie...chodzi o
    > licznik, powiedzmy 8 bitowy, ktory bylby programowalny 8 pinami i sluzyl
    Ja to robię tak, że tłumaczę na angielski co chcę znaleźć i szukam po
    angielsku.
    Czyli:
    8-bit programmable divider

    Wyszukiwarka daje np:
    http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=N
    B7N017M
    W technice ECL, ale za to do 3,5GHz.
    Są też inne.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 4. Data: 2009-03-11 12:40:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rufous" <r...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 8 wejsciami, moze jakis przerzutnik jeszcze (jako wyjscie
    > taktujace), ale bedzie to malo kompaktowe :)

    Raczej uzyc licznika w dol [w sumie mozna i w gore] z wpisywaniem
    rownoleglym.
    dwa 4 bit TTL to chyba 163 i 193, w cmos 4000 byly 8 bit.

    Dodajac reszte wymagan [skad te 8 bitow ?] okaze sie ze Marek ma
    racje - czas na uzycie CPLD/FPGA.

    No chyba ze sie uda kupic 8253/8254 i cie usatysfakcjonuje
    [magistrala karmiony].

    J.

  • 5. Data: 2009-03-11 14:47:04
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]

    > programowalnych podaje jakas liczbe, np 219...on liczy do 219, resetuje
    > sie i daje jeszcze na zewnatrz jakis sygnal reset

    Nie wiem, czy istnieje jeden scalak załatwiający sprawę, ale możesz
    zainteresować się parą 74590 i 74688.

    e.

  • 6. Data: 2009-03-11 15:04:09
    Od: "Rufous" <r...@n...pl>

> [...]
    > czas na uzycie CPLD/FPGA.
    >
    > No chyba ze sie uda kupic 8253/8254 i cie usatysfakcjonuje [magistrala

    Dzieki wszystkim za pomoc. Zdecyduje sie na dwa 74163 w kaskadzie,
    przynajmniej mam nadzieje, ze kupie to bez problemu :). Generalnie 6 bitow
    by styknelo po przeliczeniu...musze z 12MHz zjechac do ok 1MHz, 700k, 500k,
    400k, 300k, 200k (60 zliczen).

    Z FPGA juz kiedys sie bawilem, ale to wyciaganie armaty na mrowke :)

    Pozdrawiam!!

    --
    -----------
    Rafal Pyzel

  • 7. Data: 2009-03-11 15:55:34
    Od: MM <s...@s...invalid>

    Rufous <r...@n...pl> wrote:

> [...]
    > programowalnych podaje jakas liczbe, np 219...on liczy do 219, resetuje sie
    > i daje jeszcze na zewnatrz jakis sygnal reset (a idealny bylby jakby

    Jak szybki ma być - może [74HC]40103 się nada?

  • 8. Data: 2009-03-11 18:02:08
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    Jeśli mogę coś doradzić, to proponowałbym mikrokontroler z kwarcem 24MHz z
    wewnętrznym podziałem /2,
    lub 12MHz - bez podziału wewnętrznego.
    Do tego obrotowy zadajnik 1 z 16 do wyboru częstotliwości.
    Program trochę bardziej skomplikowanego urządzenia zajmuje mi: 650 i 700
    bajtów (2 procesory)
    W moim przypadku chodziło o wygenerowanie precyzyjnych impulsów o
    regulowanej długości i odstępie między dwoma.
    www.alpro.pl/gen/gen_zadajniki.jpg
    Myślę, że w kolegi przypadku wystarczyło by 50 bajtów i jeden procesor na
    takiej samej płytce.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 9. Data: 2009-03-11 19:10:28
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Rufous pisze:
> [...]
    > licznik, powiedzmy 8 bitowy, ktory bylby programowalny 8 pinami i sluzyl
    > jako dzielnik czestotliwosci. Chodzi o to, ze na wejscia pinow

    Jest CD4059 - CMOS PROGRAMMABLE DIVIDE-BY-N COUNTER, ale lepiej użyć
    jakiegoś CPLD, bez problemu pociągnie więcej jak 150 MHz.

    --
    Filip.

  • 10. Data: 2009-03-11 19:34:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Mar 2009 16:04:09 +0100, Rufous wrote:
> [...]
    >400k, 300k, 200k (60 zliczen).
    >
    >Z FPGA juz kiedys sie bawilem, ale to wyciaganie armaty na mrowke :)

    w FPGA/CPLD sa tez male egzemplarze.

    pytanie co to dokladnie ma byc - czy dokladnie i tylko podzielnik
    ustawiany przelacznikiem, czy cos wiecej.

    A moze DDS jest dla Ciebie rozwiazaniem ..

    J.