  • 11. Data: 2009-09-16 06:24:02
    Temat: Re: Stopniowanie bezpiecznikow.
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    Mam

    > A jakie to są bezpieczniki 10 i 16?? Topikowe, czy już typowe wyłączniki
    > nadprądowe?? Bo niestety, mają one różne charakterystyki i fakt, że nie
    > wywala Ci 16A topikowego nie oznacza, że nie wywali Ci 16A nadprądowego,
    > jeśli będą włączone w ten sam obwód ;).. więc poszukaj czegoś więcej o
    > tych charakterystykach ;)...
    > Jeśli masz nadprądowe (tzn. te z dźwigienką) o charakterystyce B - to
    > się nie martw, nowe będą takie same ;)...

    Te 10A to starenki okragly wkrecany bezpiecznik automatyczny, czarny z
    bakelitu, maly czerwony guziczek do testowania i wiekszy czarny umiejscowiony
    na srodku guzik do zwierania bezpiecznika.
    Ten 16A to taki sam typ tylko nowszy, szary.
    Działają juz dobre 10-15 lat. I to działaja bo od czasu do czasu dwa
    przeplywowe lub wiertarka w gniazdku je są w stanie wyzwolić.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 12. Data: 2009-09-16 10:04:50
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > Obawiam się, że pomyliłes Moll (jakaś marka chińskiego eksportera) z
    > Mollerem.

    nie, moller z hurtowni.

  • 13. Data: 2009-09-16 14:01:39
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Działają juz dobre 10-15 lat. I to działaja bo od czasu do czasu dwa
    > przeplywowe lub wiertarka w gniazdku je są w stanie wyzwolić.

    OK. Ale właśnie problem jest taki, że te bezpieczniki miały inne
    charakterystyki od obecnie stosowanych wyłączników nadprądowych... były
    po prostu wolniejsze :/..Na przykład przy dwukrotnym przeciążeniu
    wyłącznik nadprądowy B wywali w czasie od 20s do maksymalnie 100s.
    Bezpiecznik starego typu miały z reguł charakterystykę L, to znaczy przy
    dwukrotnym przeciążęniu wywalały, ale w czasie od 20s do 1000s (czyli
    maksymalnie ponad 16 minut). Włączenie na przykład na 3 minuty czajnika
    czy grzejnika wody _mogło_ nie wywalić starego bezpiecznika, a na pewno
    spowoduje wywalenie wyłącznika nadprądowego....
    Niestety, nowsze wyłączniki gwarantują większe bezpieczeństwo, ale są
    bardziej "rygorystyczne"... Twoja instalacja nie jest przystosowana do
    takiego obciążenia, jakie jej fundujesz... wypadałoby wystąpić o
    zwiększenie mocy przyłączeniowej... To, co Ty masz, nadaje się fajnie do
    typowego mieszkania - światło, RTV, pralka, czajnik i odkurzacz (ale te
    3 ostatnie nigdy na raz ;)). Ty masz bardziej prądożerne układy - dwa
    grzejniki przepływowe oraz kuchenkę elektryczną :/... to trochę za
    dużo... możesz zastosować tzw. wyłączniki priorytetowe, ale ciężko
    znaleźć u Ciebie dobre do wyłączania urządzenia ;)... możesz na przykład
    zrobić tak, że jak grzejesz wodę w kuchni, to grzejnik w łazience się
    wyłącza ;)...
    Nie wiem, może niech inni ocenią to, co napisałem... nie chcę Cię
    straszyć, ale moim zdaniem mogą wystąpić z tym problemy, dlatego Cię
    ostrzegam :).

    Swoją drogą - pamiętam, że kiedyś na grupie była dyskusja o
    bezpiecznikach, był link do wykresu z wieloma charakterystykami... B, C,
    D, K, L, S i pewnie jeszcze jakieś inne... ma ktoś coś takiego gdzieś
    jeszcze??

    Pozdrawiam
    Konop

    Jakby co - korzystałem z charakterystyk spod linków:
    Charakterystyka L:
    http://ise.pl/forum/viewtopic.php?f=12&t=11026&p=867
    61&hilit=

    Charakterystyka B:
    http://www.tech.co.bydgoszcz.pl/esy.html

    duzy PDF z charakterystykami B, C, D:
    http://www.zenex.pl/att/1/legrand_kat/02_apar_zab/Le
    grand_2004_02_Aparaty_zabezp_02_S300_102_118.pdf