  • 1. Data: 2009-09-15 14:24:19
    Temat: Stopniowanie bezpiecznikow.
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    Jak sensownie zestopniować bezpieczniki w instalacji elektrycznej w domu?
    Szukalem troche po sieci ale na szybko nie znalazlem czegos prosto opisujacego
    metodologie.

    Mam remont i mozliwosc zmiany instalacji elektrycznej.

    Mam w skrzynce licznikowej dwa bezpieczniki (10A i 16A) - te "zalicznikowe".

    Teraz jest totalny bajzel w rodzaju jeden z tych bezpiecznikow (A) obsluguje
    glowne swiatlo i polowe gniazdek w pokoju X reszta gniazdek jest podpieta pod
    drugi bezpiecznik B. W kolejnym pokoju jest tak samo tylko swiatlo "wisi" na
    bezpieczniku B. Kolejny pokoj "wisi" w calosci na A razem z kuchnia i lazienka
    wiec czasem wlaczenie dwu przeplywowych naraz w kuchni i lazience skutkuje
    ciemnoscia "w kratke".

    Narazie skrzynki licznikowej nie bede ruszal. Czyli mam do dyspozycji dwie
    linie (10A i 16A).
    Jak sensownie rozdzielic i postopniowac te linie zeby obsluzyc:
    -kuchnie (przeplywowy dafik, piec elektryczny z dwoma plytami, lodowka,
    mikrofala, 10 gniazdek, jedno glowne swiatlo)
    -lazienke (pralka, przeplywowy, 6 gniazdek, dwa glowne swiatla)
    -pokoj (20 gniazdek na dwu liniach, jedno glowne swiatlo)
    -pokoj (4 gniazdka na jednej linii)
    -pokoj (4 gniazdka na ilus tam liniach (jeszcze nie zrobione))
    -pokoj (10 gniazdek na 2 liniach)

    Wymyslilem ze mozna by podpiac wszystkie wysoko pradowe odbiorniki pod 16 A
    bezpiecznik a reszte podlaczyc do linii 10A i podlaczyc przez 6A bezpieczniki i
    różnicówkę.

    Docelowo instalacja "około licznikowa" i tak bedzie w perspektywie paru lat
    modernizowana wiec chcialbym zrobic jako tako na gotowo.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2009-09-15 15:22:18
    Temat: Re: Stopniowanie bezpiecznikow.
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1c2d.00000242.4aafa393@newsgate.onet.pl...

> [...]
    obsluguje
    > glowne swiatlo i polowe gniazdek w pokoju X reszta gniazdek jest
    (...)

    jeśli masz remont i możliwości dużych zmian, na Twoim miejscu
    przewidziałbym miejsce na drugą (dość dużą) rozdzielnicę i wydzielił wiele
    obwodów jak Ci wygodnie (a właściwie jak trzeba) - każdy z własnym,
    odpowiednio małym bezpiecznikiem, co ułatwi późniejsze zestopniowanie,
    przynajmniej częściowo. Przewody od A i B wprowadzasz do tej rozdzielnicy
    i wtedy dopiero się zastanawiasz, jak to łączyć - w drugiej fazie remontu
    doprowadzisz to sobie do porządku.
    Natomiast łączenie tylu obwodów do dwóch bezpieczników to mieszanie w g..,
    niezależnie jak to sobie wymyślisz.

    e.

  • 3. Data: 2009-09-15 15:47:05
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > doprowadzisz to sobie do porządku.
    > Natomiast łączenie tylu obwodów do dwóch bezpieczników to mieszanie w g..,

    Tak tez mam zamiar zrobic.
    Te dwa bezpieczniki w skrzynce licznikowej narazie bede traktowal jako
    nieruszalne.
    Ale chce zrobic sobie skrzynke z dodatkowymi bezpiecznikami i w niej zrobic
    rozdzielnie.
    Problem w tym ze nie wiem czy ma sens majac do dyspozycji 10A kazda z linii
    obslugiwac 6A bezpiecznikiem (lub 10A) bo jesli dojdzie do przeciazenia to i
    tak wywali ten w skrzynce z licznika i w calym domu zapanuje ciemnosc.

    Skrzynki licznikowej nie chce narazie ruszac.
    Instalacje w pomieszczeniach zrobie sobie na gotowo czyli gniazdka na osobnych
    liniach (dwa odrebne obwody dla gniazdek w pomieszczeniu), oswietlenie na
    osobnej linii itp.
    tylko nie wiem jak sensownie albo jak zgodnie z zasadami obdzielic na okres
    przejsciowy (moze pare lat) te pomieszczenia.

    W najgorszym wypadku wszystko podepne pod bezpieczniki 6A, jak bedzie za czesto
    wywalac (nie zanosi sie na to) to zamienie niektore z nich na 10A i tyle. Tylko
    nie wiem czy nie mozna jakos tego zrobic lepiej albo czy nie robie strasznego
    bledu robia sobie "choinke" z bezpiecznikow 10A podpietych pod 10A
    bezpiecznik "licznikowy".

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 4. Data: 2009-09-15 16:17:34
    Od: "jano41" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1c2d.0000024e.4aafb6f9@newsgate.onet.pl...
    ,
    Myślę, że należałoby sprawdzić jakie masz zabezpieczenie przedlicznikowe
    (zgodne z umową na dostarczanie prądu) i dopiero wtedy zastanawiać się
    dalej..
    Z opisu wynika, że więcej obwodów by się przydało .
    Obciążenia takie jak pralka, przepływowe podgrzewacze "prosiłyby się"
    o dodatkowe zabezpieczenia różnicowo-prądowe
    Ważne też są przekroje przewodów o których nie wspominasz.

  • 5. Data: 2009-09-15 16:31:53
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > o dodatkowe zabezpieczenia różnicowo-prądowe
    > Ważne też są przekroje przewodów o których nie wspominasz.

    Prosić to by się prosiło ale narazie skrzynki z licznikiem nie chce ruszac. Mam
    do dyspozycji dwie linie i chce to tymczasowo tak zagospodarowac aby bylo
    bezpiecznie ale zebym nie musial co chwile biegac i bezpiecznikow wlaczac.
    Nie mam zamiaru podlaczac nic dodatkowo. Teraz bezpieczniki sie nie wylaczaja
    chyba ze sie wlasnie dwa przeplywowe naraz wlaczy (i tez nie zawsze bo na linii
    gdzie sa przeplywowe sa jeszcze inne odbiorniki, jak pisalem jest bajzel - dom
    ma 110 lat :) )

    Kable do gniazdek ida 2,5mm.
    Kable pomiedzy skrzynka licznikowa a tą skrzynką dodatkową będą 4mm2 i bedzie
    ich kilka (3-5 polozone "na zapas").

    BTW.
    Ile A wytrzymuja te smieszne zlaczki gniazdkowe "na wsuw"?
    Jakos nie jestem do nich przekonany a widze ze gniazdka maja po dwa
    otworki "wsuwne" i sastanawiam sie czy mozna laczyc grupy gniazdek szeregowo.
    Gniazdka mam ospel-u - gazela.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 6. Data: 2009-09-15 16:34:20
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]

    strasznego
    > bledu robia sobie "choinke" z bezpiecznikow 10A podpietych pod 10A

    I tak nie masz lepszego wyjścia :)
    selektywności prawdopodobnie nie będziesz miał, ale tzw. poprawnie
    zrobione instalacje też czasem nie mają - bywają takie zwarcia, że wywala
    wszystko co jest po drodze łącznie z zabezpieczeniem przedlicznikowym.
    Jeśli to jednofazowa instalacja i przewody od tych dwóch bezpieczników się
    zbiegają za licznikiem, to w ogóle zrezygnuj z tego 10A. A w
    poszczególnych obwodach daj najmniej co się da, szybsze charakterystyki
    (B) i gdzie się da różnicówki (czasem wywalają pierwsze, bo "problem"
    zaczyna się upływem). Będzie to wszystko, co tak naprawdę możesz zrobić,
    żeby lokalne problemy w obwodach kończyły się wywaleniem zabezpieczenia
    tego obwodu. Jeśli chcesz się zabezpieczyć przez ewentualnymi skutkami
    porządnych, twardych zwarć, to zapomnij - zawsze może się zdarzyć zwarcie
    jak pisałem wyżej, a po remoncie będzie nawet nieco gorzej niż przed, bo
    zapewne poprawisz nieco przekroje przewodów.

    A co do błędności podejścia to i tak zaraz odezwą się formaliści, żebyś w
    ogóle się nie dotykał do tego i zatrudnił elektryka, który być może
    zmierzy pętlę zwarcia, potem zrobi tak, jak Ci powiedziałem, a
    selektywności jak nie było tak nie będzie :)

    e.

  • 7. Data: 2009-09-15 16:42:25
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
> [...]
    Troche mnie uspokoiles :)

> [...]
    > Jeśli to jednofazowa instalacja i przewody od tych dwóch bezpieczników się
    > zbiegają za licznikiem, to w ogóle zrezygnuj z tego 10A.
    To dopiero zbadam bo tablica jest jeszcze kamienna i zaplombowana. Narazie
    badam najgorszy scenariusz.

> [...]
    > jak pisałem wyżej, a po remoncie będzie nawet nieco gorzej niż przed, bo
    > zapewne poprawisz nieco przekroje przewodów.

    Wlasnie chce tymi malymi bezpiecznikami skompensowac troche te grubsze przewody
    i ewentualne podpinanie kosmicznych odbiornikow przez nieswiadomych
    uzytkownikow.

> [...]
    > zmierzy pętlę zwarcia, potem zrobi tak, jak Ci powiedziałem, a
    > selektywności jak nie było tak nie będzie :)

    Zaczynajac watek troche sie balem ze wyjdzie z tego jakis mega flejm na
    podobienstwo tego o roznicowkach na pl.misc.budowanie :)
    Calosc odbierac bedzie znajomy elektryk z uprawnieniami ale aktualnie nie jest
    dostepny aby z nim podywagowac wiec pytam tutaj. Podstawy znam a to o czym nie
    wiem naszykuje tak aby mozna byblo poprawic...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 8. Data: 2009-09-15 22:48:36
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    widze że sie znasz.

    Bezpieczniki Moll albo jakiej takiej, niby znanej firmy.

    Te montowane na szyne DIN "nowoczesne". W domu mialem kiedys ceramiczne, padł?
    Wykrecasz, wkladasz nowy i pracuje.

    Te gnidy nowe już drugi raz mi po zwarciu po prosu UJEB.. SIE na amen. Nie
    wymienie gówna sam bo trzeba zdjąc zaplombowana plyte z szafki, odkręcić
    przewody, dłubać w szafie pod napięciem i wydać na te pieprzone nowoczesne
    bezpieczniki 10x tyle co na topikowy stosowany od niemca w tym domu :(

    Qrw... mnie bierze, po prostu bezpiecznik zadziałać to zadziałał ale wajchy do
    góry nie podniesiesz bo opada sama, czyli jak jednorazówka! A niby usuwasz
    przyczyne zwarcia, pyk do góry i ma działać? Po co mi taka technologia czy tez
    firma Moll robi taki szajs? Bezpieczniki te nie były stosowane nigdy jako
    włacznik/wyłącznik, zwarć przeżyły góra dwa, góra bo raczej tylko jedno, to
    które uwaliło go na amen.

  • 9. Data: 2009-09-16 00:13:49
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > bezpiecznie ale zebym nie musial co chwile biegac i bezpiecznikow wlaczac.

    A jakie to są bezpieczniki 10 i 16?? Topikowe, czy już typowe wyłączniki
    nadprądowe?? Bo niestety, mają one różne charakterystyki i fakt, że nie
    wywala Ci 16A topikowego nie oznacza, że nie wywali Ci 16A nadprądowego,
    jeśli będą włączone w ten sam obwód ;).. więc poszukaj czegoś więcej o
    tych charakterystykach ;)...
    Jeśli masz nadprądowe (tzn. te z dźwigienką) o charakterystyce B - to
    się nie martw, nowe będą takie same ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-09-16 05:21:00
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Papkin" <s...@s...net> napisał w wiadomości

    > przyczyne zwarcia, pyk do góry i ma działać? Po co mi taka technologia czy
    > tez firma Moll robi taki szajs? Bezpieczniki te nie były stosowane nigdy
    > jako

    Obawiam się, że pomyliłes Moll (jakaś marka chińskiego eksportera) z
    Mollerem.