  • 11. Data: 2021-05-18 10:07:20
    Temat: Re: Synchronizacja z DCF przestała działać
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Miałem podobny przypadek. Moja "zwykła" stacja pogodowa z Biedronki za 20 zł od lat
    działała poprawnie. Zegar w tej stacji wewnątrz bloku z płyty synchronizował się bez
    problemu. Zmiana czasu też była automatyczne wykrywana. Można było zapomnieć, że
    zegar czasami trzeba skorygować. Niestety pewnego razu zegar pokazał jakąś
    przypadkową godzinę i datę. Oczywiście śmiało nacisnąłem na przycisk "zsynchronizuj
    teraz"... ale bez rezultatów. Kilka razy naciskałem i nadal brak synchronizacji.
    Załączyłem radio na 77.5 kHz a tam ktoś co kilka sekund nadaje jakieś szumy. Typowa
    transmisja cyfrowa odbierana jako AM - tylko szumy. Szukając w Google znalazłem, że
    na tym zakresie częstotliwości energetyka robi zdalny odczyt liczników elektrycznych.
    Hmmm... Na szybko nawinąłem na rdzeniu do anteny ferrytowej obliczoną ilość zwojów
    DNE, połączyłem z kondensatorem, nawinąłem parę zwojów na sprzężenie do UPconvertera
    i sygnał odbierałem ręcznym odbiornikiem IC-R2. Ze słuchawkami wyszedłem na zewnątrz.
    Obszedłem dom dookoła i zauważyłem, że w jednym miejscu te zakłócenia są szczególnie
    silne. Oddalając się od domu, chodząc zygzakiem dokładnie... z dokładnością ze 2
    metry mogłem określić którędy te zakłócenia dochodzą do mojego bloku. Idąc tak przez
    osiedle doszedłem do stacji TRAFO. Odpisałem jej numer. Porozmawiałem ze znajomym w
    Tauronie, a on dał mi emalia do osoby zajmującej się zdalnym odczytem liczników.
    Napisałem długi e-mail z załącznikami gdzie było video z widmem zakłóceń jakie mam w
    mieszkaniu. Odpowiedź była typowa: "mamy zezwolenie na zdalny odczyt i co nam
    zrobisz"? Odpisałem, że owszem mają zezwolenie na PLC ale nie na radiodyfuzję. DCF77
    jest szeroko wykorzystywane w gospodarce i jego zakłócanie może stwarzać wiele
    niebezpieczeństw i ze sprawę zgłoszę do UKE.
    Po dwóch tygodniach dostałem następnego e-maila. A w nim kilka wykresów z
    analizatora widma, które pokazywały poziom sygnału PLC na przyłączu do budynku. Z
    tych wykresów wynikało, że nie przekraczają dopuszczalnego poziomu sygnału. Hmmm...
    załączyłem odbiornik ,a 77,5 kHz a tam czysty sygnał z Mainflingen. Widać naprawili
    swoją usterkę. Jak te wykresy wyglądały przed naprawą to nie pokazali.
    Od tego czasu moja stacja pogodowa już kilka razy poprawnie przełączyła się na czas
    letni i zimowy.Na YouTube umieściłem film nagrany telefonem z ekranu komputera.
    Odbrane przez UPconverter + 100 MHz i odbiornika RTL2832, program SDRSharp:
    https://youtu.be/OQ0K1t5sQDU

  • 12. Data: 2021-05-18 11:14:23
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Od dwóch lat stoi sobie stacja meteo w jednym miejscu, synchronizowała
    > się co tydzień i nigdy nie było z tym problemu. Po ostatniej zmianie
    > czasu nagle nie udaje się. Stacja próbuje co kilka godzin, sam
    > wymuszałem w nocy, rano, w południe, wieczorem i nic jak do tej pory.
    > Cały czas pokazuje 4h do tyłu względem aktualnej.

    Ale nie synchronizuje czy synchronizuje na błędną godzinę?

    Jeśli to pierwsze, to poszukaj lepszego miejsca albo ustaw godzinę
    ręcznie i olej.

    Jeśli po ustawieniu ręcznie znowu przestawi na "4h do tyłu", to
    przestawiła ci się strefa czasowa. Poszukaj w ustawieniach zegara.

    MJ

  • 13. Data: 2021-05-18 11:40:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 18 May 2021 11:14:23 +0200, Michal Jankowski wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli po ustawieniu ręcznie znowu przestawi na "4h do tyłu", to
    > przestawiła ci się strefa czasowa. Poszukaj w ustawieniach zegara.

    Gdzies tam jeszcze jest wersja, ze duzo zaklocen i/lub slaby sygnal,
    i przypadkiem odebral bledne dane jako poprawne.
    Tak sie ustawil, i tak bedzie wskazywal ... wiele dni.

    Moj jeden zegarek z Lidla dzialal pare lat i przestal lapac sygnal.
    Wyprowadzenie na dwor nie pomoglo - czyli jakas trwala usterka.
    Na szczescie kwarc ma dobry.
    Inny, nowy zegarek tez z lidla - lapie sygnal w mieszkaniu.

    Ten model u innej osoby cos ostatnio przestal lapac - ustawilem
    reczne, ale musze zobaczyc czy sie poprawil..

    J.

  • 14. Data: 2021-05-18 11:51:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-18 o 09:08, viktorius pisze:

    > Pogrubiłeś ściany, albo coś wyrosło na drodze do nadajnika i
    > zdegradowało sygnał.

    Wątpię, sygnały długofalowe są dość odporne na takie małe zasłanianie,
    musiałby góra wyrosnąć :)
    Raczej pojawił się sprzęt ciągle podłączony do sieci który sieje, np
    router u niego lub u sąsiada.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2021-05-18 13:19:05
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-05-18 o 11:51, Janusz pisze:

    > Wątpię, sygnały długofalowe są dość odporne na takie małe zasłanianie,
    > musiałby góra wyrosnąć :)

    Góry czasem wyrastają:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/G%C3%B3ra_Kamie%C5%84s
    ka
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ha%C5%82da_Skalny
    :)

    > Raczej pojawił się sprzęt ciągle podłączony do sieci który sieje, np
    > router u niego lub u sąsiada.

    Albo trafo SN jak to opisał kilokitu.

    --
    viktorius

  • 16. Data: 2021-05-18 16:55:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 18.05.2021 o 11:40, J.F pisze:
> [...]
    > i przypadkiem odebral bledne dane jako poprawne.
    > Tak sie ustawil, i tak bedzie wskazywal ... wiele dni.

    Owszem, na kilka zegarów/zegarków "na radio", które mam w domu, jeden
    jest podatny na błędny odczyt i dwa razy w ciągu >20 lat się ustawił
    źle. Ale jednak za dzień/dwa się poprawił.

    MJ

  • 17. Data: 2021-05-18 17:00:49
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Sprawdziłem baterie 2xAA, razem pokazują 3,05V po dwóch latach.

    Najstarszy DCF jaki mam, to Biedronka Edyszyn, napędzany 1xAA. Potrafi
    normalnie działać przy 1.05 V :) Ale już Lidl nie chce się łapać DCF
    przy 1.3 V.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 18. Data: 2021-05-18 21:58:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/05/2021 08:40, Mateusz Bogusz wrote:
    > Przestawiłem na próbę i dopóki nie złapie synchronizacji to nie zmienia
    > mi zegara.

    A jak złapie to przestawia +-4h ? Zwyczajowo oznacza to że ma
    wprowadzone ręczne przesunięcie strefy czasowej, często spotykany ficzer
    w zegarkach "biznesowych" które zamiast godziny tutaj mają pokazywać
    godzinę w NY.

  • 19. Data: 2021-05-19 06:43:50
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    :-))

    -----

  • 20. Data: 2021-05-19 09:33:26
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.05.2021 21:58, heby wrote:
    > A jak złapie to przestawia +-4h ?

    Właśnie dzisiaj od rana znowu pokazuje, że "zgubił sygnał". Ale godziny
    nie przestawił tym razem. No nic, pewnie jakieś zakłócenia się pojawiły.
    To samo zaczęło dziać się w tym samym czasie z nadajnikiem zewnętrznym -
    kilka razy już w tym roku, zgubił sygnał nadajnika.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz