  • 11. Data: 2022-03-07 07:37:14
    Temat: Re: Transceiver Kajman - problemy z uruchomieniem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 06.03.2022 20:38, Jacek Maciejewski wrote:

    > 1. Odbiornik ma wejście zrobione na scalaku z wzmacniaczem przed 1
    > mieszaczem. To bardzo złe rozwiazanie z uwagi na modulację skrośną,
    > praktycznie uniemożliwiające pracę na 3,5 MHz. Podobne zjawisko
    > występowało w słynnym Bartku, bez potencjometru w antenie ani rusz,
    > praktycznie nie odbierze się żadnej stacji.

    Zastanawiał mnie właśnie brak tłumika antenowego w tej konstrukcji.
    Potencjometr na wejściu odbiornika był dość powszechnie stosowany
    właściwie we wszystkich konstrukcjach na pasmo 3,5 MHz, jakie wykonałem.
    Z drugiej strony w ciągu ostatnich kilkunastu lat trochę Kajmanów
    powstało i ludzie ich używają, a samo radio ma raczej dobrą opinię.
    Na wszelki wypadek jednak dodam ten potencjometr - nie zaszkodzi, a na
    pewno może zwiększyć wygodę obsługi.

    > 2. Filtr wejściowy odbiornika. Przy typowej tolerancji elementów 10-20%
    > jego przenoszenie prawie na pewno będzie w bardzo luźnym związku z
    > pożądanym. Można takie podejście (że nie dostrajamy) stosować np. w
    > filtrze dolnoprzepustowym na wyjściu nadajnika, gdzie chodzi o
    > odfiltrowanie 2 i wyższych harmonicznych. Już druga leży dostatecznie
    > daleko by filtr zrobiony z elementów 20% był skuteczny bez dostrajania.
    > Ale nie w pasmowym o szerokości przenoszenia mniejszej niż 10% wartości
    > środkowej.

    To jest kolejna rzecz, którą miałem zamiar zrobić. Płytka radia jest
    zaprojektowana w ten sposób, żeby można było w łatwy sposób wprowadzać
    modyfikacje. Na razie chciałem tylko, żeby radio cokolwiek odebrało. Jak
    dorobię się jakiegoś narzędzia pozwalającego na określenie
    charakterystyki filtrów, to zmodyfikuję ja na wersję strojoną i ustawię
    bardziej dokładnie.

  • 12. Data: 2022-03-07 07:51:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 7 Mar 2022 07:37:14 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Jak
    > dorobię się jakiegoś narzędzia pozwalającego na określenie
    > charakterystyki filtrów,

    Mój oscyloskop ma wyjście dla przebiegu piłokształtnego podstawy czasu.
    Wykorzystałem to do wobulowania prostego generatorka na 1 tranzystorze z
    pomocą diody pojemnościowej. A do zorientowania przebiegu w dziedzinie
    częstotliwości wykorzystywałem bardzo luźno sprzężony z całością gen.
    kwarcowy 1 MHz, robił śliczne znaczniki co 1 MHz na charakterystyce
    widocznej na ekranie oscyloskopu.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2022-03-07 11:22:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Mar 2022 19:29:00 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > https://sq7jhm.pzk.pl/images/_kajman1schemat.jpg
    >
    > Zamiast analogowego VFO (jak w oryginalnym projekcie) użyłem VFO na AD9850.
    >
    > Po podłączeniu zasilania wyszły dwie kwestie:
    > 1) Wzmacniacz głośnikowy na TDA7056 zachowuje się dziwnie. Normalnie
    > przy kręceniu potencjometrem regulacji głośności w pewnym momencie
    > powinien pojawić się szum o coraz większym natężeniu. Tutaj jednak szum
    > (z delikatnym piskiem w tle) pojawia się mniej-więcej w okolicy
    > środkowego położenia potencjometru o potem znika. W dodatku układ dość
    > mocno się grzeje kiedy ten szum jest słyszalny.

    To sugeruje wzbudzenie wzmacniacza. Oscyloskop powininien pokazac.
    Byc moze spowodowane dużą rezystancją na wejsciu - ktora występuje
    przy ustawieniu potencjometru w polowie.

    Co prawda ten wzmacniacz na T1 tez powienien miec dużą impedancje
    wyjsciową ... tzn ~2kohm.

> [...]
    > podłączyłem do zewnętrznego wzmacniacza (wejście analogowe taniego
    > wzmacniacza bluetooth). Tutaj potencjometr zachowuje się już prawidłowo
    > (więc można wykluczyć hipotezę o jego uszkodzeniu) jednak nadal nie
    > udało mi się uruchomić odbiornika. Po podłączeniu anteny praktycznie nic
    > się nie zmienia - nie słychać szumu pasma, przestrajanie DDS-a też
    > właściwie nic nie zmienia. Za to jeśli zbliżę palec do któregoś z
    > mieszaczy, to w głośniku pojawia zauważalny szum.
    >
    > BFO nie jest co prawda jeszcze ustawione na właściwą częstotliwość, ale

    No chyba niekoniecznie, bo jak nie trafisz w filtr na X2-5, to
    kiepsko.

    Masz jakies zrodlo sygnalu ~10MHz, ktore mozna by podlaczyc na
    wejscie US1, potem na wejscie filtru?

    Lub jak Jacek radzi - wobuloskop sobie zmajstrowac ..

    J.

  • 14. Data: 2022-03-07 11:53:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 06.03.2022 o 19:04, Atlantis pisze:

    > Rzuciłem jeszcze raz okiem na schemat transceivera
    > (https://sq7jhm.pzk.pl/images/_kajman1schemat.jpg) oraz na dokumentację
    > wzmacniacza TDA7056. Jedna rzecz zwróciła moją uwagę - w nocie
    > katalogowej na wejściu (pin 3) znajduje się 5k rezystor do masy.
    > Prawdopodobnie chodzi o polaryzację tego wejścia.

    Nie wiem jaki dokument widziałeś, ale w dokumentacji
    https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/TDA7056A.pdf
    ewidentnie masz na wejściu kondensator i żadnych elementów
    polaryzujących wejście. Ten rezystor jest oddzielony od układu
    kondensatorem. Bezpośrednie podłączenie potencjometru jest tu raczej
    mocno niewskazane.

    > W przypadku transceivera ten rezystor został pominięty, a wejście jest
    > podłączone bezpośrednio do suwaka potencjometru regulującego głośność.
    > Znajduje się tam za to kondensator 22nF.
    >
    > Druga rzecz - na schemacie przy T1 znajduje się rezystor 470k oznaczony
    > gwiazdką. Jest tez podana informacja, że napięcie na kolektorze powinno
    > wynosić 7,5V. Domyślam się więc, że rezystor trzeba dobrać. Ten fakt mi
    > umknął. Czy tutaj może leżeć przyczyna problemów, które obserwuję?

    Gwiazdka na schematach oznacza że element jest dobierany. Przy
    tranzystorach tego typu to średni pomysł, raczej z tych słabszych. Tzn
    da się, i to będzie działać, ale to rozwiązanie z wcześniejszej epoki.
    Dodając niewiele elementów da się zrobić układ znacznie stabilniejszy i
    bez potrzeby dobierania elementów.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2022-03-07 14:11:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Mar 2022 11:53:24 +0100, Dariusz Dorochowicz wrote:

> [...]
    > polaryzujących wejście. Ten rezystor jest oddzielony od układu
    > kondensatorem. Bezpośrednie podłączenie potencjometru jest tu raczej

    Ale na wstepie

    "In conventional DC volume circuits the control or input
    stage is AC coupled to the output stage via external
    capacitor to keep the offset voltage low.

    In the TDA7056A the DC volume stage is integrated into
    the input stage so that coupling capacitors are not required
    and a low offset voltage is maintained."

    No i nie calkiem rozumiem, co maja na mysli :-)

> [...]
    > da się, i to będzie działać, ale to rozwiązanie z wcześniejszej epoki.
    > Dodając niewiele elementów da się zrobić układ znacznie stabilniejszy i

    Ale moze nie trzeba wiekszej stabilnosci :-)

    J.

  • 16. Data: 2022-03-07 14:44:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 07.03.2022 o 14:11, J.F pisze:

> [...]
    > and a low offset voltage is maintained."
    >
    > No i nie calkiem rozumiem, co maja na mysli :-)

    Faktycznie, aż tak dokładnie to mi się nie chciało przeglądać. No to by
    znaczyło, że jednak ten kondensator nie jest konieczny.

    > Ale moze nie trzeba wiekszej stabilnosci :-)

    Pewnie nie, natomiast już sama potrzeba dobierania rezystora to taki
    średni pomysł, ale w tym układzie nie da się tego uniknąć. Mamy dużą
    zmianę wzmocnienia w zależności od egzemplarza i od warunków pracy.
    Fakt, że warunki odbioru też się zmieniają, więc regulacja wzmocnienia i
    tak musi być.

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2022-03-07 18:16:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, dodałem tłumik antenowy w postaci potencjometru liniowego 1k na
    wejściu odbiornika, jeszcze przed filtrem pasmowym. Efekt jego działania
    jest na razie taki, że przy próbie zbyt dużego skręcenia sygnału coś w
    radiu zaczyna się wzbudzać. Jednak to raczej nie wina samego tłumika,
    ponieważ wcześniej bez podłączonej anteny też piszczało.

  • 18. Data: 2022-03-07 19:05:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 7 Mar 2022 18:16:11 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > radiu zaczyna się wzbudzać. Jednak to raczej nie wina samego tłumika,
    > ponieważ wcześniej bez podłączonej anteny też piszczało.

    A już wypieprzyłeś ten 470 pF na próbę?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2022-03-07 20:33:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > A już wypieprzyłeś ten 470 pF na próbę?
    Się uczepiłeś, przecież to nie on się wzbudza tylko TDA, ma tam kiepskie
    filtrowanie i tyle. Ten 470p jest przecież na mcz i tylko ogranicza
    pasmo, tam więcej niż 3khz nie trzeba i pewnie tyle on robi.

    --
    Janusz

  • 20. Data: 2022-03-07 20:46:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To jest OK.

    > Normalne przy takim sposobie ale z uwagi na b. mały sygnał w tym
    > miejscu, wartości napięcia kolektora mogą się zmieniać w szerokim
    > zakresie bez wyraźnego wpływu na cokolwiek.

    > Nie.
    >
    > Przy okazji zgłoszę dwa zastrzeżenia do projektu:
    >
    > 1. Odbiornik ma wejście zrobione na scalaku z wzmacniaczem przed 1
    > mieszaczem. To bardzo złe rozwiazanie z uwagi na modulację skrośną,
    Gdzie ty tam masz wzmacniacz?
    sygnał z anteny wchodzi na filtr i 1 ne612, a jak popatrzymy na schemat
    wewnętrzny to widać że jest to wejście(baza) modulatora. On owszem może
    być przesterowany ale to nie jest wzmacniacz.
    Wzmacniacz a raczej generator jest ale na nogach 6,7.
    Na pewno patrzysz na ten sam schemat?

    --
    Janusz