  • 71. Data: 2023-05-07 20:22:37
    Temat: Re: W10 Home 64 vs 32 bity.
    Od: Ravenik <n...@a...pl>

    W dniu 07.05.2023 o 16:41, heby pisze:
    > Istota antywirustów tkwi w tym, że chronią przez *znanymi* zagrożeniami.
    > Jak trafisz na nieznane, a to znaczna część zagrożeń internetowych w
    > momencie wykrycia 0-day,

    U mnie Norton informuje ile osób (np. dziesiątki / setki... dziesiątki
    tysięcy osób) korzystało z danego pliki (głównie krzyczy przy plikach
    wykonywalnych) i informuje KIEDY plik się pojawił po raz pierwszy w
    sieci. To już są informacje które mogą mnie powstrzymać przed
    uruchomieniem pliku który np. jest nowy i używany tylko przez
    kilkanaście osób a więc jest to rodzaj ochrony przed zagrożeniem 0-day.
    Takie informacje Norton prezentuje przy próbie uruchomienia aplikacji po
    raz pierwszy, zwłaszcza po ściągnięciu z Internetu.

    Pliki nie są (chyb) skanowane na moim komputerze tylko badane w bazie
    Nortona na podstawie pewnie jakiegoś identyfikatora wyliczanego dla pliku.

    Poza tym otrzymuję od Nortona informację jak Norton ocenił zaufanie do
    pliku ( np. dobry albo zaufany, niebezpieczny itp).

    W zasadzie jeśli plik jest podpisany przez np. nVidię to powinien
    dostawać status zaufany z automatu i nie jest potrzebne skanowanie.
    Natomiast ja bez Nortona nie jestem w stanie sprawdzać każdego pliku pod
    kątem zaufania do podpisu albo ilu użytkowników go używało czy kiedy
    pojawił się w sieci.

  • 72. Data: 2023-05-07 21:02:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/05/2023 20:22, Ravenik wrote:
    > U mnie Norton informuje ile osób (np. dziesiątki / setki... dziesiątki
    > tysięcy osób) korzystało z danego pliki

    Mowa była o 0-day w przypadku przeglądarki. Tam nie ma żadnych plików,
    zazwyczaj.

    > uruchomieniem pliku który np. jest nowy i używany tylko przez
    > kilkanaście osób

    Wyobraź sobie co miałby powiedziec taki np. programista na takie
    "udogodnienie", kiedy tworzy dziesiątki plików wykonywalnych dziennie i
    każdy nowy. I nie, to że tworzy u siebie i używa u siebie nic nie
    zmienia - takie pliki idą np. na farmy komputerów testujacych, czy do QA.

    Wyobraź sobie miliony much^M^M^M^M userów ściągających w nocy nowego
    klienta torrenta z automatu upgrade z githuba, który po paru sekundach
    jest tak często używanym exe, że Norton nawet nie piśnie, bo milion
    much^M^M^M^M userów nie może się mylić.

    > Poza tym otrzymuję od Nortona informację jak Norton ocenił zaufanie do
    > pliku ( np. dobry albo zaufany, niebezpieczny itp).

    A jak ocenił? Masz informacje o algorytmice stosowanej do tej oceny? Czy
    ma zielony check lub czerwony krzyżyk i to ma wystarczyć?

    Jak ocenić zaufaniość pliku? Albo niebezpieczność?

    Tzn ja znam metody, ale same nic nie warte. Co nie zmienia faktu, że
    stosowane jako placebo, często bardzo profesjonalne placebo.

    > W zasadzie jeśli plik jest podpisany przez np. nVidię to powinien
    > dostawać status zaufany z automatu i nie jest potrzebne skanowanie.

    To dobrze, bo Microsoft miał swego czasu sporo problemów z podpisanymi
    wirusami. I dalej ma:

    https://arstechnica.com/information-technology/2022/
    12/microsoft-digital-certificates-have-once-again-be
    en-abused-to-sign-malware/

    > Natomiast ja bez Nortona nie jestem w stanie sprawdzać każdego pliku pod
    > kątem zaufania do podpisu albo ilu użytkowników go używało czy kiedy
    > pojawił się w sieci.

    To dobrze. Dzieki temu masz placebo marudzące o każdej nowej wersji
    softu ściąganej z githuba.

    Nie wiem czy traktowac to jako narzędzie czy bloatware. Niewątpliwie,
    jak każda religia, wymaga ciągłej i niezachwilanej wiary w swą
    użyteczność. Stąd różne sztuczki psychologiczne stosowane przez
    producentów tego ogrzewacza cpu.

  • 73. Data: 2023-05-07 22:26:39
    Od: Ravenik <n...@a...pl>

    W dniu 07.05.2023 o 21:02, heby pisze:
> [...]
    > każdy nowy. I nie, to że tworzy u siebie i używa u siebie nic nie
    > zmienia - takie pliki idą np. na farmy komputerów testujacych, czy do QA.

    Tu wystarczy gdyby programista podpisywał pliki a antywirus mógłby
    sprawdzać kto podpisał. Nawet nie musiałoby być podpisywanie jakimś
    ogólnie zaufanym certyfikatem tylko wygenerowanym w firmie.

    > A jak ocenił? Masz informacje o algorytmice stosowanej do tej oceny? Czy
    > ma zielony check lub czerwony krzyżyk i to ma wystarczyć?

    Jest kilka poziomów oceny. Podejrzewam że pliki "zaufane" są wydane
    przez znanych developerów np. nVidię. Mogą być np. podpisywane przez
    nVidię (strzelam bo tego nie wiem)

> [...]
    > wirusami. I dalej ma:
    >
    > https://arstechnica.com/information-technology/2022/
    12/microsoft-digital-certificates-have-once-again-be

    Zaraz poczytam

> [...]
    > jak każda religia, wymaga ciągłej i niezachwilanej wiary w swą
    > użyteczność. Stąd różne sztuczki psychologiczne stosowane przez

    Nie udawaj. Data pojawienia się w sieci, liczba użytkowników, nazwy
    developerów, ocena Nortona to są już jakieś konkretne informacje. Może
    jakbym korzystał z githuba o którym piszesz to miałbym inne zdanie, ale
    do moich zastosowań Norton się nadaje. Już kilka plików pobranych z www
    Norton z automatu rozpoznał jako niebezpieczne a inaczej może bym je
    uruchomił. Ogólnie staram się używać popularnych programów, ale czasem
    trafi się jakiś ru.efi czy inne mało znane a akurat potrzebne narzędzie.

  • 74. Data: 2023-05-07 22:35:28
    Od: Ravenik <n...@a...pl>

> [...]
    > wirusami. I dalej ma:
    >
    > https://arstechnica.com/information-technology/2022/
    12/microsoft-digital-certificates-have-once-again-be

    Nie będę udawał że przeczytałem każdą linijkę tego artykułu, ale
    zrozumiałem że zostały podpisane pliki które były niebezpieczne. Nie
    jestem specjalistą od bezpieczeństwa więc z mojego punktu widzenia mogę
    tylko napisać że "wypadki" się zdarzają, ale trzeba je eliminować.

  • 75. Data: 2023-05-08 14:51:34
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Sunday, May 7, 2023 at 1:22:41 p.m. UTC-5, Ravenik wrote:
> [...]
    > uruchomieniem pliku który np. jest nowy i używany tylko przez
    > kilkanaście osób a więc jest to rodzaj ochrony przed zagrożeniem 0-day.

    To dosyc slaba strategia. W ten sposob mozesz nie byc w stanie uzyc czegos niszowego.
    No i jak malware jest subtelne i zarazi najpierw duzo ludzi aby sie obudzic po 3
    miesiacach to tez ucierpisz.

> [...]
    >
    > Pliki nie są (chyb) skanowane na moim komputerze tylko badane w bazie
    > Nortona na podstawie pewnie jakiegoś identyfikatora wyliczanego dla pliku.

    Jesli nie skanuje kodu heurystycznie to nie za dobrze. Obstawiam ze jednak skanuje
    ale sposob w jaki o tym wszystkim piszesz
    sprawia ze twoja strategia wyglada na niezbyt sensowna.

  • 76. Data: 2023-05-08 15:12:44
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Sunday, May 7, 2023 at 3:37:41 p.m. UTC-5, Ravenik wrote:

> [...]
    > jestem specjalistą od bezpieczeństwa więc z mojego punktu widzenia mogę
    > tylko napisać że "wypadki" się zdarzają, ale trzeba je eliminować.

    Skomentuje tutaj:
    Kiedys defender byl pascia nad dziadostwami.
    Ostatnio dosyc dobrze ogarnia temat i raczej nie widzi sie masowych wlamow czy atakow
    malware.
    I stosuje techniki uznane od zawsze w tym kawalku IT.
    Ogolnie ostatnio nie widuje dodatkowych antywirusow poza defenderem na wielu
    systemach jakie odwiedzam.
    Przyczepic bym sie moze mogl do tego ze nie jest lekki. Ale za to nie robi cudow z
    rozbieraniem https i podkladaniem swoich certyfikatow.
    To w kontekscie weba moze byc wada.

  • 77. Data: 2023-05-08 21:44:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/05/2023 22:26, Ravenik wrote:
    > Tu wystarczy gdyby programista podpisywał pliki

    Czym?

    > a antywirus mógłby
    > sprawdzać kto podpisał. Nawet nie musiałoby być podpisywanie jakimś
    > ogólnie zaufanym certyfikatem tylko wygenerowanym w firmie.

    Po co? Programista robi czasami dziesiątki plików wykonywalnych i dllek
    w jednej kompilacji. Ma podpisywać wszystkie? A po co? Żeby jakiś głupi
    program po drugiej stronie pozwolił na normalną pracę?

    > Jest kilka poziomów oceny. Podejrzewam że pliki "zaufane" są wydane
    > przez znanych developerów np. nVidię. Mogą być np. podpisywane przez
    > nVidię (strzelam bo tego nie wiem)

    To bieda.

    Plików exe/dll nie podpisanych przez wielkie firmy jest o wiele więcej.
    I nie są wcale groźne.

    > Nie udawaj.

    Czego?

    > Data pojawienia się w sieci, liczba użytkowników, nazwy
    > developerów, ocena Nortona to są już jakieś konkretne informacje.

    Nie, to tylko szum, z resztą dość łatwy do fałszowania.

    > Może
    > jakbym korzystał z githuba o którym piszesz to miałbym inne zdanie

    Korzystasz, tylko o tym nie wiesz lub nie zauważyłeś. Prawie cały ruch
    opensource przechodzi przez githubowe strony, gdzie nikt niczego nie
    podpisuje.

    >, ale
    > do moich zastosowań Norton się nadaje. Już kilka plików pobranych z www
    > Norton z automatu rozpoznał jako niebezpieczne a inaczej może bym je
    > uruchomił.

    A były niebezpieczne? Skąd wiesz, że to nie była ściema?

    > Ogólnie staram się używać popularnych programów, ale czasem
    > trafi się jakiś ru.efi czy inne mało znane a akurat potrzebne narzędzie.

    I co wtedy? Olewasz Nortona z jego szklaną kulą i heurystyką zgadującą?

  • 78. Data: 2023-05-08 21:47:42
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 08.05.2023 o 15:12, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    > Przyczepic bym sie moze mogl do tego ze nie jest lekki. Ale za to nie robi cudow z
    rozbieraniem https i podkladaniem swoich certyfikatow.
    Dlaczego Defender blokuje dobre , sprawdzone programy? Windosowsowi się
    nie podobają?

    --
    animka

  • 79. Data: 2023-05-11 07:42:16
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    > Albo opinie ekspertów zamiast wiedzy wyssanej z palca, któzy zajmują
    > się sprawdzaniem skutecznosci antywirusów. Defender wypada całkime
    > nieźle.

    Większość tzw ekspertów wydaje ekspertyzy sponsorowane.

    > Czy czyni to z niego gorsze narzędzie czy lepsze?

    Bardziej wiarygodne.

    > Ja zaś cała masę.

    Moje gratulacje.

    > "coś" w przypadku antywirusów to całkiem niezła nazwa.
    >
    > Wszystkie engine antywirusów miały i mają wpadki, które "wykrywały"
    > wirusy w postaci konkretnego ciągu znaków w dowolnym pliku, w tym
    > tekstowym, drąc ryja na cały fullscreen o straszliwych wirusach.

    No, akurat nie mi rozstrzygać czy jest to fałszywy alarm czy nie.

> [...]
    >
    > Ogólnie "niebezpieczna strona" to nie problem antywirusa a
    > przeglądarki. I w dodatku, większośc "problemów" wirusowych ze
    > stronami to 0-day, czyli daleko poza zasięgiem typowego antywirusa.
    > Zanim ściągnie aktualizację, twój komputer będzie zhackowany 40 razy.
    >
    > Istota antywirustów tkwi w tym, że chronią przez *znanymi*
    > zagrożeniami. Jak trafisz na nieznane, a to znaczna część zagrożeń
    > internetowych w momencie wykrycia 0-day, jedynym celem antywirusa jest
    > podgrzewanie otoczenia pracującym CPU i dyskiem. Hackerzy są zawsze o
    > krok do przodu a antywirusy o krok do tyłu.

    Ale nie ma tego aż tak wiele, kto sądzi że Norton na co drugiej stronie
    www widzi zagrożenie to jest w błędzie. od czasu do czasu ostrzega i to
    prawidłowe bo w internecie są miejsca gdzie lepiej nie zaglądać.
    Natomiast coś wybitnie nienormalnego jest w tym że windowsowy Defender
    nie widzi takich stron.

  • 80. Data: 2023-05-11 10:49:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/05/2023 07:42, Trybun wrote:
    > Większość tzw ekspertów wydaje ekspertyzy sponsorowane.

    Taka opinia to wstęp do schizofrenii.

    > Bardziej wiarygodne.

    Więc poproś ChatGPT o to, aby napisał Ci prosty program do migania diodą
    dysku. To chwilka, i będziesz miał "wiarygodne" narzędzie, robiące to
    samo, co komercyjne.

    > No, akurat nie mi rozstrzygać czy jest to fałszywy alarm czy nie.

    Innymi słowy wyrzucisz listę zakupów do żony, bo zawierała ciąg znaków
    "lek przeciwwirusowy" a norton na wszelki wypadek uznał go za wirusa ba
    zawiera "wirus" w nazwie?

    Czekaj: czy chcesz powiedzieć, że odwalasz robotę antywirusa, ręcznie,
    segregując zagrożenia? Płacisz za miganie diodą dysku?

    > Ale nie ma tego aż tak wiele

    Nie ma wiele zagrożeń w www? Hmm... ja bym się zastanowił wobec tego,
    czy antywirus musi być super wypasiony. Może darmowy styknie, skoro ich
    wiele nie ma.

    >, kto sądzi że Norton na co drugiej stronie
    > www widzi zagrożenie to jest w błędzie. od czasu do czasu ostrzega i to
    > prawidłowe bo w internecie są miejsca gdzie lepiej nie zaglądać.

    Tak, wielokrotnie ostrzegał mnie przed forami z emulatorami, szczegónie
    dla programistów. To jedna z kilku przyczyn, dla której go nie używam,
    jest tępy i nie odróżnia pistoletu od pluszowego nożna, czyli ma poziom
    pojmowania jak przeciętny prokurator - lepiej wsadzić, a potem się
    zapyta eksperta sądowego (tu: frajera przed monitorem).

    > Natomiast coś wybitnie nienormalnego jest w tym że windowsowy Defender
    > nie widzi takich stron.

    Albo nie traktuje ich jako zagrożenie. Tak jak ja nie traktuje jako
    zagrożenie rozmowy o pluszowych nożach.

    Norton, podobnie jak wszystkie inne antywirusy bazuje na zaożeniu
    "ponieważ nie potrafimy odnaleźć wszystkich zagrożeń, to na wszelki
    wypadek pokażemy mu wszystko, najwyżej będzie jego wina".