  • 11. Data: 2009-07-04 16:56:22
    Temat: Re: Wyznaczenie mocy obliczeniowej uC
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jul 2009 07:50:11 -0700 (PDT), slawek7 wrote:
    >Coś mi tu namieszaliście. Nic z tego nie rozumiem.
    >Mam AtMega 8 i chciałbym wiedzieć jaka jest jego moc obliczeniowa? I
    >jak ją wyznaczyć oraz do czego służy ten paramer. I chciałbym to
    >porównać np z ARM AT91SAM7256.

    I tak namieszalismy ze nic nie rozumiesz ?
    To bardzo dobrze. Tego sie nie da tak latwo porownac :-)

    >I przykład. Powiedzmy, że mam zbudowany na ATmega8 analizator widma z
    >DFT. Skąd mam wiedzieć że jego moc obliczeniowa jest wystarczająca do
    >tego zadania

    Skoro masz zbudowany to widac jest wystarczajaca :-)

    No chyba ze np wystarczajaca to ona jest do analizowania harmonicznych
    w sieci 50Hz, ale na 60Hz juz za wolny :-)

    >i skąd mam wiedzieć że ARM będzie odpowiedni.

    Bedzie odpowiedni. I dostepne zegary sa z 10x szybsze, i architektura
    ulatwia obliczenia arytmetyczne a nie utrudnia.

    J.

  • 12. Data: 2009-07-04 17:20:01
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Z tym DFT to podałem jako przykład. Nic nie mam zbudowane.
    Czy to oznacza że im szybszy uC tym większa moc obliczeniowa? A co np
    w sytuacji, gdy w układzie mamy przetwornik ADC który działa w
    określonym czasie niezależnym od zegara?
    i inny przykład, dlaczego możliwe jest dekodowanie programowe plików
    MP3 przy pomocy ARM'a a już AVR podobno sobie nie radzi? Dlaczego
    sobie nie radzi?

  • 13. Data: 2009-07-04 18:23:22
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > to przemnoz dwie liczby 32 bitowe zapamietane w roznych miejscach
    > pamieci na 6502 na przyklad

    Oj, w przykladzie byl ARM i AVR, a ty tu z jakims procesorem z epoki
    procesorow lupanych wychodzisz. ATMegi maja sprzetowe mnozenie 8 bitowe,
    wiec zrobienie z tego mnozenia 32-bitowego jest krotkie. Natomiast jesli
    istotnie nie masz wsparcia hardwarowego to dla 32 bitow kilkaset
    instrukcji wychodzi. Chociaz dodalbym, ze to tylko kilka instrukcji w
    petli, bo kilkaset instrukcji brzmi powaznie :)

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 14. Data: 2009-07-04 18:24:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jul 2009 10:20:01 -0700 (PDT), slawek7 wrote:
    >Z tym DFT to podałem jako przykład. Nic nie mam zbudowane.
    >Czy to oznacza że im szybszy uC tym większa moc obliczeniowa?

    Tak generalnie, choc co to za instrukcje sa tez sie liczy.

    >A co np
    >w sytuacji, gdy w układzie mamy przetwornik ADC który działa w
    >określonym czasie niezależnym od zegara?

    Pytales o moc obliczeniowa, a nie o predkosc ADC :-)

    >i inny przykład, dlaczego możliwe jest dekodowanie programowe plików
    >MP3 przy pomocy ARM'a a już AVR podobno sobie nie radzi? Dlaczego
    >sobie nie radzi?

    no bo dekodowanie MP3 jest zblizone do DFT. Wymaga sporo arytmetyki, w
    tym mnozen, z dokladnoscia lepsza niz 16 bit, a czasu malo.
    44kHz daje nam ~22us na probki w dwoch kanalach, czyli 11us. A zegary
    niezbyt duze. No i mocy obliczeniowej nie starcza.

    A dodatkowo takie rzeczy ze nie mozna tego odtwarzac po probce, trzeba
    zdekodowac caly blok, potem go odtwarzac, a rownolegle dekodowac
    drugi. DMA nie ma, a przerwania przy tej czestotliwosci zajma juz
    istotny procent mocy obliczeniowej.
    Pamieci malo, a tu trzeba bufor na dane rozkopresowane, zdekodowane,
    FAT z karty, katalog .. na ARM sobie mozesz caly plik do pamieci
    zaladowac przed odtwarzaniem ..

    J.

  • 15. Data: 2009-07-04 18:29:09
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 04.07.2009 19:20, slawek7 pisze:
    > Z tym DFT to podałem jako przykład. Nic nie mam zbudowane.
    > Czy to oznacza że im szybszy uC tym większa moc obliczeniowa? A co np

    No mozna tak powiedziec.

    > w sytuacji, gdy w układzie mamy przetwornik ADC który działa w
    > określonym czasie niezależnym od zegara?

    Zaleznym jak najbardziej. Ale szybkosc ADC i szybkosc procesora to dwie
    rozne rzeczy.

    > i inny przykład, dlaczego możliwe jest dekodowanie programowe plików
    > MP3 przy pomocy ARM'a a już AVR podobno sobie nie radzi? Dlaczego
    > sobie nie radzi?

    Bo dekodowanie mp3 to sporo obliczen. A AVR ma tylko proste obliczenia
    8-bitowe, wiec jesli musisz zrobic zmiennopozycyjne o wiekszej precyzji
    to wychodzi tragedia czasowa. Potrzebujesz wiec procesor duzo szybszy
    (dla uproszczenia taktowany duzo wyzszym zegarem) lub wspierajacy
    hardwarowo obliczenia. ARM spelnia oba warunki. Z tym, ze mozesz
    wykorzystac sprzetowy dekoder mp3 i wtedy... zwykly AVR podola zadaniu.
    Co do dobierania predkosci procesora - trudno sie zgodzic z shg, ze robi
    sie to calkowicie emipirycznie. Masz problem, obmyslasz algorytm,
    widzisz jego zlozonosc i mozesz oszacowac jego koszt. Znajac
    architekture wybranego procesora wiesz ile instrukcji jest potrzebnych
    do jego realizacji, co daje ci dosyc dokladne oszacowanie jaki procesor
    potrzebujesz. Oczywiscie majac duze doswiadczenie od poczatku wiesz, ze
    pewnych rzeczy nie zrobisz na prostym AVR i siegasz po cos mocniejszego.

  • 16. Data: 2009-07-04 22:54:37
    Od: JS <j...@o...tego.nie.pl>

    W artykule <v...@4...com> J.F napisał:

    > Zalezy czy sprzedajesz czy kupujesz :-)

    Meaningless Indicator of Processor Speed ;)

    --
    Pozdrawiam!
    Jarosław Szynal

  • 17. Data: 2009-07-04 23:13:40
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    JS pisze:

    > Meaningless Indicator of Processor Speed ;)

    ;)

    IMHO niezłym obiektywnym benchmarkiem procesora jest Dhrystone, dający
    wynik w jednostkach DMIPS. Da się go odpalić na wielu platformach, a
    nawet sami producenci procesorów i mikrokontrolerów reklamują wydajność
    swoich produktów w DMIPS (ew. dużo mówiące o wydajności współczynniki
    DMIPS/MHz czy o energochłonności DMIPS/mW).

    http://www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family
    _id=682
    http://www.standardics.nxp.com/products/lpc1000/

    Wystarczy wiedzieć, jaka wymagana wydajność jest potrzebna do realizacji
    konkretnego algorytmu (np. dekodowania MP3) i już wiadomo, jaki procek z
    założenia trzeba omijać bo nie wydoli.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 18. Data: 2009-07-05 06:53:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jul 2009 22:54:37 +0000 (UTC), JS wrote:

    >Meaningless Indicator of Processor Speed ;)

    Jak to mowil znajomy - predkosc, ktora producent gwarantuje ze
    procesor nie przekroczy :-)

    J.

  • 19. Data: 2009-07-05 07:14:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Jul 2009 01:13:40 +0200, Adam Dybkowski wrote:
> [...]
    >swoich produktów w DMIPS (ew. dużo mówiące o wydajności współczynniki
    >DMIPS/MHz czy o energochłonności DMIPS/mW).

    Adamie - ale przeciez swietnie zdajesz sobie sprawe ze to jakies
    oszustwo. Innych operacji wymaga MP3, innych dekompresja danych,
    innych grafika na malym wyswietlaczu, innych na duzym, zmienny
    przecinek - nie da sie tego jedna liczba opisac.

    J.

  • 20. Data: 2009-07-05 07:58:32
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik T.M.F. napisał:

    > A ATTiny ma sprzetowe mnozenie 8-bitowe, o ktorym pisalem?:)

    No właśnie nie ma. Czyli nawet we współczesnych prockach 8-mio bitowych
    może to być kilkaset instrukcji.

    Pozdrawiam
    Grzegorz